Avgift eller inte??

Sv: Avgift eller inte??

men det får du :D Så länge det INTE skadar marken
Eller grödan då.
Detta är alldeles riktigt.

Men inte detta.
dvs när det är snö så är det tjäle och då är risken för markskada obefintlig.

Det kan bli frostbrand om man rider så att man packar snön till is.
Eller så tinar det olika så att det växer och mognar olika på åkern.
Eller så tinar det senare så att vårbruket senareläggs.
Det kan bli flyghavre i utsädesodlingen.
Det kan bli jordpackning.
Det kan bli hästbajs i ensilaget om det är en vall.

Så det går jättebra att göra skada på mark och gröda även med snö och tjäle på.

Eller grödan då.
Detta är alldeles riktigt.

Men inte detta.

Det kan bli frostbrand om man rider så att man packar snön till is.
Eller så tinar det olika så att det växer och mognar olika på åkern.
Eller så tinar det senare så att vårbruket senareläggs.
Det kan bli flyghavre i utsädesodlingen.
Det kan bli jordpackning.
Det kan bli hästbajs i ensilaget om det är en vall.

Så det går jättebra att göra skada på mark och gröda även med snö och tjäle på.

Det som är bra emd Skåne är att vi aldrig behöver bry oss för vi har aldrig snö på det sättet :p

Förutom idag då :eek:

Det som är bra emd Skåne är att vi aldrig behöver bry oss för vi har aldrig snö på det sättet :p

Förutom idag då :eek:

Nej men eftersom vi sällan har tjäle här i Skåne så är risken för markskador snarare större. Varför är det så svårt att fråga bonden om man får rida på hans mark? Det är folk som inte frågar som gör att hästfolk har så dåligt rykte hos många bönder.

De flesta ryttare kan inte tillräckligt om jordbruk för att kunna avgöra om de kan rida på en åker utan att skada. Han som har mest åkrar häromkring är han som kör bort snön så honom skall man inte bråka med.

Nej men eftersom vi sällan har tjäle här i Skåne så är risken för markskador snarare större. Varför är det så svårt att fråga bonden om man får rida på hans mark? Det är folk som inte frågar som gör att hästfolk har så dåligt rykte hos många bönder.

Om jag rider på en åker så gör jag det när vi i så fall rider ut på en långtur, det händer bara någon gång på hösten.

Jag skulle aldrig rida på en åker som är det minsta blöt så risken att jag personligen skulle förstöra marken är obefintlig. Dessutom så är ägaren till markerna runtomkring oss en och samma fast de har en hel del arrenden, Trolleholms slott sas! De vet inte ibland på rak arm vem som arrenderar vad så rent tekniskt skulle det bli svårt :crazy:

Sedan att rida varje dag eller kantra försiktigt i kanten på åkern en gång om året är ju inte heller samma sak

De flesta ryttare kan inte tillräckligt om jordbruk för att kunna avgöra om de kan rida på en åker utan att skada. Han som har mest åkrar häromkring är han som kör bort snön så honom skall man inte bråka med.

De flesta ryttare som jag känner är väl medvetna om underlag och skulle aldrig våga riskera sina tävlingshästar på mjuka underlag i form av dålig åkermark. Så jo de skulle inte ge sig ut och rida på dåligt underlag.

Åker som skall plöjas upp kan man dessutom inte förstöra

Bor man granne med dem så vet man ju när de skördar, eller så passar man på att rida mellan strängarna.

Insådd kan ju stubben vara ändå....

Här har vi en dialog... Jag frågar bönderna om lov om jag får rida även om det råkar vara en stubbåker... Det tillhör god ton.... Får man då ett nej så får man acceptera det och rida någon annanstans...

Dessutom så är ägaren till markerna runtomkring oss en och samma fast de har en hel del arrenden, Trolleholms slott sas! De vet inte ibland på rak arm vem som arrenderar vad så rent tekniskt skulle det bli svårt :crazy:
Givetvis så är det arrendatorn och inte ägaren som du frågar. Det är väl självklart.

De flesta ryttare som jag känner är väl medvetna om underlag och skulle aldrig våga riskera sina tävlingshästar på mjuka underlag i form av dålig åkermark. Så jo de skulle inte ge sig ut och rida på dåligt underlag.

Åker som skall plöjas upp kan man dessutom inte förstöra
Nu handlade det inte om vilka kunskaper ryttare har om underlag ur hästens synvinkel utan vilka kunskaper om lantbruk ryttare brukar ha. Det som är bra underlag för ryttaren kan ur bondens synvinkel vara en åker som inte tål ridning.

Om du nite kan komma runt allemansrätten på ngt annat sätt så sätt stängsel på skiten, jag hade absolut inte velat ha ngn som rider på mina ägor, oavsett om jag använder dem själv eller inte.

All stubbåker är åker som skall plöjas upp då enligt dig?

*suck*:crazy:

Var skrev jag detta påstående??

Det är ju väldigt lätt att ta reda på eftersom åkrarna här är enormt stora så är det väldigt lätt att se om de börjar att plöja eller inte.

Dessutom så plöjs alla åkrar häromkring och har så gjort i ca 13år!

Insådd kan ju stubben vara ändå....

Här har vi en dialog... Jag frågar bönderna om lov om jag får rida även om det råkar vara en stubbåker... Det tillhör god ton.... Får man då ett nej så får man acceptera det och rida någon annanstans...

Så du menar att de sår fört och skördar sedan????

Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Jag ser när de sår in stubbåker och de gör de bara om de skall ha vall eller klöver där. De sår alltid efter de har tagit all halm

När jag sår in vall gör jag det på våren samtidigt med skyddsgrödan, i mitt fall oftast korn. På hösten tröskas kornet bort och halmen tas bort. Och j*klar om någon då skulle få för sig att rida på min stubbåker!!! Där jag då sommaren efter skall ta ensilage. 1) vill inte få det känsliga icke rotade gräset trampat 2) vill inte ha skit i vallen så jag inte kan ta ensilage och 3) jag är känslig och tycker INTE om när folk inte frågar först.

Slutsats: vall sås oftast in med skyddsgröda och då sås den in på VÅREN samtidigt med det som sen tröskas bort. Halmen tas bort men då är där redan insått det känsliga gräset.

När jag sår in vall gör jag det på våren samtidigt med skyddsgrödan, i mitt fall oftast korn. På hösten tröskas kornet bort och halmen tas bort. Och j*klar om någon då skulle få för sig att rida på min stubbåker!!! Där jag då sommaren efter skall ta ensilage. 1) vill inte få det känsliga icke rotade gräset trampat 2) vill inte ha skit i vallen så jag inte kan ta ensilage och 3) jag är känslig och tycker INTE om när folk inte frågar först.

Slutsats: vall sås oftast in med skyddsgröda och då sås den in på VÅREN samtidigt med det som sen tröskas bort. Halmen tas bort men då är där redan insått det känsliga gräset.

Men om man nu vet att den kommer att plöjas, vilket de gjort i över 10år häromkring. Godset sår ingen vall alls de har ingen användning för det. Liksom arrendatorerna som inga har djur längre.

Dessutom så ser man väldigt snabbt om det är insått eftersom det blir grönt mellan stråna. Min närmsta granne sår in vartannat år vall utanför våra hagar så jag tycker personligen att jag har bra inblick i det. Och för att inte göra er upprörda så har jag aldrig ridit på hans åkrar.

Om man vet att det skall plöjas upp så är det ju ingen som helst problem om man en gång tar och kantrar i kanten på åkern. En bra fördel här nere är också att många bönder lämnar en kant i sidan runt åkern, och nej de tar inget på den delen..

En liten fråga vad du menar med detta?? (fetmarkerade)

Och nej jag hade inte varit så nellad att jag skulle gå i taket om det var någon som red på mina stubbåkrar som jag visste jag skulle plöja upp.

Jag skriver inte om daglig ridning, det gör jag på anläggningen ca 100m hemmifrån och där har vi dessutom ett par ha mark som man kan rida på om man vill rida på gräs. Annars så åker jag bort till ett naturområde (med utmärkta ridvägar!!!) där det finns en galoppbana som jag brukar för att träna konditionen eller till havet.

När jag plastar in förtorkat gräs till ensilage, vill jag endast göra det på "rena" åkrar för att inte få med skiten i ensilaget vilket skulle leda till otjänligt foder.

När jag tar hö är det en annan sak, det är ok att göra i hästhagen med skit. Utmärkt också ur parasitsynpunkt för betet.

Bor man granne med dem så vet man ju när de skördar, eller så passar man på att rida mellan strängarna.

Det var det här uttalandet jag hängde upp mig på....
Man kan alltså tolka detta uttalande som om du tror/anser att all stubbåker är Ok att rida på... Jag bor också granne med en massa bönder.. Dock har jag inte fullt lika stor koll på dem som du har. Dessutom är jag inte lika tvärsäker på vad de tänker med sin stubbåker som du är. Det är nog betydligt vanligare att hästägare inte har riktigt så bra koll på bönderna som du.

Att du nu själv alltid är hemma och kan se när de sår i vallen... då är det ju bra för dig. Samt att de som brukar marken där du bor anser att det är OK att ni rider där.. Vet du att de tycker att det är OK?
De kanske är irriterade på att ni rider där... men har lika svårt att hitta rätt ryttare att skälla på som ni har att hitta rätt bonde/arrendator.

Här där jag bor så gör bönderna precis som tgd... Detta är vanligt på de marker där man växelbrukar... Att bönderna inte gör så hos dig är en annan sak...

Jag menar att man skall vara försiktig med att säga att det är OK, eller att man har rätt att rida... för du vet ju inte hur kunniga de som läser detta är i jordbruk och hur bra koll de har på bönderna just där de bor....

Jag tycker inte att det är OK att rida på en stubbåker som senare är tänkt till vall.... Därför frågar jag alltid den berörda bonden först... Något som jag tycker fler hästägare borde börja med.

Faktum är att jag aldrig fått ett nej när jag frågat.... Men vet andra hästägare som förbjudits av samma bonde/bönder att rida på hans åkrar/vallar... Helt enkelt för att de inte frågar... och tycker att det är deras rättighet...

Att stängsla i akt och mening att överrida allemansrätten är olagligt.
Dessutom så får man rida även på mark som är stängslad.
Man kan ju öppna grinden.

Och även om du inte vill att andra skall rida på dina ägor, så måste du faktiskt accepera det.
I allemansrättens namn.

Var tänker du föresten själv rida?
Bara hemma på egen mark eller även på andras runtomkring?

Att stängsla i akt och mening att överrida allemansrätten är olagligt.
Dessutom så får man rida även på mark som är stängslad.
Man kan ju öppna grinden.

Och även om du inte vill att andra skall rida på dina ägor, så måste du faktiskt accepera det.
I allemansrättens namn.

Var tänker du föresten själv rida?
Bara hemma på egen mark eller även på andras runtomkring?

Det är ju en tolkningsfråga om man får rida på åkrar faktiskt. Här nere är ALL mark odlad så det är inte så lätt att rida utanför vägarna. Det är inte heller så att ryttare själva kan tolka allemansrätten så att det passar dem. Oftast så gör man skada om man rider på odlad mark.

Här kan jag återkoppla till tråden om hur man uppför sig på landet. Man rider INTE så att man riskerar grannböndernas grödor.

Det var det här uttalandet jag hängde upp mig på....
Man kan alltså tolka detta uttalande som om du tror/anser att all stubbåker är Ok att rida på... Jag bor också granne med en massa bönder.. Dock har jag inte fullt lika stor koll på dem som du har. Dessutom är jag inte lika tvärsäker på vad de tänker med sin stubbåker som du är. Det är nog betydligt vanligare att hästägare inte har riktigt så bra koll på bönderna som du.

Eftersom jag bor bevid det största godset i sverige som aldrig tar vall utan bara grödor så har jag koll på det!

Att du nu själv alltid är hemma och kan se när de sår i vallen... då är det ju bra för dig. Samt att de som brukar marken där du bor anser att det är OK att ni rider där.. Vet du att de tycker att det är OK?
De kanske är irriterade på att ni rider där... men har lika svårt att hitta rätt ryttare att skälla på som ni har att hitta rätt bonde/arrendator.

Min mamma är hemma Ja, varje dag! Och jag rider aldrig på någon åker som jag vet att de kan odla vall på. jag vet vilka bönder som gör det eller inte. Nu rider vi iof inte speciellt mkt på åkrar eftersom vi har en väldigt bra anläggning i närheten och mkt bra ridterräng för övrigt.

Här där jag bor så gör bönderna precis som tgd... Detta är vanligt på de marker där man växelbrukar... Att bönderna inte gör så hos dig är en annan sak...

Det var endast här hos mig jag uttalde mig om det!!

Jag menar att man skall vara försiktig med att säga att det är OK, eller att man har rätt att rida... för du vet ju inte hur kunniga de som läser detta är i jordbruk och hur bra koll de har på bönderna just där de bor....

jag skrev att det var ok att rida på åker så länge man inte förstörde marken. dvs vid tjäle och snö. Eller på en stubbåker som skulle plöjas

Jag tycker inte att det är OK att rida på en stubbåker som senare är tänkt till vall.... Därför frågar jag alltid den berörda bonden först... Något som jag tycker fler hästägare borde börja med.

Det är det ingen som skrivit att man skall rida på en åker som skall vara vall :confused:

Faktum är att jag aldrig fått ett nej när jag frågat.... Men vet andra hästägare som förbjudits av samma bonde/bönder att rida på hans åkrar/vallar... Helt enkelt för att de inte frågar... och tycker att det är deras rättighet...

Vad säger allemansrätten om detta? Det var väl det som var frågan. Jag har ridit kanske en gång om året i kanten på en stubbåker och endast på de jag vet plöjs upp

När jag plastar in förtorkat gräs till ensilage, vill jag endast göra det på "rena" åkrar för att inte få med skiten i ensilaget vilket skulle leda till otjänligt foder.

När jag tar hö är det en annan sak, det är ok att göra i hästhagen med skit. Utmärkt också ur parasitsynpunkt för betet.

Hur gödslar man dem då??

Och på vilket sätt skulle höet klara av det?? Det finns ju precis lika stor risk att få med sig skit i vanligt hö, vilket många inte verkar tro

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 950
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 412
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka