Bukefalos 28 år!

Avelsvisningar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avelsvisningar 2012

VI har med anlitat proffs för själva visningen för träningen gör jag själv.

Angående en dålig visningen så går skadan att reparera om man hade visat om hästen. Lite syn att ingen satsade på det med stoet. Vi titade på henne men då var hon redan betäckt tyvärr.

Alla tävlingsresultat från WR tävlingar syns i WF även om hästen går under 5,5.

Men skilnaden är ju att de än inte räknas till Blupen. Det ska ju dock snart kommer en tävlingsblup.

Sen kan man ju spek kring kostnader i Sverige och att anmällningsregler med mera ändra mitt under året och efter första visningen. Inget som uppmana till att vilja visa fler hästar. Och upplägget med visningar som börja kl 7.30 och inte är slut förän 9 tiden på kvällen.

Vi kommer själv visa nästa omgång i Tyskland/Danmark då vår visare inte vill vissa under de vilkoren som var på visningen i år. Och då blir det även betydlig billigare. Vi spara över 1000 kr häst och då med resa om vi visa i Danmark. DÅ har man ju även råd att visa flera gånger samma år.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Ja det är synd att hon inte visades om, jag hade velat göra det men jag hade verkligen inte råd att behålla henne.

Jag blev sjuk och missade 2 delkurser i skolan, blev inte behörig till nästa termin och fick reda på 1 vecka innan kursstart att jag skulle bli tvungen att ta studieuppehåll i ett år, jag hade inget jobb, ingen skola och det blev ett stort hål i ekonomin så jag blev tvungen att sälja henne tyvärr, det var synd för hon var verkligen häftig att rida :)

Jag hoppas att tävlingsblupen inte kommer påverka negativt den med om de får dåliga resultat, då kommer ju folk bli rädda för att tävla också.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Blupen kommer följa World rankingen och jag gissa att den kommer ta hänsyn till antal tävlingar och medelresultat. Men vist gör hästen många dåliga resultat kommer den så klart dra ner. Det är ju meningen med Blup för tävling.
Men gör hästen bara enstaka sämre tävlingar och bruka ligga över de resultat tro jag den kommer den ta hänsyn till det.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

haha Valles kommer pendla upp å ner :p de e verkligen olika från helg till helg, ena kvalar vi SM andra e vi inte ens på A klass nivå enligt domarna :P

men vi kommer alltid bland dom 5 bästa oavsett poängen ändå, men jag antar att de kommer gå på poäng och inte på placering.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

SE2003102232 Valtýr från Hasthagården
Microchip: 752098100155573
Colour : 2200 Brown no markings
Breeder : Anna Hasth, Bror Hasth
Horse owner : Elinor Engelstoft
F.: DE1985100794 Týr vom Rappenhof
Ff.: CH1976101392 Þór von Sporz
Fm.: IS1965258591 Gríma frá Kolkuósi
M.: IS1997286691 Hetja frá Holtsmúla 1
Mf.: IS1990157003 Galsi frá Sauðárkróki
Mm.: IS1993286167 Hrönn frá Vindási
Measurements (cm): 142 - 131 - 136 - 64 - 144 - 38 - 49 - 48 - 6,7 - 30,0 - 19,0
Measure of hooves: L.fr.: 8,4 - L.h. : 8,0
Conformation : 8,0 - 8,5 - 7,0 - 8,5 - 7,5 - 7,0 - 8,0 - 7,0 = 7,96
Rideability: 6,5 - 7,5 - 8,5 - 8,0 - 8,0 - 8,0 - 8,0 = 7,65
Total : 7,77
Slow tölt: 7,0 Canter: 8,0
Rider: Elinor Engelstoft
 
Sv: Avelsvisningar 2012

SE2003102232 Valtýr från Hasthagården
Microchip: 752098100155573
Colour : 2200 Brown no markings
Breeder : Anna Hasth, Bror Hasth
Horse owner : Elinor Engelstoft
F.: DE1985100794 Týr vom Rappenhof
Ff.: CH1976101392 Þór von Sporz
Fm.: IS1965258591 Gríma frá Kolkuósi
M.: IS1997286691 Hetja frá Holtsmúla 1
Mf.: IS1990157003 Galsi frá Sauðárkróki
Mm.: IS1993286167 Hrönn frá Vindási
Measurements (cm): 142 - 131 - 136 - 64 - 144 - 38 - 49 - 48 - 6,7 - 30,0 - 19,0
Measure of hooves: L.fr.: 8,4 - L.h. : 8,0
Conformation : 8,0 - 8,5 - 7,0 - 8,5 - 7,5 - 7,0 - 8,0 - 7,0 = 7,96
Rideability: 6,5 - 7,5 - 8,5 - 8,0 - 8,0 - 8,0 - 8,0 = 7,65
Total : 7,77
Slow tölt: 7,0 Canter: 8,0
Rider: Elinor Engelstoft

Får man göra sådär utan att fråga först:o

Jag kanske inte vill att alla här ska veta hur det gick eller vem jag är :o

Men nu är det ju redan visat så då kan jag ju lika gärna slänga in en kommentar om det hela även om jag hade tänkt hålla tyst för jag tycker det är lite pinsamt och jag vill helst inte vara en sån som gnäller i forum, men nu blir jag ju så illa tvungen:p

Jag vet inte vad som hände med poängen den här helgen, de var snåååååla :o och många var missnöjda.

Det var många fina visningar och fina hästar, med väldigt kassa poäng, vad har hänt först wången och nu gerstorp? många var otroligt missnöjda och många strök sig när de såg folks poäng. Tror det var 24 st som strök sig?

Exteriören gick väl okej, men jag förstår inte alls varför de sänkte hans benställning till 7.0 helt plötsligt, han har visats 3 ggr tidigare och fått 7.5 alla ggr, likaså ryggen den har legat på 7.5 och 8 och benkvaliten på 8. Men men ext var väl ändå rätt okej.

Sen ridningen var ju bara för pinsam, jag blev riktigt arg faktiskt, hade jag inte fått 1.a klass på ridningen förra året hade jag nog bara tänkt att jaja jag är ingen bra bedömningsryttare och svalt det med hull och hår, men nu är det faktiskt så att vi fick 1.a klass på ridningen för ett år sen och nu gick han såå mkt bättre. Förra året fick han 5.0-5.5 och nån 6.a om vi hade tur på tölten på tävling och då fick vi 7.5 på bedömning, men i år har han höjt sig och får 6.5 och 7.0 på tölten på tävling och vi är SM kvalade, verkar då väääldigt märkligt om han skulle ha fått så dålig tölt så han förtjänar en 6.5a på bedömning :crazy: ett helt poäng lägre än förra året.

Det andra var väl okej, han har inte jätte snabb trav som de premierar på bedömning och det visste jag, och 8 or på det andra är väl helt ok, men jag tycker ändå att de inte ska kunna sänka så mkt från en bedömning till en annan om man inte rider mkt mkt sämre.

Jag tränade för en innan som är duktig på bedömningar och hon sa att han borde fått en 8.a iaf på tölten, visst den är inte supersnabb, men han har fin form, bra aktion och bra takt och han har ju fått 8 tidigare när han va 6 på både kort tölt och tölt, dessutom var det flera av proffsen som grattade mig och sa att det såg jätte fint ut efteråt innan poängen hade kommit.

Men men placeringsmässigt så kom han väldigt bra till, av alla hingstar som bedömdes kom han 3.a och han blev bästa 7 år och äldre och det säger ju ganska mkt, ett helt startfält av hästar som visas av proffs som bara visar det dom tror på kan inte vara så dåliga faktiskt.

Har dom inga kriterier för att såhär ser en tölt ut som förtjänar den poängen och såhär ser en ut som förtjänar den poängen, ska det verkligen skilja så mkt mellan olika domare. De vill ju att fler ska visa sina hästar, men hur ska man våga visa hästar om de inte ger dom nåt betalt? Nu har jag tränat min häst själv och han har redan en ganska fin bedömning sen tidigare så mig påverkar det inte så mkt mer än att jag är sur några dagar över att jag inte fick samma som förra året åtminstone så han fått 8.01 tot, men jag tänker på alla de stackare som lägger 10 tusentals kr i månaden för att ett proffs ska visa och så får hästen 7.20 i ridegenskaper och sänker hela sin blup och hela sitt värde och allting, det kan inte kännas kul.

Fin rosett fick han i alla fall :) och han hade bedömningens högsta poäng för pass och jag ska vara glad över att han fick över stamboksgränsen iaf med tanke på bedömningarnas resultat :p


Vallebedmning.jpg
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Jag håller med - det var väl inte helt schysst Michis att lägga ut det där.
em76 frågade ju inte efter någon specifik häst ens utan bara en rapport och då kan hästarnas ägare själva få välja att skriva.

Elinor:Tråkigt! Förstår din besvikelse helt!
Det var ju väääldigt mycet låga poäng både på Wången och nu och som du skrev många som strök sig.
En domarhandledning finns även för avelsdomare: HÄR kan man läsa den. På sidan 12 och 13 är handledningen för tölt.
Jag har sett och dömt er många gånger och har mycket svårt att tänka mig att tölten skulle varit så dålig som 6,5 på avelsbedömning. Vad tråkig!
Vet flera som strök sig och suckade "tänker de som på Wången här med".

Bryt ihop och kom igen och se fram emot SM! :laugh:

/Malin
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Det går att se på worldfengurs startsida, utan inloggning och då jag har för mig att hon skrivit ut hästens namn tidigare så tog jag för givet.
Sorry!

(Ellinor: Ber om ursäkt! Trodde Em76 frågade specifikt om din häst.)

Enligt resultatlistan är din häst den enda startande hingsten i 7 år och äldre?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Tack så mycket, din kommentar betyder mycket för mig! för vår töltpoäng är inget jag vill skylta med direkt faktiskt så att du säger att han borde förtjänat mer här betyder mkt för mig ska du veta :laugh::bow: vill inte känna mig blottad som nån med en häst med dålig tölt, man vet aldrig vem som läser :o tölten är liksom helig för mig, hade jag fått en 5.a för traven hade jag inte brytt mig men tölten det är speciellt liksom.

Y var där, och jag satt och pratade med en annan som fött upp en del fina hästar och berättade att två dagar innan så hade vi fått SM kval och 6.5 och 7 på tävling och jag förstår inte att tölt kvaliten skulle ha varit så dåligt, då hojtade hon till och sa till Y att herregud hon fick 7 på tävling häromdan och nu går det såhär. Y svarade ja jag vet det här är helt sjukt och skakade på huvet, vi känner varandra och jag har följt alla poäng och de sätter för lågt på alla.

Y var också en av de som kom fram till mamma efter vår ritt på tävlingen och grattade och berömde för den fina ritten.

Alla dessa positiva kommentarer från duktiga avlare och ryttare är guld värt i såna här lägen så man orkar hålla gnistan uppe och inte bryter ihop helt.

Haha Gs kommentar var för rolig på prisutdelningen, Grattis och välkommen tillbaka för förhoppningsvis högre poäng mumlade han :p

Det roliga är att mitt gamla sto som jag visade när jag var 12, inte kunde nånting om tölt och det var mer eller mindre pass fick samma poäng, verkar väldigt konstigt om Valle skulle vara lika dålig :D
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Vad jag vet så har jag inte skrivit ut hela namnet någonstans på varken mig eller häst, dessutom så om jag vill berätta kan jag få göra det själv, jag tror inte du skulle gilla om jag blottade ditt hela namn, dina hästar, deras bedömningar, dina tävlingsresultat här inne?

Och om nu folk vill kolla WF ja då får de väl göra det, det är stor skillnad på om det står här inne eller om det står i WF, de flesta orkar inte ens gå in där och kolla.

Jag tycker inte man ska diskutera andras hästar, andra personer eller deras resultat om de inte vill det.

Det är väldigt tur att jag visat honom innan en gång med ganska bra resultat för då har jag lite självförtroende att stå på sen tidigare, men om jag aldrig visat häst innan och inte haft fina tävlingsresultat så hade jag mått väldigt dåligt och skämts väldigt mkt över det som visats i den här tråden.

jag tycker man ska fråga först faktiskt och Om jag vill berätta nåt så gör jag det själv, man ska prata med människor och inte om människor.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

KL
Gällande Gerstorp var ju banan som en sandstrand. Domarna ville ju knappt godkänna den, så det var väl en av anledningarna till de dåliga resultaten. Några av de bäst bedömda hästarna där gjorde ju sina sämsta visningar nånsin, så det säger väl en del. Råkar även veta att det finns de som tänker lämna in klagomål för att försöka få bedömningen ogiltig pga detta, så får väl se vad som sker...
 
Sv: Avelsvisningar 2012

nej jag hade inte tänkt blotta dig, ser ingen anledning till det och jag vill inte starta bråk heller, men jag blev ledsen över att du la ut det och du kunde ha frågat först. Det är inte dom dåliga resultaten man brukar vilja skylta med :o

Jag har faktiskt tagit den här bedömningen väldigt hårt och varit jätte ledsen, ångrade att jag inte strök mig från ridningen som de andra gjorde. Men jag blev i alla fall lite gladare över rosetten och att det faktiskt gick lika dåligt för nästan alla andra.

Jag vet att jag inte är något avelsvisar proffs än och jag hade inte räknat med en bedömning på 8.50 heller för jag vet att jag inte är där än, men jag tycker det var orättvist att vi fick under 7.5 för tölten som vi faktiskt fick förra gången när vi inte alls kommit lika långt i tävlingssammanhang. 7.5 tycker jag är ok och det hade jag varit nöjd med, jag hade till och med kunnat leva med en 7.a men 6.5 är inte rättvist och de ska inte sänka sig en hel poäng bara för att det är andra domare som har annat tycke och smak om hur det ska se ut.

Hade jag inte visat tidigare hade jag bara svalt allt som sagt och skickat han till ett proffs, men det ska inte vara så stor skillnad om inte hästen är i jätte dåligt skick, förra gången fick han 8.04 och nu fick han 7.66 det är väldigt stor skillnad, de drog ner 0.5 på allt utom passen och en hel poäng på tölten och då har hästen ändå blivit bättre sen sist.

Dessutom var det ju inte bara han som fick lågt det var endast 2 st i 1.a klass på hela bedömningen, endast 2 hingstar hade högre och det var många som hade riktigt dåliga bedömningar och många som strök sig så ska det inte vara.

En tävling är inte hela världen om det går dåligt på, men en avelsbedömning har så stor påverkan på hästens värde, dens och släktingarnas blup och allting, en låg bedömning påverkar så mkt och det är väldigt tråkigt för alla dom som har lagt ner massor med pengar och visade sina hästar för första gången (blupen påverkas inte om hästen har en högre bedömning sen innan)

Det var flera som pratade om att de skulle gå till SIFS styrelse och avelskansliet och diskutera med dom om det ska vara såhär, det här har ju inte bara negativa konsekvenser för hästarna och ägarna själva utan hela islandshästnäringen påverkas ju, folk vågar inte visa sina hästar, folk minskar på aveln, hingstägarna får inga ston, häst tränarna får inte jobb längre... varför betala ett proffs 50-60 000 för träning när hästarna ändå bara sänker sitt värde?
 
Sv: Avelsvisningar 2012

*EDIT: Du hann skriva innan mitt inlägg kom in!*

T.o.m jag vet att du rider en svart hingst som heter Valtýr, även om jag aldrig sett dig eller vet vad du heter, och när du berättat sedan länge att du ska visa och var du ska visa så är det ju rätt lätt att se poäng ändå.
Det var ju ingen hemlig visning precis, poängen syns ju i WR direkt och skrivs ut i tidningen sen också.
Om man tävlat eller visat och dessutom outat det för hela Buke innan så får man ju vara medveten om att de fullständigt offentliga poängen kan läggas ut för "allmän beskådan".

Dessutom vet du ju själv varför poängen var som de var, så du behöver ju inte känna dig kass på nåt sätt. Uppenbarligen var det ju lika för alla! Så upp med hakan. Man behöver inte vara ledsen, när vi tävlar och visar och det är bedömning inblandat kommer det alltid att vara jäkligt orättvist någon gång, och hela världen får reda på ens nederlag. Det är bara att vänja sig och om man tror på sin egen förmåga och är nöjd med sin egen insats så kan man strunta i resten.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsvisningar 2012

det vore nog bra om den blev det, tråkgt med alla dåliga resultat i WF, fast det skulle ju vara tråkigt för de få som faktiskt fick ganska ok bedömningar.

De hade ju en annan bana på öppna visningen, vissa höjde sig men inte mkt.

Vad är förklaringen i wången? den banan ska det väl inte vara något fel på där har ju hästarna fått bra tidigare och där var ju också många dåliga resultat med bara 3 i 1.a klass
 
Sv: Avelsvisningar 2012

Var det någon som tyckte att de fick okej bedömning? ;) Den andra banan var väl bättre hårdhetsmässigt, men gropig istället så det var väl inte direkt bättre. Så var det nu någon som tyckte de fick okej bedömning så borde de ju i så fall bara kunna göra om det, med bättre poäng.

Hur det var på Wången vet jag inte, så det kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

De kunde ju erbjuda alla att få visa om hästarna till kraftigt reducerat pris på strömsholm istället eftersom det blev så tokigt här.
 
Sv: Avelsvisningar 2012

KL
Gällande Gerstorp var ju banan som en sandstrand. Domarna ville ju knappt godkänna den, så det var väl en av anledningarna till de dåliga resultaten. Några av de bäst bedömda hästarna där gjorde ju sina sämsta visningar nånsin, så det säger väl en del. Råkar även veta att det finns de som tänker lämna in klagomål för att försöka få bedömningen ogiltig pga detta, så får väl se vad som sker...

Vad jag inte förstå att domarna aldrig gör något, varken på tävling eller visningar när de se att förhållanden är så dåliga. Även om de inte få bra betald... Och enlig Göran se. Islandshästen tydligen är heliga så börja det blir lite väll mycket, något ansvar måste de väll ändå har. Det hade inte varit de stora problemet att flytta visningen. Och vad håller SIF på med, trodde någ man kollade banorna innan visningen. Är trött på att de leker med våra pengar. Väder er en sak men en från början dålig anlag bana, tidsprogram som är katastrof en annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 810
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 161
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 545
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp