Avlivning med spruta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 7 616
Sv: Avlivning med spruta

Det är sant.
Jag tänker inte gräva eller fundera vidare på det här mera, men det känns bra att ha koll på vad regelverket säger. Jag kommer definitivt att välja bult igen och med största sannolikhet djurambulansen.

att säga att hästen "bara" är hjärndöd eller medvetslös känns inte helt riktigt.

hästen blir hjärndöd av bultning, dvs. det slår ut hjärnan först-hästen känner inget. när man blir hjärndöd så slutar hjärtat slå av sig själv efter en stund då hjärtat inte längre får "signaler" att det ska slå. därimot så finns det en lag att man måste avbloda inom en viss tid.

en människa som är konstaterat hjärndöd är i lagens mening död. dvs. då slutar man med livsuppehållande beh. och personen avlider då tämligen fort.

jag har varit med om avlivning med den "gamla" vätskan, det är inget jag hoppas behöva uppleva igen. har även varit med då somnulose (eller hur det nu stavas) använts och det har inte för oss inneburit några problem utan hästen har dött fort. har även varit med vid ett antal avlivningar med bult, det har alltid gått fort och smärtfritt. det är inte så himmla dramatiskt som många tror.

Tack.. :bow:

Håller med dig om att bult är det "självklara" alternativet.
Varit m om många avlivnigar och spruta är inte kul när hästen käm,par emot och reser sig och tittar in i dina ögon och bedjar.....
Bult är ett snabbt och lätt alternativ(eller rättare sagt det enda ) för mig iallafall. Hästen hinner inte reagera utan faller ihop. Sedan kan vi diskutera varför hästen tappas på blod...Det har vi olika uppfattningar om...Min är att självklart går hästen till slakt. För många år sedan tappade man ej alla hästar på blod när man använde bult! Nu gör man det,men vad gör det egentligen om köttet används eller ej!!! Det man inget vet om lider man ej av!
Har avlivat ett antal hästar och har älskt dom högt allihop!
///

Att tro att hästen blir hjärndöd vid bult är att invagga sig i bristande fakta. Hästen blir garanterat medvetslös och därför ska avblodning enligt lagen ske inom 60 sek. Detta för att garantera att hästen verkligen är att betrakta som både hjärn och hjärtdöd.

Naturligtvis är bult det självklara alternativet under förutsättning att avblodning sker inom 60 sek.

Avlivning med spruta visar väl bara detta ex på att det inte är en bättre,snabbare och mer human metod.

OBS!!! Känsliga personer bör inte klicka på nedan länk!!

http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
473
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: willy
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 625
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?