Ajda

Trådstartare
Ni med dräktiga ston och också har andra hästar ni tränar och tävlar med. Hur gör ni nu?

I min stad hade man två hästar på en större anläggning som vart konstaterade med ehv-1 i februari. Gården stängdes och i stort sett alla andra större stall också i kommunen och grannkommunerna. Hästarna blev snabbt symtomfria och man öppnade upp efter ca en månad igen. Nu har samtliga stall öppnat upp för träning igen. Ingen spridning av smittan alls.

Vi står i ett mindre stall och har ett dräktigt sto. Dottern tränar och tävlar i vanliga fall med sin ponny men såklart har vi hållt oss hemma nu. Dock börjar suget efter träningar komma hos både henne och mig.
Vågar man börja åka igen?
 
Det är ju egentligen ingen större smittspridning i Sverige nu om man bortser från de som har kopplingar till de internationella utbrotten. Det borde ju på så vis inte vara någon fara, samtidigt så känns det onödigt att riskera något.
Anläggningen jag står på är fortfarande stängd, det förlängdes när tävlingsstoppet förlängdes.
 
Nej mina tävlingshästar reser ingenting nu när de är så nära fölning för stoet. Tänker inte riskera de så länge de bor i samma stall. Stoet kommer flyttas in i eget stall inom den närmsta månaden.
Jag har ingen möjlighet att isolera stoet från vår andra ponny. Tyvärr.
 
Håller med dem som skrivit tidigare. Några veckor mer eller mindre spelar inte så stor roll i det stora hela med tanke på vad konsekvenserna kan bli om ni faktiskt skulle få in smittan i stallet. Personligen skulle jag ha stannat hemma tills tävlingsstoppet upphörde och därefter gjort en ny bedömning. :)
 
Håller med dem som skrivit tidigare. Några veckor mer eller mindre spelar inte så stor roll i det stora hela med tanke på vad konsekvenserna kan bli om ni faktiskt skulle få in smittan i stallet. Personligen skulle jag ha stannat hemma tills tävlingsstoppet upphörde och därefter gjort en ny bedömning. :)
Där är vi idag. Åker inte innan tävlingsstoppet är över.
Kanske åker vi inte förns fölet är ute... vi får se. Tävlingar blir det inte innan i allfall. Men åka och träna saknar både dottern och jag.
Vi står med fler hästar i stallet och vad de andra gör kan jag inte styra över. Än så länge är de bussiga och håller sig på hemmaplan.
 
Jag lät bli att åka alls när jag hade dräktiga ston sist annat än låna utomhusbanan hos grannen. Men smittoläget var bättre då. Nu skulle jag knappt våga göra det heller.
Skulle jag vilja träna/tävla mer engagerat så skulle jag stalla upp den hästen på anläggning och bara ha avelsstona hemma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gothenburg Horse Show’s organisation fick under torsdagen rapport om att det i ett stall i Skåne har konstaterat att en häst har...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I förra veckan kunde länsstyrelsen konstatera att en häst drabbats av den neurologiska varianten av EHV-1 i Uppsala kommun. Det finns...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
Hästvård Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 292
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp