Avlivning, Bult det självklara valet.

coari

Trådstartare
Bakgrunden till denna tråd är alla andra mängder av trådar i ämnet och främst efter gårdagens beskrivning av hur det kan gå med avlivningsvätska.

Det finns åtta kända fall där hästar har överlevt en avlivning med preparatet Somulose.

– Om det är just Somulose som användes i det aktuella fallet vet jag inte. Men jag har varit avvaktande till att använda det här preparatet, säger Boråsveterinären Freddy Wegelius enligt denna bifogade länk.

http://www.bt.se/nyheter/boras/hastar-kan-overleva-avlivning(445349).gm

Jag vill bestämt citera just dessa meningar.

Citat Boråsveterinären Freddy Wegelius,

Citat: – Främst för att skona djurägarna. Det går snabbt och det krävs ingen avblodning.

Freddy Wegelius beskriver en annan metod som är helt säker. Då använder man en så kallad bultpistol som bedövar hästen. Efter det så avblodas djuret med ett snitt i halsen och det är just det här man vill bespara ägarna.

– Med den metoden finns det ingen chans att hästen överlever men det ska ju vara så gulligt när man avlivar en häst. Döden är inte vacker – i alla fall inte i de här fallen, säger han.
Slut Citat med hänvisning till denna länk

http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm

som av känsliga personer faktiskt bör ta del av länken för att förbereda sig på vad som kan inträffa vid avlivning med spruta.

Även om blod i många fall kan vara avskräckande så är det just i detta fall ett bevis på att hästen verkligen är död vid avlivning och det om ngt är väl ett lugnande besked.

Sv: Avlivning, Bult det självklara valet.

Även om blod i många fall kan vara avskräckande så är det just i detta fall ett bevis på att hästen verkligen är död vid avlivning och det om ngt är väl ett lugnande besked.

Efter att ha läst den första länken och en annan länk till samma händelse så har jag svårt att tänka mig något mer avskräckande än att komma ut och upptäcka att ens döda häst lever. Jag har aldrig varit med vid avlivning av hästar men vid slakt av fåglar och får och avlivning av hundar och katter. Jag kan mkt väl föreställa mig att det är värre med en häst. Men för min del är det just det att man dödar djuret som är otäckt. Jag bryr mig inte så mkt om allt blod och vad som händer. Man måste inte tvunget studera in i minsta detalj hur det går till. Jag hade redan bestämt mig för att det får bli avlivning med bult när den dagen kommer. Nu blev jag ännu mer övertygad.

Jag har aldrig vart med om en avlivning med spruta, däremot ett flertal med bult. Och eftersom jag aldrig haft en negativ upplevelse med bult så kommer jag tryggt att använda den metoden om/när mina hästar vandrar vidare.

Jag är inte så brydd över blod. Tänker istället att för en gammal och sjuk vän kan döden komma som en befrielse.

Jag är MKT skeptisk till avlivning med spruta, ett stort djur ska avlivas med bultpistol, förstår inte hur veterinärerna kan gå med på att avliva medelst injektion ö h t.

Hästens ägare måste ju inte tvunget stå och hålla i sin häst vid avlivningen utan be om hjälp med detta. Det är hemskt med allt blod men det är betydligt värre att en skadad häst har släpat sig flera meter efter sin "död", vilken dödsångest!

Usch, vet inte vad jag hade tagit mig till om detta hade hänt mig och någon av mina hästar:(

Jag har varit med om att bultpistolen klickat 3 ggr vid en avlivning. Det var inte roligt. Hästen blev rädd när det klickade. Men det gick att lugna och klappa och gosa så den blev lugn igen. och när bulten sen tog så var det ju över direkt. oavsett denna upplevelse så väljer jag ändå bult, helt klart, av de anledningar du redan nämnt. Har varit med flera ggr med bult och 99% av gångerna har det gått snyggt och rätt till.

Tycker även som veterinären kommenterat- att det ska se snyggare ut för människan/ägaren, är inte en legitim anledning tycker jag. I flera fall dör hästen inte omedelbart och kan uppföra sig ganska vilt i dödsögonblicket, även om det inte sker så drastiskt som i artikelfallet. Har hört kommentaren tidigare att när hästen dör av spruta, så är munnen avslappnad och de ser ut som de "sover". (Med bult så spänner de och drar upp läpparna när de fallit. ) tycker återigen det är ett otroligt själviskt perspektiv att bry sig om ngt sånt. Då är det för att det känns bättre för MÄNNISKAN inte för djuret. Det viktiga skall vara att det går snabbt, smärtfritt och att döden verkligen infinner sig. Det är att tänka ur humant perspektiv och på djuret i främsta hand.

Som ForestAutumn även kommenterat mkt klokt - man behöver alls inte vara med vid själva avblodningen utan kan välja att gå därifrån innan.

Har gåshud av förskräckelse:cry:. Den sista länken beskriver något som hör hemma i fruktansvärda mardrömmar, borde inte få hända. Jag har aldrig varit med om en avlivning, men många av mina vänner har berättat om sina upplevelser. Detta har gjort att jag för länge sedan bestämde mig för att bult är det enda rätta för mina hästar. Återigen en historia som bekräftar mitt val av bult till mina älsklingar då den sorgens dag kommer.

Men när jag läste länken undrade jag om veterinärerna avlivar med bult oxå? För i det läget måste ju hästen avlivas fortast möjliga, och man kan därmed inte vänta på att slaktbilen (ett hemskt ord, jag vet...) ska komma. Någon som vet????

De två hästar vi tagit bort har vi bultat, håller med ovanstående att man ska tänka på djuret i första hand, och då känns de inte som de finns så många alternativ.
Jag är själv ganska känslig för blod, o vill inte alls tänka på vad som händer med hästen efter dom blivit bultade, men de är inget man måste titta på heller. När jag hållt hästen har jag tittat på den lite snett ur ögonvrån, när den faller har jag gått därifrån = mitt sista minne är när hästen står med öronen frammåt o kollar ut i hagen.
Tycker de är värre när vi åkt med katter till vet o de blivit avlivade med spruta...

Jag mådde illa när jag läste sista länken. Hur klarar man som hästägare av den minnesbilden på näthinnan resten av sitt liv? Finner inte ord.
Jag har avlivat med bult och det har varit snabbt och skonsamt. Var med men vände bort huvudet vid "skottet".
Däremot har jag avlivat många sällskapsdjur under åren och varit med om mer än en gång att de kämpat emot avlivningsvätskan. Värst var min gammelkatt som blev mer och mer hysterisk i min famn desto mer medlet verkade (sprutades i buken). Det glömmer jag aldrig, så var det med det värdiga avslutet.... tvi.
Kommer aldrig att avliva en häst med annat än bult.
/Sessiagh

Mitt sto avlivades i år med bult den 4 januari...skonsammare än så kan det nog inte blir!

Tänk vilken ångest hästarna får som får sömn/avslappnade medel som gör att de sakta somnar in, de är ju kontroll samt flockdjur!
Nej tacka vet jag bult :bow:

För mig har alltid bult varit enda alternativet. Var med om en sprutavlivning som inte fungerade, (fick skjutas, som jag skrivet i andra inlägg). En del hästar måste vara resistenta mot medlet i sprutan, för varför fungerar det i de flesta fall men inte i några? Bult däremot bedövar hästen och hjärnan sitter på samma ställa på alla hästar.
Har man en väldigt orolig häst kan man ge den lugnande innan den bultas för att vara på den säkra sidan. Hade de funderingarna när jag skulle ta bort min dam men hon var så cool i all hantering så det kändes onödigt. Allt gick lugnt och killen från GEOL var jättebra.

Jag har aldrig ens funderat på att använda somulose, men det är också för att det är så dyrt och jag ser ingen anledning att betala för att hästen ska få en injektion istället för en bult.

Hade somulose däremot varit lika dyrt som att bulta så hade det inte spelat någon roll - tills jag läste om detta! Fy FARAO för att först bli ledsen över att hästen är död - bara för at sen upptäcka att den inte är det, och i värsta fall, som denna häst i artikeln har släpat sig i leran och plågats många timmar. :eek:

Det berörde mig djupt :cry: Jag jobbar på djurklinik så jag har sett lite vid det här laget, men det där...fruktansvärt!

jag har aldrig ens tänkt tanken på att avliva med spruta!!
Ett så stort djur ska man ju ta med bult!
I den situationen får man inte vara självisk! Man måste tänka på det som är bäst för hästen, dvs Bult!!

Sen kanske man måste tänka på vad som är snabbast också!
Har hört om några som väntade i timmar på nödslakten för att det var billigare när veterinären kunde fixa det inom en kvart. Då är man dum på riktigt!!!
Annars är jag också förespråkare av bultpistol, snabbt och enkelt!
Har avlivat på båda sätten men föredrar faktiskt bult fastän allt fungerade perfekt med spruta också.

Ja självklart tar man ju det som går snabbast när det gäller nödfall, men tror de flesta här tänker på planerad avlivning när man pratar om bult vs spruta.

Fast hästen i länken blev ju avlivad i nödfall, och då är det verkligen inte kul att hitta den levande sen :o

Även om bult kan kännas brutalt skulle jag aldrig använda spruta nu efter att ha läst det där.. Aldrig!

*kl*

Jag avlivade nyligen min häst, med bult.

Det var jättehemskt, för mig. Men för hästen gick det otroligt fort. Ena stunden mumsade hon havre, nästa sekund var hon borta.

Skulle utan tvekan välja bult om jag någon gång måste avliva en häst till.

Det finns fall där man helt enkelt inte vågar använda bult.

Min gamla häst var fruktansvärt huvudskygg och jätterädd för karlar, alltså var det inget alternativ med bult.
Hon avlivades med Somulose och avblodades direkt därefter. Totalt odramatiskt.

Unghästen togs med bult, ingen större skillnad.

Som med allt annat kan man inte dra alla över en kam utan man måste se till situationen.
Tycker det är konstigt att du uttalar dig så generellt innan du ens vet om det var Somulose.

Dessutom, jag undrar hur många fall som finns där bultpistolen klickat eller man fått in en snedträff? Finns många historier där man träffat fel, hästen slitit sig och så vidare.

Skillnaden är bara att sånt inte rapporteras, till skillnad mot när det gäller ett läkemedel som Somulose.

KL

Jag läser denna artikel med smärta och förfäran, så otroligt sorgligt:cry:

Men jag har tagit bort två hästar med spruta, jag vet inte med vilken metod det blir nästa gång, det får situationen avgöra.

Första hästen var skadad i hagen och vi hade fått vänta på nödslakt i flera timmar, men vet kunde komma inom 30 min och vi ville få en bedömning innan beslutet togs.

Andra hästen var min gamling, som hade slagit upp sin gamla senskada, hon hade ont och jag tog beslutet på kvällen då hon inte ville resa sig att det var dags, även här kunde nödslakt inte komma förräns på fm dagen efter, så jag ringde återigen min vet som kom inom 30 min.

Jag håller med om att det ska gå fort, den första hästen avlivades med den gamla vätskan, minns inte vad den hette, han hade förlorat en del blod och var i chock, så där tog det lite längre tid innan han hjärtat helt slutade att slå pga dålig blodcirkulation men i jämförelse med avblodningen så vet jag inte när hjärtat slutar slå där heller.

Min gamla var död innan vet ens sprutat klart vätskan. Men hon stannade ca 30 min efter och kollade då och då.

En fördel med att bulta som jag tycker är bra för hästägaren, är att kroppen förs bort direkt, jag hade mina liggandes, den övre i 3 dagar, innan de kunde hämta honom.

Här gäller definitivt bult.
Har använt den metoden innan, och den är blixtsnabb, och rätt utförd helt utan trauma för hästen.
Skulle det inte gå att komma till med bult, eller ett extremt panikfall där det måste avlivas DIREKT, så tar jag min Browning mod. 81 BLR cal .308 (sk älgstudsare).

Oavsett metod, så mår jag ju som hästägare skit efteråt i alla fall.............. Det enda som räknas för min del är att det skall gå så snabbt och smärtfritt som möjligt för den stackarn som skall slås ihjäl.

/Mike

Liknande trådar

Hästvård Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt -...
Svar
17
· Visningar
1 936
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka