Avelssto och försäkring!

kopparberg

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan försäkringen på ett sto man avlar på och ett sto man tävlar och tränar med? Att man inte får tävla och träna på en avelsförsäkring vet jag, likaså att stoets fertilitet är försäkrat i en avelsförsäkring. Men finns fler skillnader?

Att jag undrar är för att mitt sto är dräktigt, men efter att ha pratat med veterinär om hennes användbarhet så kanske jag sätter igång henne och börjar träna och tävla igen när fölet är avvant nästa år.
Och just nu har stoet en "vanlig" försäkring, men skulle jag ha nytta av att byta till en avelsförsäkring nu när hon är dräktig och ska vara mamma, och sedan byta tillbaka till "vanliga" försäkringen om jag börjar rida igen efter fölet?
Premiemässigt är det ingen skillnad, det har jag kollat. Fostret är from idag försäkrat för sig.

Någon med koll på avelsförsäkringar? :bow:

Sv: Avelssto och försäkring!

Jag har alltid haft vanliga försäkringar på hästarna. De ston som avlas på har vad som på min försäkring kallas för AvelsExtra. Så samma grundförsäkring och sen AvelsExtra på det. Dessutom brukar man få foster- och fölförsäkring från hingsthållaren vilket är en kollektiv försäkring som alla betäckta ston täcks utav.

Det viktiga är att fölet är försäkrat under stoet de första 30 dagarna så att fölet är försäkrat när det kommer ut. Så fort fölet är ute tecknar jag en försäkring på fölet så att det är försäkrat när stoets 30 dagar tar slut.

Största skillnaden är nog att en ren avelsförsäkring är billigare än att ha dem A1 försäkrade. Å anledningen till det är väl att en avelsförsäkring inte täcker förslitningsskador oftast iaf.

Du sparar kanske lite pengar genom en lägre premie detta året men om något skulle hända så hon får en skada så får du eventuellt en reservation för användbarheten när du byter tillbaka till en A1 försäkring.

Så mitt råd är att ha kvar henne som hon är nu.

A

Avelsförsäkringen är ett tillägg på A1 och A2 försäkringen och att man har dessa i grund dvs tex A1 = 20 000 kr och A2 i 30 000 = 50 000 kr i avel som sen ersätter om stoet inte kan få fler föl eller om stoet mister sitt föl upp till 10% av 50 000 kr .

Vad jag förstått i mitt bolag . Mia

Fosterförsäkring tecknade hingststationen, så det är klart.
Tydligen enligt stuteriet så var fölet försäkrat i egen försäkring, i övriga bolag var det stoets veterinärvårdsförsäkring som täckte om fölet blev sjukt.

Men jag gillar inte det bolaget på hästförsäkring, så jag kommer byta bolag så fölet är försäkrat i samma bolag som mamman när det är fött, ska kolla upp hur långt fosterförsäkringen gäller när fölet är fött.

Då tänkte jag inte så fel i allafall när jag inte hittade någon fördel med att byta till avelsförsäkring på stoet allafall! :)

I mitt fall blev den inte billigare! Jag har bara A2 livvärde på min häst, det plus maximal veterinärvård, har hört folk kalla den A1 veterinärvård.
Och med avelsförsäkring med livvärde så skulle det bli nära nog samma årspremie för mig om jag bytte försäkring.

Ja just ja, det är ju något att tänka på också! Att man kan få reservationer alltså!

I ditt bolag kan man alltså behålla vanliga försäkringen och tillfälligt teckna till för avel?

I ditt bolag kan man alltså behålla vanliga försäkringen och tillfälligt teckna till för avel?
Men vad har du för bolag?

Jag hade If och där ingick faktiskt AvelsExtra i den försäkringen jag hade. Det var komplikationer med fölet strax efter fölningen och jag är grymt tacksam för att jag hade en bra försäkring då, speciellt eftersom försäkringen även tog plasman fölet fick. Det är visst inte alla försäkringar som täcker medicin och som även anser att plasman är medicinering. Jag var enormt tacksam för det då plasmaräkningen slutade på ett större antal tusenlappar.

Kolla även så att din försäkring täcker reseersättning och jourtillägg, för det kan bli många turer för veterinären under de första dygnen efter en fölning.

Vet inte vad det igentligen finns för anledning att teckna till en avelsförsäkring om fölis har en egen försäkring med Vetvård och liv och stoet redan har en bra försäkring ?

Men det kanske någon annan vet ?

Jag har mitt sto i avelsförsäkrad för att om hon inte kan få ´fler föl så får jag pengar för detta alltså hon har misst sin brukbarhet som avelsto men kan istället ridas och brukas .

Därav måste man gå igenom vad man vill med sin försäkring .

Mia

Vad bra, då har man ju god tid på sig att fixa med försäkringen när fölet är fött! :)

Jag har Agria till fosterförsäkring. Tecknade den på hingststationen, så jag har inte kollat upp vad den täcker än men givetvis ska jag göra det!

Stoet är försäkrat i Sveland.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 464
Juridik & Ekonomi Kollade upp min försäkring... jag tror att jag har tänkt att man är olycksfallsförsäkrad i hemförsäkringen, men så verkar det inte vara... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 262
Senast: Motacilla
·
Avel Ni med dräktiga ston och också har andra hästar ni tränar och tävlar med. Hur gör ni nu? I min stad hade man två hästar på en större...
Svar
9
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka