Avelsrekommendation

Du menar att "krokiga ben och kass mage" är ett sakligt sätt att framföra sina åsikter på? Lämnar diskussionen därhän känner jag för det blir bara pajkastning av det.
 
Dansk svensk gårdshund.

Då är mitt tips att du pratar med flera oberoende som kan rasen och frågar vad de tycker. Det borde finnas avelsråd inom rasklubben?

Det är ju inte bara att ta en kull, man ska ha köpare som är vettiga och de växer tyvärr inte på träd. Därför bör hunden stå ut från stora massan och vara extraordinär. Men det har du säkert koll på :)
 
Ok behöver inte ta mer skit här nu känner jag. Ställde en fråga och förväntade mig åtminstone någorlunda artiga svar, inte en massa påhopp på varken mig eller min hund. Ni har ingen aning om vem jag är eller vad jag har för hund, och med tanke på inställningen folk på den här sidan har är jag sjukt glad att jag hållt mig så långt ifrån "hundvärlden" som jag har gjort, maken till otrevliga människor som gömmer sig bakom en dataskärm har jag aldrig varit med om.
Lite märkligt att klaga på andra när de har svarat utifrån den information du har lämnat samt att du gnäller på att folk är anonyma, när du själv sitter bakom en skärm och med ett anonymt nick. :confused:
 
Nej, jag tycker inte hunden låter som något avelsmaterial baserat på den lilla infon du ger. Vad är det för ras?
 
Du menar att "krokiga ben och kass mage" är ett sakligt sätt att framföra sina åsikter på? Lämnar diskussionen därhän känner jag för det blir bara pajkastning av det.

Fast det var ju du som sa det, i ditt första inlägg. Ledsen att du tar allt så illa det är nog ingen som menar att låta otrevlig men många här är väldigt kunniga om sin sak och skriver därefter men än mer tråkigt är väl att du beskyller hela hundvärlden för att vara otrevlig och med den inställningen är mitt absolut raka svar: avla inte. Varför skulle du vilja stödja en värld som du är så glad att hålla dig borta ifrån?

Vill du avla så se till att komma in i hundvärlden istället och dra oss inte alla över en kam är du snäll.
Alla här har vi olika åsikter om olika saker men vi diskuterar och kommer oftast fram till att vi helt enkelt ser saker från olika synvinklar men man accepterar de andras åsikter och nästa gång, i nästa fråga, är vi kanske på samma sida. Så fungerar ett diskussionsforum.
 
Det är synd om du väljer att tro att folk är skeptiska till din hunds avelsvärde pga att vi bara roar oss med att vara otrevliga (varför i hela fridens tider skulle vi göra så?). Du ställde en fråga, vi har svarat på den. Istället för att ta till dig väljer du att tolka det som att vi angripit din hund (va? hur? :confused:)...

Hundens uppfödare anser inte han ska avlas på. Okända människor på internet anser att han (som han kortfattat beskrivits här) förmodligen inte bör avlas på. Om du till slut hittar en person som glatt håller med dig, har du då stött på den enda som vet vad hen pratar om?
 
Du menar att "krokiga ben och kass mage" är ett sakligt sätt att framföra sina åsikter på? Lämnar diskussionen därhän känner jag för det blir bara pajkastning av det.

Ja, det är högst sakligt då det de facto är två saker din hund fått nedslag på. Utred vad det är hunden inte tålde i fodret innan eventuell avel. Det spelar ingen roll att den inte har symptom nu. Påverkan blev så stor att hunden tappade muskler och inte tog upp näring. Ta reda på varför!
Det finns inget sätt att komma runt det, oavsett bortförklaringar.

Utställningsresultat är inte ens relevanta i det här läget. När ni sedan vet varför magen kraschade och det visat sig vara icke ärftligt, fundera då på vad just din hund kan tillföra rasen. På vilket sätt kan den förbättra?
När du har svaret på det, då är det dags att börja titta på om utställningsresultat spelar någon roll. Du börjar i fel ände.
 
Fast blir hunden så påverkad att den tappar kondition och muskler då är det mer än lite dålig i magen.
En hund kan bli dålig i magen och tappa hull av en matsort utan att det är frågan om någon allergi.

Däremot om hunden endast kan äta en enda sorts mat annars tappar den hull och blir dålig i magen. Det är ett problem.
 
Dansk svensk gårdshund.

Här har du vad rasklubben säger om hundar som ska gå i avel: http://www.gardshund.com/pdf/avelsrek_2012.pdf Läs och fundera på hur bra din hund stämmer in där. Tänk på att vad de rekommenderar är absolut minimum. För att attrahera de mest seriösa valpköparna krävs ofta mycket mer än minimum. (Tex för rasen intressanta tävlingsmeriter, inte allt för vanliga hundar i stamtavlan osv)
 
TS skrev att hunden nystade eller missförstod jag? Nysta handlar om sättet hunden rör tassa/ben och kan på en ung hund bl a bero på dålig kondition, lösa armbågar
 
Ok. Uttryckte mig klumpigt ang foderallergin.. det är en diagnos vi själva har dragit då hunden blev dålig i magen av torrfodret hen åt. För att utesluta att det var något i maten bytte vi till färskfoder = alla problem borta. Alltså det är ingen veterinär som sagt ett knyst om foderallergi, och ingen utredning har gjorts. Det kan precis lika gärna varit dålig mat helt enkelt

Men då är det ju bäst att verkligen kolla upp det.
Det skär fortfarande i mitt hjärta när jag tänker på vilka foder min hund har fått. Visserligen kom hans allergi på senare år men ändå. Alltid bäst att ligga steget före innan man sätter en "egen" diagnos.
 
Och nu kommer jag och är så där jobbig också. Den enda hund jag hittar som stämmer överens på TS beskrivning har totalt 6 helsyskon, förutom aktuell hund är 5 av dem röntgade och två är HD-belastade(C). Ett av dessa syskon(ett äldre helsyskon) har redan över 20 avkommor redan och om man nödvändigtvis ska chansa och avla ändå så bör man åtminstone vänta tills dessa hundar utvärderats avseende HD.
 
Tanken är att ta en kull, ev två, då många i omgivningen tycker att hunden i fråga är en väldigt trevlig individ/bra representant för rasen och har uttryckt intresse för ev avkommor. Hur stor roll spelar utställningsresultaten när mentaliteten och hälsobiten är OK?

Trist att du lämnar tråden, antar att du läser den ändå ?

Jag anser inte att hälsobiten är ok just nu när det dels är kommentar om nystande framben och att det finns någon anledning till att hunden tappat kondition och muskler. Foderallergi eller inte.

Utställningsmässigt behöver det inte finnas meriter, mer än att jag anser att man ska följa ansvarig rasklubbs rekommendationer då de förhoppningsvis arbetar för en sundare och bättre ras. Men meriter utöver utställning kan visa vad hunden kan, tex vallningschampion, grytchampion, lydnadschampion osv. Att vara utställningschampion är att den anses följa standarden enligt domarna, men meriter inom en viss gren visar att den används mer än bara till sällskap.

En trevlig individ räcker inte i mina ögon för att det ska vara en bra representant för rasen. Avelsdjur ska tillföra något, förbättra något. Avel är svårt då det är många punkter som ska vara toppenbra, inte bara bra.
 
Där fick hunden Godkänt, p.g.a nystande framben, annars hade betyget blivit högre

Menar du med "Godkänt" att hunden fick G? Om man nu ska ta hänsyn till utställningsmeriter så skulle jag för min egen del aldrig använda en hund som bara fått G, om det inte är så att den annars brukar få VG, helst EXC, och G-bedömningen var ett undantag.
Jag tror också, som någon skrivit i tråden, att du måste fundera på vad just din hund kan tillföra rasen - istället för att försöka få din hund att passa in i aveln.
 
Jag har dsg och är lite insatt i ras och avelstänket.

Hur gammal är hunden nu? Och hur gammal var den när kritiken var nystande frambensrörelser? Har hunden en värdefull, unik stam?

Eftersom rasen är relativt ung som godkänd ras men har växt lavinartat på kort tid så är det viktigt både att gallra hårt exteriört och mentalt, och å andra sidan bevara värdefulla linjer. Det finns ett avelsråd som du kan ringa alt maila till.

Vad säger uppfödaren? Har du visat hunden för henne/honom?
 
Jag vet inte om jag läser konstigt, men jag hittar inte att ts skriver om kastrering eller om vad uppfödaren tycker? Är jag lite halvblind, mycket möjligt, så peka till mig.
 
Jag vet inte om jag läser konstigt, men jag hittar inte att ts skriver om kastrering eller om vad uppfödaren tycker? Är jag lite halvblind, mycket möjligt, så peka till mig.

Uppfödarna:
frågar du mina utställningsintresserade uppfödare håller de inte med.

Kastrering:
en allergiutredning är inte aktuellt utan då står en kastration högre på listan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras ...vad innebär det egentligen för en valp? Ställde ut min lilla idag och fick 2:a och ett HP. Nu låter jag grinig (vilket jag inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 132
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Man förstår ju det är högre krav på en nationell/internationell än en liten inofficiell osv, men ska de inte bedöma hundens exteriör &...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: Duvan
·
Övr. Hund Har precis köpt ungtik (snart 10 månader) av liten ras, renrasig med alla papper och stamtavla. Hon har kräkt från och till i ett par...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
15 636
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp