Avelsrätt

lady_vip

Trådstartare
X och Y importerar en hund tillsammans där X har hunden som sin, men Y har avelsrätt.

Hur funkar det i praktiken? Vem står för inköpspris/importkostnad, delar man på det? Måste hunden åka till Y för valpning där?

Kan X köpa ut Y om hunden inte blir aktuell för avel?

Hittar inga direkt svar, det mesta handlar om fodervärdar hit och dit men i detta fallet är det inte aktuellt.
 
Sv: Avelsrätt

Som jag uppfattar det som borde Y stå för inköpspriset, importkostnader etc där man sedan skriver ett avtal om att X kommer att hunden hemma, det kommer mer eller mindre fungera som ett fodervärdsavtal där det är brukligt att hunden skrivs över efter x antal kullar.. Det bästa är nog att ringa till SKK och kolla hur dom ställer sig i frågan om att ifall det blir strul mellan X och Y..
 
Sv: Avelsrätt

Fast de har ju lagt upp det hela som en variant av såld hund med bibehållen avelsrätt vad det verkar (undantaget att hunden köpts in av de båda tillsammans = de bör betala 50/50 av inköpssumman) och alltså kan X köpa ut hunden om X vill om nu inte Y tänker ta sig någon kull.

Och ja, hunden ska valpa hos Y tycker jag. Det är ju det vanligaste och mest praktiska när det kommer till valpkull och valpförsäljning och valpköpare som vill kika på valpar etc.
 
Sv: Avelsrätt

Men då blir det ju som ett fodervärdsavtal ändå. X vill inte ha en hund på foder, men Y vill väldigt gärna att X ska ha just denna hunden då hon anser att det är ett gott hem. X vill undvika alla ev. krav som kan komma med ett fodervärdsavtal men ändå intresserad av att meritera hunden så långt hunden kan gå.
Y menar att om hunden är bra, och eftersom blodet så vitt jag förstår är nytt i Sverige, så borde man ta de 3 kullar man får. Då tänker jag att om X ska lämna bort hunden 3 gånger och Y tar hand om all valpförmedling/försäljning/inkomst och Y ska totalmeritera hunden med allt vad det kostar verkar det lite ojämt att kalla det avelsrätt...?

Jag har inte 100 fakta i målet eftersom jag inte är insatt i varken ras eller har hört alla fakta. Men det gäller jaktras som går samma typ av prov som mina hundar går och det är definitivt inte gratis att jaktprovsmeritera en sån hund.
 
Sv: Avelsrätt

Kan Y ställa krav på X om man har ett avtal med bibehållen avelsrätt? Tex hade det nämnts att om inte X kunde meritera hunden kunde den ju skickas iväg på träning och X var inte särskilt intresserad av det.
Vad anser du om de 3 kullarna?
 
Sv: Avelsrätt

Öhöm.. 3 (!) kullar??

Är det en tik gäller max 2 kullar som Y får ta och det hela blir då definitivt ett vanligt fodervärdasvtal och då ska givetvis INTE X betala en krona för sin del i hunden!
 
Sv: Avelsrätt

Som jag förstår det är det inte uttalat att just Y ska ta de 3 kullarna, men att hunden, om den är bra, borde ha 3 kullar. Detta just för att blodet är nytt... X är inte intresserad av att avla öht.

Om det gäller en kull, är det då bibehållen avelsrätt/delägarskap som kan vara aktuellt då?
 
Sv: Avelsrätt

Ja.

Det som i så fall gäller är att X betalar halva köpesumman och den "andra delen" erläggs i form av att Y får ta en valpkull. Tar inte Y en valpkull, kan antingen X låta kontraktet löpa tills det löper ut när tiken är 5 år, eller köpa lös avelsrätten med restrerande summa i pengar.
 
Sv: Avelsrätt

Om jag vore X skulle jag köpa hunden helt och möjligtvis leasa ut avelsrätten för en kull till Y om Y är intresserad av att ta en kull i framtiden..
 
Sv: Avelsrätt

Är en stor hake med detta avtal.
För ägaren kan köpa ut honom om den vill, oavsett vad uppfödaren som har avelsrätten tycker om det.
Så har du otur, så mister du allt, om du har en köpare som gör så efter en tid när den ångrar sig och inte vill att den som har avelrätten ska ta valpar.

Detta avtal kom till istället för halvfodervärd, och jag anser det är skit. Du som har avelsrätten har inte ett dugg att säga till om, om det skulle bli tjafs. För ägaren kan som sagt då bara betala resterande så är hunden i dess ägo.
 
Sv: Avelsrätt

Kan Y ställa krav på X om man har ett avtal med bibehållen avelsrätt? Tex hade det nämnts att om inte X kunde meritera hunden kunde den ju skickas iväg på träning och X var inte särskilt intresserad av det.
Vad anser du om de 3 kullarna?

Bibehållen avelsrätt så är det en kull som gäller för tik och högst 3 parningar för hane
 
Sv: Avelsrätt

Är en stor hake med detta avtal.
För ägaren kan köpa ut honom om den vill, oavsett vad uppfödaren som har avelsrätten tycker om det.
Så har du otur, så mister du allt, om du har en köpare som gör så efter en tid när den ångrar sig och inte vill att den som har avelrätten ska ta valpar.

Detta avtal kom till istället för halvfodervärd, och jag anser det är skit. Du som har avelsrätten har inte ett dugg att säga till om, om det skulle bli tjafs. För ägaren kan som sagt då bara betala resterande så är hunden i dess ägo.

Intressant. När kom detta? Måste vara ganska nytt?
 
Sv: Avelsrätt

Jag har ägt hund ihop med en uppfödare förut.
Vi delade på hundens sammanlagda inköpspris (Importkostnader, köpesumma etc) och ägde hunden 50/50 på papperet. Den andra personen ägde alltså avelsrätt, men det gjorde även jag. Eftersom allt ska ner på papper, så fick jag avelsrätten till 3 kullar och den andra 2 kullar - så att det inte kunde bli några missförstånd, även om tanken aldrig var att ens nyttja henne på alla 5 tillåtna kullar.
Hunden bodde (Bor) hemma hos mig, och är min hund. Dvs, jag sköter om henne, meriterar och tar alla vardagliga beslut. Om något skulle hända, så var det inskrivet att vi ska dela på livvärdet hos försäkringen.

Detta fick skrivas på eget kontrakt, och fungerade bra enligt SKK. Eftersom det inte handlade om fodervärd, sparad avelsrätt eller liknande - utan just att vi båda ägde lika mycket av hunden.

Just det, alla större beslut (Kastrering, avlivning, skicka iväg hunden för träning/visning osv) skulle alltid fattas gemensamt.

(Nu valde vi att avsluta delägarskapet efter första kullen, då den andra uppfödaren tog en tikvalp istället. Så nu äger jag hunden ensam, men det fungerade bra att äga ihop - men vi är också lika som personer och kommer bra överens.)
 
Sv: Avelsrätt

Hmm... Det är alltså ett specialavtal som parterna får skriva då.

Vad jag vet så är Y intresserad av hunden som sagt, men inte av att satsa stenhårt på avel. X kan väl få ta en kull för Y, men Y vill inte ha pressen från X om att vara snabb på att meritera hunden då de har lite olika hundsyn.

Det talar väl för att Y backar ur, dels är det dyr historia att importera hunden och det är lite upplagt för problem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: Smoothi
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 278
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp