Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Matilda_Cherry

Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men har gröna papper och mitt sto har gröna papper och är godkänd. Fölet (om jag får något) ska jag bara ha till mig själv om det inte händer något drastiskt när det kommer så jag tvingas sälja det. Det ända jag ska ha fölet till är att rida och tävla. Och jag undrar då om jag är tvungen att betala in betäckningsavgift till ASVH då jag inte är intresserad av bedömning alls?. Utan då som jag läst mig till registrera (?) fölet hos SH?.
Samt att vad vad är kostnaderna då? (alltså bara för själva fölet och inte strö, mat osv) Obs! de båda är Svenska Halvblod.

Mycket tacksam för svar Matilda :)
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Menar du på allvar att du skall låta en åring betäcka ?

Snälla tänk efter en gång till och en gång till och en gång till.

Hela idén är befängd, men låt åtminstone hingsten bli tre år och kolla den veterinärt att han inte har några ärftliga defekter.
Om du dessutom vill ha fölungen till att tävla på är det ju smart att åtminstone se till att hingsten är frisk. (och gärna stoet också).
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Haha förlåt att jag skrattar men jag hoppas så att detta är ett skämt... Om du är seriös så snälla - think again...
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

vore trevligt om ni kunde svara på min egentliga fråga!
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

1 år :confused:

Är det inte viktigt att han är någorlunda färdig i kroppen så du ser att han passar ditt sto exteriörmässigt och att du kan kolla så han inte har några medfödda defekter?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Jag vet inte om jag kan svara korrekt på din fråga eftersom jag inte ängnar mig åt den här sortens avel. Men avkomman blir reg i SH med okänd härstamning eftersom det inte finns någon språngrulla dvs ett bevis på vem som är föräldrar, fölet ska chippas, id kontrolleras och ett pass ska lösas ut, detta kan jag gissa går på mellan tummen och pekfingret ca 2000 kr lite beroende på var du bor. Sen antar jag att stoet ska vacc 3 ggr mot abortvirus under dräktigheten, ca 3000 kr.
Du kan om du vill DNA typa båda föräldrarna för att få en stam på fölet, detta kostar ett par tusenlappar.
Men jag säger som andra, tänk verkligen efter innan du gör detta! Det finns ett antal fina hbl hingstar som inte är allt för dyra, de är godkända för avel och har gått igenom ett antal kriterier för att bli det, m a o har du större chans att få en frisk fölunge utan genetiska defekter, och faktiskt större chans att få ett bättre resultat av betäckningen då man vet lite mer vad en godkänd hingst lämnar.
Den fölunge som du planerar kommer oxå att bli svårsåld och har inget större värde på marknaden.
Så snälla, ta en ordentlig funderare på vad för fölunge du tänker avla fram, detta är inte seriös avel, jag hoppas din mamma får dig på bättre tankar.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Kraven för att en hingst ska få betäcka oavsett om den är godkänd eller ej är följande:
Det ska föras språngrulla (tror den kostar 800 hos SH och 5000 hos ASVH)
Den ska vara frisk och fri från ärftliga defekter (det är detta som är svårt att veta med en ettåring och som kräver veterinär för att vara säker på det även på en vuxen hingst)
Det ska betalas stoavgift för stoet (tror det fortfarande är 400)

Att betäcka utan något av detta är olagligt och dessa kraven kom i samband med att avelsvärderings tvånget avskaffades. Utan att betala avgifterna och språngrulla är det även problem att registrera i SH. Just för att det krävs av alla numera.
Till detta kommer ju DNA på föl och föräldrar vid registreringen om du vill ha stam med.

Som jag ser det så finns det två risker med det här.
1. Hingsten kanske inte är intresserad av att betäcka. Det är inte alla ettåringar som är det, speciellt inte om känner stoet sedan innan. Dessutom kan stoet kan stoet känna på samma sätt att det är en liten snorunge och inte ställa upp sig.
2. Det finns stora risker med en att en så ung/lite hingst får betäcka ett stort sto. Han är inte musklad och "tränad" för det. Samma med stoet om hon tar som på en vuxen hingst så är risken stor att den lille blir skadad.
Värt att tänka på att det varje år skadas vuxna erfarna hingstar vid betäckning. Inte sällan med dödlig utgång. Då talar vi om godkända hingstar som hanteras av erfaret folk. Så det finns säkert ett stort mörker tal på det bland hingstar som betäcker "hemma". Det är ju inte ens ofarligt för en hingst att hoppa på bocken för att tappas inför seminering. Då står ju bocken still och man har bra underlag m m. Så risker med naturlig betäckning är större och det är ju sällan man kan ha helt optimala förutsättningar med bra och jämt underlag m m.

Så även om jag svarar på din fråga om kostnaderna så avråder jag dig från att göra det. Att göra det för att spara in pengar mot att använda en godkänd hingst är bara en illision. De stora kostnaderna för att ta fram ett föl är inte avgifterna till hingsten. Utan det är de som dyker upp oavsett hingst. Saker som att innan betäckning ska du veterinärundersöka hingsten så han är frisk och det är bra om du gör samma sak med stoet. Om du går vidare med det här så är mitt råd att du låter undersöka stoet så att du vet när hon är rätt i sin cykel för betäckning. Det kan rädda livet på den lille hingsten om hon är i riktig brunst och inte slänger iväg ett ben efter honom. Efter betäckning bör stoet undersökas så att du vet att hon inte har tvillingfoster och även att hon är dräktig eller ej. Om du använder din egen hingst så kan dessa kostnader för undersökningarna bli betydligt högre än om du åker till station. Det är inte ovanligt att man tar högre avgifter på stationen när man inte använder deras "tjänster" för övrigt. Om du tar en egen veterinär för det så räkna med att det tillkommer kostnader för veterinärens resor. Det kan också bli svårt att hitta en som vill göra undersökningarna om ni inte har undersökningsspilta eller liknade på gården redan.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Vad menar du med att ditt sto är godkänt? Har du fått någon avelsvärdering på henne? Om hon nu fått goda vitsord, varför inte betäcka henne med en för henne lämplig godkänd hingst och öka chansen att få ett riktigt bra föl?
Jag har lite svårt att förstå ditt handlande. En ett-årshingst som du inte vet någonting om egentligen. Har du inte råd att betala hingsavgiften så ser jag det som svårt att ha råd att ta föl alls.

Du vet väl att det finns en rad sjukdomar och andra åkommor som innebär att det är förbjudet att avla på de hästarna oavsett vad du ska ha dem till.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Värt att tänka på att det varje år skadas vuxna erfarna hingstar vid betäckning. Inte sällan med dödlig utgång. Då talar vi om godkända hingstar som hanteras av erfaret folk. Så det finns säkert ett stort mörker tal på det bland hingstar som betäcker "hemma".
QUOTE]

Bara undrar vart du fått denna information ifrån och om du kan länka till den?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Är man uppfödare känner man andra uppfödare och får på så sätt höra om såna händelser.

Har för mig att t ex hingsten Advokat blev så skadad av ett sto att han var tvungen att tas bort.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Jo och jag ha inte hört från uppfödare och undrade därför vad det fanns för källa till det, inte bara hörsägen:)
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Mina källor är bl a 30 årgångar av tidningen Ridsport.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Vad menas med vanligt och inte sällan då? Hur ofta är det?
1 eller 100 st om året?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Eftersom mörkertalen är så stora tror jag inte att någon kan svara dig. Att det står om en handfull i media säger ju inget om de faktiska siffrorna, det säger ju bara att det förekommer.
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Men borde det inte finnas statestik på det?

Om inte, varför?
Det borde väl vara intressant för hingstägare/hållare?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Vem skulle föra en sån statistik?
Och varför?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Försäkringsbolag brukar väl föra statistik över olika skador.

Det är väl alltid någon som är intresserad av något så varför inte?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Fast är det alltid försäkringsbolagen för statistik? Ett brutet ben är väl ett brutet ben oavsett varför det bröts?
 
Sv: Avel mellan ogodkänd hingst och godkänt sto

Men om du nu vill veta, varför frågar du här istället för att ringa försäkringsbolagen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: warg
·
Avel Hej, Vi börjar runda ner valet av hingst till vårat hannoveraner sto till antingen 2020 eller 2021. När man är inne på tex. Lövsta och...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: Långnos
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 617
Senast: Görel
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp