Avelsvisningar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avelsvisningar 2012

Ja, även om jag inte har en superhäst och mer ser det som en "kul grej" så betyder det ju inte att jag inte tar det på allvar, för det kostar ju en hel del, precis som du skriver och då vill man ju ha det ordentligt utfört. Däremot går inte och tror att min ska få 9:or till höger och vänster för så bra är hon ju faktiskt inte (tyvärr) :p utan mer att jag tycker det vore kul om hon hade just sina egenskaper och talanger på papper, och eftersom hon är enda avkomman från både sin mamma och pappa så lär hon inte "förstöra" för någon heller om hennes poäng inte skulle bli de bästa.

Jag tror faktiskt att alla som visar tar det på allvar. Bara för att man inte har en superstjärna betyder det ju inte att man inte tar det på allvar, eller hur? Jag tycker snarare det är bra om fler mediokra hästar skulle visas, just för att ge en mer rättvis bild av mor och far. Sedan är det ju alltid så att många hästar skulle kunna få mycket bättre bedömning om de visades av riktiga proffs, men bara för att man inte anlitar ett "proffs" är man ju inte oseriös.

Fast nu är det nog mer knapplån och mina egna tankar och funderingar kring allt :D
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Det var inte riktigt så jag menade.. :) läste ett inlägg där en skrev att hon inte tog ridbedömningen på så stort allvar, och tyckte att det var tråkig inställning och undrar lite varför man då vill visa sin häst öht.
""
Har skrivit i tidigare inlägg att alla hästar borde komma till visning, men att många kanske avstår att visa sina "medelhästar" pga av priset, och väljer att visa de hästar med bättre chans till hög bedömning.

Jag själv ska visa min häst, och är inte oseriös. Som du säger är man seriös även om man väljer att visa hästen själv. Jag tränar och ligger i inför den där visningen, lägger kanske ner mer tid på små detaljer än vad proffsen gör som har ett tiotal hästar att visa.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jamen då tycker vi lika :)

Jag har full förståelse för att folk tycker det är för dyrt, men jag själv tänker som så att hästar är ett dyrt intresse, ville jag komma billigt undan skulle jag odla pelargoner eller något istället :p

Men är det svårt att få folk att ta sig an att visa hästar som man "vet" att inte kommer få en superbedömning?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tror att avelsvisarna är mer angelägna att visa de hästar som kommer få högre bedömning. Det ger ju också dem bättre reklam och rykte, om de visar många hästar som får hög bedömning.
Vet man om att man har en häst som kommer få en medelbedömning är det nog smart om man tar kontakt med en avelsvisar i tid.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Det var det jag misstänkte. Hur menar du att man ska ta kontakt med en i tid, dvs på vilket vis spelar det in?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Och ytterligare en sak jag funderade lite på, nämligen om det är vanligare att man visar mediokra hästar på Island än i Sverige? Tycker det verkar vanligare att se hästar med 7,20-7,80 på Islandsvisade hästar, har de en annan inställning till avelsvisning där?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

....och har man då en häst som man vet inte kommer få mer än medel eller kanske tom under medel och så ska man lägga de pengarna utan att hästen egentligen blir värd något mer, eller tom så att man kanske skulle få ut mindre för den vid försäljning om det blir en dålig visning, så känns det ju inte heller motiverande att lägga så mycket tid och pengar på en visning, var sig man visar själv eller låter någonannan göra det. Ska man dessutom lämna ut jobbet till någon annan så ska man ju hitta någon avelsvisare som är villig att visa en häst de vet inte kommer få särksillt bra poäng heller, lite prestige finns det ju i att visa hästar bra och visa bra hästar också.....
 
Sv: Avelsvisningar 2012

....och har man då en häst som man vet inte kommer få mer än medel eller kanske tom under medel och så ska man lägga de pengarna utan att hästen egentligen blir värd något mer, eller tom så att man kanske skulle få ut mindre för den vid försäljning om det blir en dålig visning, så känns det ju inte heller motiverande att lägga så mycket tid och pengar på en visning, var sig man visar själv eller låter någonannan göra det. Ska man dessutom lämna ut jobbet till någon annan så ska man ju hitta någon avelsvisare som är villig att visa en häst de vet inte kommer få särksillt bra poäng heller, lite prestige finns det ju i att visa hästar bra och visa bra hästar också.....

tro mig en dålig bedömning är sämre än ingen bedömning alls så om man inte kan visa bra själv eller har möjlighet att skicka bort eller kanske inte tror på hästen fullt ut är det bättre att låta bli, jag hade ett jätte fint sto, hade lätt kunnat gå in i 1.a klass om jag haft möjligheten att visa om henne, men tyvärr hade jag inte ekonomi för att ha kvar henne och hon såldes. Hon visades av en oerfaren tjej som 4 åring och fick en rätt dålig bedömning och när jag nu skulle sälja henne så kollade ju alla upp i worldfengur, de kunde vara superintresserade först men när de sett hennes bedömning så skakade de bara på huvudet och tom svarade otrevligt om vilken värdelös häst jag hade (ja spekulanter kan vara riktigt vidriga ibland, de tycker typ att de ska få hästen genom att klanka ner på den). Som tur var hittade jag en superbra köpare som såg hästen först och struntade i siffrorna på pappret.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Tänkte att det kanske kunde vara lättare att få tag på någon innan alla bokningar inför avelsvisningen rullar in..
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tror att avelsvisarna är mer angelägna att visa de hästar som kommer få högre bedömning. Det ger ju också dem bättre reklam och rykte, om de visar många hästar som får hög bedömning.
Vet man om att man har en häst som kommer få en medelbedömning är det nog smart om man tar kontakt med en avelsvisar i tid.

dom visar inte ens hästar som dom inte tror på själva, de vill inte ha dålig statistik för dom lever ju på det, det står i kontraktet när man skickar hästen på träning att det finns ingen garanti för att hästen visas även om man lagt ner en del pengar på det för om dom inte tror hästen får en bra bedömning så visar dom inte.

Vi har skickat 2 på träning, den ena kom hem med omdömmet att det skulle bli en trevlig familjevalack för den hade inte tillräckligt med vilja och den andra visades och fick en fin bedömning.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

jo jag vet .. lite tråkigt egentligen tycker jag. Fler hästar borde komma till visning, men vill inte avelsvisarna visa hästarna så blir det ingen förändring.. men jag förstår dem absolut! jag hade inte heller velat visa en häst som jag inte trodde på.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Vi har skickat 2 på träning, den ena kom hem med omdömmet att det skulle bli en trevlig familjevalack för den hade inte tillräckligt med vilja och den andra visades och fick en fin bedömning.

De mest seriösa tränarna och avelsvisarna skickar väl oftast hem hästar de inte tycker har vad som krävs så fort de känner att det inte är någon idé, annars tycker jag det är oseriöst av tränaren...så jag hoppas ni fick informationen om den som inte kom på träning innan ni betalat en förmögenhet för massa månaders träning...*le*
 
Sv: Avelsvisningar 2012

De mest seriösa tränarna och avelsvisarna skickar väl oftast hem hästar de inte tycker har vad som krävs så fort de känner att det inte är någon idé, annars tycker jag det är oseriöst av tränaren...så jag hoppas ni fick informationen om den som inte kom på träning innan ni betalat en förmögenhet för massa månaders träning...*le*

Det tar ju ett tag för dom att se om det är värt att satsa eller inte den första var väl på träning ett par månader innan han sa att det inte var något hingstämne och då är man ju uppe i ca 14000-20 000 beroende på vilken tränare det är.

Den andra var på träning 6 månader innan den var visningsklar och vid 3-4 månader visste hon inte riktigt än.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag tycker också att fler hästar ska visas! för att som sagt få en rättvis bild på vad hingsten/stot ger.

Men ska man visa tycker jag att man ska ta det på största allvar. Det är inte bara ens egen häst som man kan "förstöra" för.. En dålig visning blir ju också dålig reklam för mamma & pappa.
Sen kostar det 3000:- att göra en bedömning av sto/hingst. Jag tycker att det är för mycket pengar för att kasta bort på något "lite roligt".

Kul om fler visar sina hästar själv också :)


Nja förstör gör man ju inte d ååå ska de mycket till man typ sover i sadeln=)

Klart man ska se de som en kul grej.. allt är inte blodigt allvar man ska ha kul med hästen också=)

Jag kommer iallafall se min visning som en rolig upplevelse och nu menar jag inte att jag kommer dit som en pajjas och lallar runt.
Målet är självklart att göra bra ifrån oss men inte lägger jag ner 50 tusen för att visa henne som vissa gör.

3000 är inte så extremt mkt pengar då kan man spara ihop på 1 år om de nu inte går så bra första ågngen man visar anser iallafall jag. Oskuld på att visa har vi alla varit även den bästa idag=)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

tro mig en dålig bedömning är sämre än ingen bedömning alls så om man inte kan visa bra själv eller har möjlighet att skicka bort eller kanske inte tror på hästen fullt ut är det bättre att låta bli, jag hade ett jätte fint sto, hade lätt kunnat gå in i 1.a klass om jag haft möjligheten att visa om henne, men tyvärr hade jag inte ekonomi för att ha kvar henne och hon såldes. Hon visades av en oerfaren tjej som 4 åring och fick en rätt dålig bedömning och när jag nu skulle sälja henne så kollade ju alla upp i worldfengur, de kunde vara superintresserade först men när de sett hennes bedömning så skakade de bara på huvudet och tom svarade otrevligt om vilken värdelös häst jag hade (ja spekulanter kan vara riktigt vidriga ibland, de tycker typ att de ska få hästen genom att klanka ner på den). Som tur var hittade jag en superbra köpare som såg hästen först och struntade i siffrorna på pappret.



Fast en extriörbedömning kan inte en människa förstöra, hästen ser ju lkadan ut med en oerfaren som erfaren visare.
Däremo kan man få avdrag för dåligt visad häst och då står de också i pappret.
Men har en häst utåttåade ben så har den ju de oavsätt vem som visar om du förstår vad jag menar.

Och om du hade en svårsåld häst bara för den inte var så fin exriört kanske du hade formulera annonsen fel? Och riktat in dig på fel målgrupp?
För en som letar efter en bra familjehäst struntar nog i om den ser bra eller rör sig bra.
Det man då letar efter är att den är snäll och passar många ollika ryttare först och främst:)

Jorunn kommer inte få så bra poäng på sin extriör för hon är inte en 10 poängare men det är så hon är skapt.
Däremot rör hon sg betydligt bättre och de är huvudsaken eftersom hon är en tävlingshäst.

Och det kasnke behövs en föränding inom förbundet?
en visdning som kostar typ 500 spänn där man enbart visar extriört då kan vi vanliga "döingar" träna på att visa hemma och sedan visa våra vanliga" döingar" till hästar=) Och så kan vi avlåta sen 2seriösa" den blodiga allvarsvisningarna vara till de seriösa med häsatr med 10:or och uppåt hehe0)
Alla visar inte sina häsatr för de ska få högre pris på hästen eller få mer pengar p åfölena. Utan många vill bara visa för att de är en kul grej, få svart på vitt så här ser min häst ut.
:)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Fast en extriörbedömning kan inte en människa förstöra, hästen ser ju lkadan ut med en oerfaren som erfaren visare.
Däremo kan man få avdrag för dåligt visad häst och då står de också i pappret.
Men har en häst utåttåade ben så har den ju de oavsätt vem som visar om du förstår vad jag menar.

Och om du hade en svårsåld häst bara för den inte var så fin exriört kanske du hade formulera annonsen fel? Och riktat in dig på fel målgrupp?
För en som letar efter en bra familjehäst struntar nog i om den ser bra eller rör sig bra.
Det man då letar efter är att den är snäll och passar många ollika ryttare först och främst:)

Jorunn kommer inte få så bra poäng på sin extriör för hon är inte en 10 poängare men det är så hon är skapt.
Däremot rör hon sg betydligt bättre och de är huvudsaken eftersom hon är en tävlingshäst.

Och det kasnke behövs en föränding inom förbundet?
en visdning som kostar typ 500 spänn där man enbart visar extriört då kan vi vanliga "döingar" träna på att visa hemma och sedan visa våra vanliga" döingar" till hästar=) Och så kan vi avlåta sen 2seriösa" den blodiga allvarsvisningarna vara till de seriösa med häsatr med 10:or och uppåt hehe0)
Alla visar inte sina häsatr för de ska få högre pris på hästen eller få mer pengar p åfölena. Utan många vill bara visa för att de är en kul grej, få svart på vitt så här ser min häst ut.
:)

Hon var inte alls svårsåld, jag fick ett bra pris och hittade en riktigt riktigt bra köpare när det väl kom nån och tittade som inte kollade siffrorna och red hästen och såg hur den såg ut på riktigt och inte på pappret, det var en enda som provred för det var en riktigt fin häst och första spekulanten blev kär, precis som jag :)

Stoet hade 117 i blup som 3 åring med mor och far i 1.a klass samt hederspremiehingstar bakom, visades alldeles för ung och otränad av en oerfaren visare som 4 åring och blupen sjönk som bara den och det står dåliga siffror i WF vilket spekulanterna kollade på innan de ens sett hästen och skrev oförskämda kommentarer.

Hon var en toppen häst, men bedömningen förstörde en del kan man säga även om hon är lika fin i verkligheten som om hon varit obedömd, varför skulle jag annonsera som familjehäst när hon inte var det? hon hade kapacitet som hette duga och hade jag inte haft så dålig ekonomi på grund av studier så hade jag haft henne kvar själv och visat om henne. Det finns inte många såna ston med de gångarterna och den viljan :love: och jag är otroligt lad över att jag har kvar ett hingstföl efter henne i alla fall.

Haha, förlåt, men du har ingen koll alls på hur det funkar på en bedömning :p

Joooo det påverkar nått enormt vem som håller i snöret när man exteriörvisar isandshäst, hur den står om den har halsen rätt, har den halsen för lågt så får den lågt ansatt hals, proportionerna kanske blir fel osv, är den fel skodd kan det skilja ett helt poäng. Det är en enorm skillnad på när ett icke proffs visar och när ett proffs visar även på exteriören.

Min hingst fick 8.20 när ett proffs visade, när jag visade fick han 7.83 på grund av att jag inte kan alla knep för hur de ska stå rätt samt att han var skodd på fel sätt av en vanlig hovslagare.

En av domarna tog honom till och med och fick upp halsen och sa till de andra domarna att titta här han har ju fin hals, haha såå pinsamt :o men ändå bra för annars hade han fått sämre på halsen :p

Nu ska han visas igen och nu har jag anlitat en duktig hovslagare som kan det där med islandsskoning för bedömning och hon ska även visa exteriören och så ska jag visa ridningen för den kan jag så nu hoppas jag att han ska få sina 8.20 på exteriören igen och så en fin ridbedömning, behålla alla 8.5 or från sist och så höja traven och tölten så borde han få en fin 1.a klass bedömning totalt :)
 
Sv: Avelsvisningar 2012

:bow: tänker precis som du, har som tur är inte varit med om något sånt själv ännu, vi får väl se nu när Ófeig ska bedömmas, men jag har valt att skicka iväg henne och betala ordentligt för det för att ha chansen att få bra poäng, tanken är ju att faktiskt få nytt av poängen vid vidare avel, inte att det bara ska "vara något roligt att veta/ha".
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Som uppfödare till hästen som nämns ovan så kan jag bara hålla med, nu har samma sto en mor som även tidigare gett en godkänd hingst, men dotterns bedömning är tyvärr ett sorgligt kapitel som påverkar oss mer än man kan ana. Det sänker inte bara mitt sto och hennes avkommors blup (= > deras avelsvärde) utan det ger även ekonomiska konsekvenser som inte är av godo. Folk idag åker inte och tittar på häst i första hand, de kikar i WF och dömer där efter. Statistik är i vissa fall viktigare än det verkliga intrycket. Nu har vi en drös fina avkommor undan samma sto och har vi bara möjlighet att satsa fram dem så kommer det ju att reda upp sig. Men roligt är det inte ett dugg. Som systemet ser ut idag och med de ekonomiska konsekvenser som finns inbakat i det så skulle jag inte chansa och visa häst i tveksamma fall eller bara för att testa/lära mig avelsvisa på skoj om det handlar om ett sto/hingst där man vill kunna behålla avelsvärdet/hästens ekonomiska värde. Det kan kosta betydligt mer än det smakar:(.
Sen är det klart att det skulle vara bra om fler hästar kom till bedömning och fler nya visningsryttare (både proffs och amatör) kom ut på banan. Men just nu vet jag i fanken om varken kostnaderna kring systemet, den rådande blup nojan eller situationen på hästmarknaden gynnar detta.... Är som ni kanske förstår tyvärr lite luttrad i nuläget;).

Har inget att göra med att jag tycker att min uppfödning skulle ha blivit orättvist bedömd (för det blev hon inte, hon fick de poäng hon var värd just den dagen). Utan mest bara en fundering kring hur det ser ut rent generellt i dagsläget kring frågan och de konsekvenser som kan följa.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Ja det är väldigt tråkigt att det ska påverka släktingarna och hela avelsvärdet så hårt i och med blupen :cool:

Det är så mycket som står på spel och jag får ångest bara av att tänka på att visa andra hästar än V, V är redan visad och det händer inte så mkt om han skulle få lägre för de går ju efter den högsta bedömningen som tur är, men å andra sidan vill man ju inte ha dåliga resultat heller, det ser ju inte så fint ut om han har en bedömning i WF där han fått 7.50 tex.

Dom kanske skulle ändra systemet så att resultatet bara syns i WF när hästen kommit över stamboksgränsen och endast då påverkas blupen, att blupen är något som bara påverkas av positiva resultat och inte av negativa och så länge hästen inte har gått in i stamboken så förblir den oförändrad, då skulle de med massa bra avkommor få bra blup ändå men det skulle inte bli på liv och död på samma sätt och man skulle kunna visa sin häst utan att allt bara rasar om man råkar göra bort sig.

WF är ju en stambok så varför ska resultaten stå med där när hästen inte gått med i stamboken?

Tävlar man lättklass blir ju inte tävlingsresultaten med i WF heller och när man kvalat upp sig och tävlar på en tävling med Worldranking så får man oftast inte så dåliga resultat så man får skämmas man vill ju helst inte ha med sina 2.50 ritter där liksom :p

Bara en tanke, blupsystemet kanske borde uppdateras lite och inte påverka så att en hel avelslinje sätts på spel bara för att en häst får en dålig bedömning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 878
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 333
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp