Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Från och med 2 v innan beräknad valpning får man inte transportera tiken, utöver akuta situationer till veterinär/djursjukhus såklart.

För övrigt hade jag valt att avliva alla valparna. Det finns nog med kassa korsningar som föds varje dag, och det finns inte hem så att det räcker åt alla.. Dessutom hade jag inte riktigt nöjt mig med att det troligen är en annan jakthund som är pappan, när det kan vara pudel också, eller Sheltie. Det är horribla korsningar i sådana fall.

Jag har varit med om tikar som fött fram bara dödfödda, eller snittats och alla varit döda, och dom har letat lite efter sina valpar i 1-3 dagar och sen varit som vanligt efter det. Till och med tikar som fött fram levande valpar innan, släpper det väldigt fort.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag vet ingen i min närhet som är kapabel att mörda hundvalpar och det är jag glad för. Det måste krävas en oerhört iskall individ för att utföra något sådant och det skrämmer mig. Jag hörde talas om att slå valparna i huvudet...
Att gå till veterinären och låta dem ge dem sprutor är väl inte riktigt lika brutalt, men att slå ihjäl hundvalpar. Näe, då är man riktigt iskall och jag skulle aldrig vara i närheten av en sådan person. Då är man inte djurälskare.
Man är inte "stark" för att man klarar av det utan bara iskall.
Sjukt att det ens tas upp på ett djurforum tycker jag. Lägg ner snacket om att döda hundvalpar för sånt gör man inte.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nä, det är mycket bättre att sälja hundar till dessa vanliga - dåliga - hem där dom sen får vandra runt i 18 mån! För att till slut hamna i ett hundstall eller avlivad ändå...

Så oerhört många tusentals hundvalpar som det föds i Sverige varje år, både renrasiga och blandraser, finns det helt enkelt inte riktigt bra hem till.

Jag hade i alla fall hellre avlivat en frisk valp i min uppfödning, än att sälja den till ett hem som inte är så perfekt som det bara kan bli. En död hund lider inte. En levande hund i fel/dåligt hem lider. Vilket känns bäst för en djurälskare som dig?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Hundar mördas inte, de avlivas.

Fö håller jag med Bebben i tråden, förutom det att förstvalperskor klarar det galant att bli av med alla valpar.

PL har beskrivit hur man lagligt avlivar valpar, är man för blödig för det så kan man förvarna vet o få alternativa förslag.

Allas rätt till liv förespråkarna vill förmodligen att vi skall få det som i stora delar av USA, dvs vilda hundar som förökar sig hej villt o härbärgen som tvingas avliva hundar i parti o minut för att ingen vill ha dem.
posting.php
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

förstår inte riktigt hur du tänker, det finns anledningar till att valpar kan behöva avlivas (ja, avlivas, inte mördas....), men oavsett anledningen anser jag att man som uppfödare måste vara beredd att ta det ansvaret att låta valpar, som av olika skäl kan förväntas lida framöver, slippa detta. det är en HUMAN inställning och det handlar inte om att vara iskall, jag utgår från att det kommer att kännas fruktansvärt om jag skulle bli tvungen att avliva en valp, men det handlar ju om valpens bästa, en avlivad valp lider inte. och som intensivvårdsläkare är jag otroligt glad att vi har detta alternativ för våra djur, det är klart humanare än det lidande som jag ser dagligdags, hos patienter och anhöriga där man borde ha sagt stopp för länge sedan... ok, detta är en helt annan diskussion, men jag är fortfarande tacksam att det finns en smärtfri utväg för våra djur.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nu beskrev jag matten som stark i bemärkelsen att hon kan se objektivt på situationen och hon fattar att risken är stor att det inte finns hem för en massa knäppa korsningar. Därför har hon beslutat att inte sätta ytterligare ett gäng valpar till världen som kanske aldrig hamnar i ett bra hem.

Hon kommer inte att ta bort dem själv, det skulle hon inte klara, däremot är pojkvännens familj uppfödare sen förut, och jag gissar att de har en del erfarenhet/vana att kunna göra vad som behövs. Eller så får en veterinär ge spruta.

Varför ska man INTE prata om sånt här på ett djurforum? Man pratar ju om abort på både hästar, hundar, katter och människor. Man pratar om att ta bort hästar, hundar och katter i vuxen ålder hellre än att de ska hamna i ett dåligt hem.
DET är att ta ansvar, i en sån här situation. Självklart hade det varit bättre att tiken inte blivit dräktig alls, men nu skedde en olycka och då får man ta det därifrån.

Personligen känner jag som du, jag skulle aldrig, faktiskt inte ens(tror jag) om det var bäst för djuret(typ allvarligt skadad) kunna döda med mina bara händer. Jag tycker att det är fruktansvärt bara att trampa på sniglar... :cry:
Och jag vet inte om jag skulle kunna leva med någon som skulle kunna slå ihjäl en hundvalp. Men det är mina personliga åsikter och jag är glad att jag ännu inte behövt uppleva det personligen.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

och som intensivvårdsläkare är jag otroligt glad att vi har detta alternativ för våra djur, det är klart humanare än det lidande som jag ser dagligdags, hos patienter och anhöriga där man borde ha sagt stopp för länge sedan... ok, detta är en helt annan diskussion, men jag är fortfarande tacksam att det finns en smärtfri utväg för våra djur.

Håller med du :bow: såg just ett HEMSKT avsnitt av ngn dokumentär från ett barnsjukhus där ett barn hade ngn hemsk hudsjukdom så att skinnet trillade AV helt sponant med vätskande infekterade SÅR överallt som följd. Och ungen var väl typ 5-6 år gammal, har levt så hela livet :cry:
Jag fattar inte hur man orkar se ett litet liv ha det så jävligt.. :cry::cry:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Håller med du :bow: såg just ett HEMSKT avsnitt av ngn dokumentär från ett barnsjukhus där ett barn hade ngn hemsk hudsjukdom så att skinnet trillade AV helt sponant med vätskande infekterade SÅR överallt som följd. Och ungen var väl typ 5-6 år gammal, har levt så hela livet :cry:
Jag fattar inte hur man orkar se ett litet liv ha det så jävligt.. :cry::cry:

I bekantskapskretsen finns en nu 6-7 årig pojke med just en sådan sjukdom som du beskriver. Ja, det är tufft för föräldrarna men jag tror inte de valt att "ta bort" honom när han föddes om de haft det valet.

Killen är pigg och glad och aktiv men ständigt omplåstrad. Trots allt bedömer jag att han lever ett fullvärdigt liv med en god livskvalitet. Det man måste vara noga med är att vara försiktig vid beröring och att ständigt smörja in huden. I det här är ju slemhinnor också involverade så blåsor i munnen och på andra ställen hör också till vardagen.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Men det är ju självklart att man inte vill ta bort sitt barn!
Om nu inte ungen lider mest hela tiden och har en urkass livskvalitet förstås, då kanske man som förälder i de mörkaste av stunder tänker "om h*n bara fick slippa".
Men om jag fick reda på när barnet var i magen att det skulle bli så kanske valet blivit ett annat?

Och jag tycker för övrigt det är viktigt att diskutera sånt här, på ett forum. Man kan få många nya infallsvinklar:)

Jag reagerar så på att många skriver att tiken inte kommer må dåligt om alla valpar tas bort, precis som om hon inte har ett känsloliv alls. Klart hon kommer lida! Men det kan vara värt det ändå.
Hon lär inte falla död ner och sorgen går över, det är kanske bättre än att valparna blir små vandringspokaler som tillslut hamnar på hundstallet?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Hellre iskall än ansvarslös. Kan man inte hantera alla delar av djurägandet bör man inte ha några djur. Att slumpa bort oönskade valpar av knepiga korsningar för att själv slippa det jobbiga låter riktigt fjösigt i mina öron.

TS, du uppdaterar väl sen om hur det går? Jag är riktigt nyfiken på vad det kan bli för valp. :)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Så om (eftersom) jag inte skulle klara av att slå ihjäl en oönskad valp så är jag inte en rättmätig hundägare?

Om du har följande alternativ:
1. Avliva valparna direkt (antingen att du eller veterinär gör det)
2. Valparna av knepig korsning växer upp, hamnar i nya hem, blir svåra att ge bra liv pga mentaliteten eller annat och därför får dåliga liv och kanske tvingas avlivas eller omplaceras tusen gånger innan rätt hem dyker upp...

Menar du då verkligen att det hade varit bättre att göra som alternativ 2 beskriver? I mina ögon är man inte en ansvarsfull hundägare då. (kanske var det även så som Skogstrollet menade?)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ingen begär att du skall slå ihjäl en valp däremot att du skall låta avliva en valp du inte kan skaffa ett bra hem till dvs ett hem som passar en ev knepig korsning.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag vet ingen i min närhet som är kapabel att mörda hundvalpar och det är jag glad för. Det måste krävas en oerhört iskall individ för att utföra något sådant och det skrämmer mig. Jag hörde talas om att slå valparna i huvudet...
Att gå till veterinären och låta dem ge dem sprutor är väl inte riktigt lika brutalt, men att slå ihjäl hundvalpar. Näe, då är man riktigt iskall och jag skulle aldrig vara i närheten av en sådan person. Då är man inte djurälskare.
Man är inte "stark" för att man klarar av det utan bara iskall.
Sjukt att det ens tas upp på ett djurforum tycker jag. Lägg ner snacket om att döda hundvalpar för sånt gör man inte.

Och du verkar Brutal :angel:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ett tredje alternativ ar ju att det blir trevliga hundar som hamnar i goda hem.

KL:
Personligen hade jag haft mycket svart att avliva fullt friska valpar aven om de var av knepig blandning. Jag hade nog behallt valparna och forsokt hitta goda hem till dem.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Problemet med ditt resonemang är att både säljare o köpare underskattar knepigheten.
Varför tror du knepiga korsningar är så överrepresenterade som omplaceringar?
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ett tredje alternativ ar ju att det blir trevliga hundar som hamnar i goda hem.

KL:
Personligen hade jag haft mycket svart att avliva fullt friska valpar aven om de var av knepig blandning. Jag hade nog behallt valparna och forsokt hitta goda hem till dem.
Så känner jag också. Snackar vi riktigt konstig blandning där man nästan kan vara säker på att hundarna blir jäkligt knepiga (typ bc/pitbull/dobermann/husky), så kanske. Men annars hade jag nog ändå försökt att hitta bra hem till dem och hållit kontakt med valpköparna. Förmodligen hade jag rekommenderat att valparna kastreras/steriliseras. Går det inte så går det inte, men då har de i alla fall fått en chans.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Hur vet du att saljare och kopare i det har fallet underskattar korsningen?

Jag forstar varfor knepiga korsningar ar overrepresenterade i kategorin omplaceringshundar, men jag hade anda haft svart att avliva friska valpar.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

I det här fallet så är det ju redan klart att tikägaren inte vill ha kvar några valpar!
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag håller med P L.

Tikägaren kan exvis söva "de ovälkomna valparna" med kloroform (om man får ut det från vet idag) och sedan minskar man syretillförseln, vilket kan ske med hjälp av en påse... Detta alternativ skulle jag välja om min tik hade blivit parad mig ovetandes. (Jag är dock oerhört noga med koppelpromenader då jag vistas ute med min tik då hon löper (all övrig tid låter vi oftast kopplet vara...) Vis av erfarenheten med tidigare hundar... :angel: Vad de kan hitta på! :cool:)

Klart att allt som hör till avlivning av i övrigt friska individer låter brutalt och hänsynslöst beroende från vilket håll man väljer att se på situationen, men det är tikägaren som avgör.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 857
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 972
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 860
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp