Avgift eller inte??

Rebecka83

Trådstartare
jag har eget stall med egen ridbana... dessutom har jag en åker som jag enbart har till ridning...

det står några hästar i grannstallet som betalar en avgift (symbolisk summa) för att använda ridbanan, dock inte nu under vintern då den är stenhård o oanvändbar...

det jag undrar är om ni skulle kunna tänka er att betala en avgift för att få använda "ridåkern" under vinterhalvåret?

de har ingen annanstans för dem att rida förutom på vägarna... om de inte använder min bana/åker...

Sv: Avgift eller inte??

Det där är ju jättesvårt! Vet inte om det är samma allemansrätt på Åland som i Sverige men här är det okej att rida så länge man inte skadar växade gröda och det gör man inte om det är fruset och snö men om du skulle sätta upp staket runt hela din åker så kommer man ju inte åt att rida på den. Används åkern till annat än ridning på våren-sommaren-hösten? Om det är okej att rida på den då också tycker jag helt klart att det är befogat att betala för att använda den till ridning. Du förlorar ju en hel del i inkomst då.

Att betala för att rida på ridbana/ridhus tycker jag är helt okej, däremot skulle jag inte betala för att rida på en åker! Men det är väl upp till var och en, prata med dina grannar... De kanske uppskattar din åker väldigt mycket och är beredda att betala för att få använda den? :)

jag använder den endast till ridning och man måste gå över min (vår) egen mark för att komma till den

men om jag känner att jag inte vill ha dem rida där utan att betala för sig så har jag väl rätt att förbjuda dom det eller?

men om jag känner att jag inte vill ha dem rida där utan att betala för sig så har jag väl rätt att förbjuda dom det eller?

Du kan inte förbjuda någon att rida på din mark om allemansrätten råder. Däremot är det inte tillåtet att rida över tomtmark (gårdsplan) eller skada din åker med sin ridning då tycker jag att du har all rätt att kräva ersättning av dem som rider där eller förbjuda dem som inte vill betala för att få använda (förstöra) den.

Det skulle vara en liten avgift isf. Och tänk för guds skull på grannsämjan.
Om åkern ändå används till bara ridning och de inte har ngn annanstans att ta vägen varför inte låta dem rida där om det ändå inte förstör?Jag kan också tycka ibland att jag "ställer upp" med vissa saker............men man kan ju behöva sina grannar ngn gång. Och förresten så är det väl inte roligt om det blir surt...........risken är ju att det blir ngn slags hämndaktion.Hoppas ni hittar en lösning.Lycka till

Om du nu inte vill ha "vem som helst" på åkern, tycker jag du ska hägna in den, för som i mitt fall, jag rider inte på "hägnat" område om jag inte får, men "fri" åkermark som ligger under snö mm rider jag på.
Hägnar du in den blir det ju mer som en stor hägnad gräsbana och då kan man ju ta en liten avgift av dem som rider på den. (förutsatt att man då ALLTID får rida på den iom avgiften)

Jag skulle inte ha några problem med att betala för att få rida på bättre underlag än vintervägar. Där jag bodde tidigare var markägarna suveräna och höll skogsvägarna öppna för en liten slant för dieseln. De tyckte själva att det var bättre att vi höll oss borta från trafikerade vägar;)... Här har jag banvallen att rida på samt nära till ridhus och ridbanor och jag betalar anläggningsavgift för detta...

Det skulle vara en liten avgift isf. Och tänk för guds skull på grannsämjan.
Om åkern ändå används till bara ridning och de inte har ngn annanstans att ta vägen varför inte låta dem rida där om det ändå inte förstör?Jag kan också tycka ibland att jag "ställer upp" med vissa saker............men man kan ju behöva sina grannar ngn gång. Och förresten så är det väl inte roligt om det blir surt...........risken är ju att det blir ngn slags hämndaktion.Hoppas ni hittar en lösning.Lycka till

någon hämdaktion har jag svårt att se att de skulle lyckas med då jag har allt jag behöver på min egen mark o klarar mig bra själv.. dock kan det ju bli sura miner... men det blev det även från mig när jag upptäckte att de använde utan att ens ha frågat...

Kan de komma till åkern utan att passera din trädgård eller gårdsplan så gäller allemansrätten (vet ju inte om det finns hos er??)

I Sverige så kan man således inte förbjuda eller ta betalt för att någon rider på åker/äng

Sedan tycker jag personligen att man inte borde ta betalt för att rida på en åker, ridbana är helt ok

Det kan vara svårt det där med ridning o grannar:crazy: Kan du inte ta en "årsavgift" för anv av både ridbana o din "gräsbana". Då tar du ju inte betalt för enbart ridning på en "åker".:idea:
Om jag var din granne skulle jag tycka att det var ok att betala för det och man slipper känna sig dum för att man rider på någon annans mark.

Lycka till:banana:

jag använder den endast till ridning och man måste gå över min (vår) egen mark för att komma till den

Hur nära huset ligger den åkern. Är den nära så kan den räknas in i gårdsmiljön och då gäller inte allemansrätten.

Om de är villiga att betala en slant för att låna din ridbana... så kan du ju höja den avgiften en aning... Meddela samtidigt med den "symboliska" höjningen att så ingår även rätten att disponera ridåkern.

Hur nära huset ligger den åkern. Är den nära så kan den räknas in i gårdsmiljön och då gäller inte allemansrätten.

Om de är villiga att betala en slant för att låna din ridbana... så kan du ju höja den avgiften en aning... Meddela samtidigt med den "symboliska" höjningen att så ingår även rätten att disponera ridåkern.

jag har stallet/stor ladugård med stor stallplan och hagar runt... och från stallplanen går en väg ner för en backe till ridbanan (kanske 40m) och brevid ridbanan o stora vinterhage är åkern...

alltså måste man gå över stallplanen o ner till ridbanan o runt denna för att kunna komma till åkern...

Senast ändrad:

tänkte bara säga tack till alla som framfört sina åsikter... så bra att ha buke att ventilera lite sånna här saker med...

vill ju absolut inte vara otrevlig eller uppfattas som snål o girig av mina stallgrannar.... men jag vill inte heller bedriva välgörenhets anläggning då jag själv har det svårt att få allt att gå ihop o dessutom jobbar hårt för att hålla allt i det skick jag vill ha det med de små medel jag har...

ska ta en pratstund med dem o höra va de tycker... vi är ju ändå vuxna människor så det löser sig helt säkert...

Måste bara fråga: Gäller verkligen allemansrätten om man rider på en äng som om det vore en ridbana, alltså volter gång på gång osv. Tidigare har jag mer uppfattat det som att allemansrätten omfattar att man rider förbi på ängen lite då och då, inte nöter ner den dag ut och dag in...

allemansrätten gäller väl knappast på brukad åkermark! man får inte rida hur som helst på gärden utan att fråga ägaren!

Att använda utan att fråga är fräckt.Det skulle jag aldrig göra.Men tänk ändå på att man mår bättre av att vara generös:) då mår man bra i själen.

Lycka till!

Tycker också att det låter bra med en liten högre avgift som innefattar både ridbana och äng.Det måste ju bli en vinna-vinna stuation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 978
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 967
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 509
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka