Sv: Avlivning med spruta
Då borde ju SJV vetat om det!
PL
Då borde ju SJV vetat om det!
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att säga att hästen "bara" är hjärndöd eller medvetslös känns inte helt riktigt.
hästen blir hjärndöd av bultning, dvs. det slår ut hjärnan först-hästen känner inget. när man blir hjärndöd så slutar hjärtat slå av sig själv efter en stund då hjärtat inte längre får "signaler" att det ska slå. därimot så finns det en lag att man måste avbloda inom en viss tid.
en människa som är konstaterat hjärndöd är i lagens mening död. dvs. då slutar man med livsuppehållande beh. och personen avlider då tämligen fort.
jag har varit med om avlivning med den "gamla" vätskan, det är inget jag hoppas behöva uppleva igen. har även varit med då somnulose (eller hur det nu stavas) använts och det har inte för oss inneburit några problem utan hästen har dött fort. har även varit med vid ett antal avlivningar med bult, det har alltid gått fort och smärtfritt. det är inte så himmla dramatiskt som många tror.
Håller med dig om att bult är det "självklara" alternativet.
Varit m om många avlivnigar och spruta är inte kul när hästen käm,par emot och reser sig och tittar in i dina ögon och bedjar.....
Bult är ett snabbt och lätt alternativ(eller rättare sagt det enda ) för mig iallafall. Hästen hinner inte reagera utan faller ihop. Sedan kan vi diskutera varför hästen tappas på blod...Det har vi olika uppfattningar om...Min är att självklart går hästen till slakt. För många år sedan tappade man ej alla hästar på blod när man använde bult! Nu gör man det,men vad gör det egentligen om köttet används eller ej!!! Det man inget vet om lider man ej av!
Har avlivat ett antal hästar och har älskt dom högt allihop!
///