avlivning på klinik

Sv: avlivning på klinik

Vi åkte med våran häst till strömsholm förra året och där fick han en spruta inne i boxen, och fick somna in, jag skrev alla papprena som behövde skrivas på innan det skedde och en vän till mig såg till att allt gått rätt till.
Sen antar jag att han blev kremerad.
Jag själv föredrar att göra det på klinik tanken på att "Bulta" hästen hemma och sen dra in den i en lastbil känns inte så lockande.
Men alla tycker olika hoppas att det går bra med allt :)

Nu ska jag inte svära på hur S-holm gör, men kadaverbilen brukar hämta på klinikerna med. Dvs de hamnar på samma destruktionsanläggning som om de togs bort hemma. Dock slipper man se bilen, man slipper se/höra lastningen, och har det inte förknippat med hemma.
 
Sv: avlivning på klinik

Min häst avlivades på klinik i början av januari i år.
När vi kom dit fick vi ställa honom i en box inne på kliniken, det var lugnt och fint runt omkring honom. Där fick han efter en kort stund en lugnande spruta och under tiden den verkade fick jag ta farväl av honom. Sen gick jag därifrån och åkte hem. De ville inte att man skulle vara med, och jag kände att det var bättre för både mig och honom om jag inte var med. Så fort vi gått ut leddes min häst in i ett rum där han bultades och därefter fick dubbel dos avlivningsvaccin. Alltså ingen avblodning.
Jag ville inte att han skulle bultas först men efter att ha pratat med veterinären blev jag övertygad om att det var det bästa för min häst...
Han kremerades efter avlivningen, och man fick välja om man ville ha askan separat eller inte.

Det var en fruktansvärt jobbig upplevelse, men jag ångrar inte alls att vi lät avliva honom på klinik, det gick väldigt lugnt och fint till och både jag och Piltur behandlades med respekt.
 
Sv: avlivning på klinik

Hej
I går sa vet. att jag måste avliva min isis. Jobbigt, jobbigt hon har varit konstig i bakbenet sedan försommaren jag skulle då in på klinik för att undersöka henne men när vi skulle lasta slet hon sig och rammlade ut. vi tog ut distrikt vet. istället hon tittade böje och sa kallt henne får du ta bort det sitter högre upp :cry:
Jag blev helt ställd men tog beslut om att hon skulle få vila i hagen en tid. efter ca 3 veckor började jag rida kändes inte helt bra men hade ute vet. för vaccination han slängde ett öga på henne sa att det var bara att sätta igång henne. sagt och gjort efter ca: 2 veckor blev hon sparkad på frambenet blev stående 3 veckort till pga. detta.
Satte sedan igång henne sakta men kände att det inte var bra i bakbenet. Hon snubblade i paddocken ville inte att jag skulle sitta upp.
Tog ut vet igen han dömmde ut henne på en gång. markerade vid böjproj av bakknä hältan stäppte dåligt. Det är allt jag vet. Jag ringde honom idag för att dubbelkolla om hon kan bli bra men han säger nej hon är för gammal han tror det är åldersrellaterat??
nu till min fråga: jag vill att hon skall få en spruta men det verkar var svårt att genom föra här i närketrakten. Kadaverbilen måste komma ändå. Någon som vet en klinik som kan göra detta?

Jobbigt att ringa runt och kolla hur man skall ta dö på sin bästa vän hur klarar man det :cry:
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tycker mig kunna läsa att du vill ha kvar din isis om du kan. Och då skulle jag utan minsta tvekan lägga det där med avlivningen åt sidan, och köra (sedera om det krävs) till klinik och kolla upp.

En veterinär på fält som efter ett böjprov dömer ut, är för mig högst oseriös. Visst kan det vara så att det är kört, men det kan också 'bara' vara en ledinflammation utan rtgförändringar.

För att få ett svar vad det är krävs en hältutredning på klinik, med rtg och bedövningar. SEN kan man börja prata om vad man ska göra åt det, när man vet VAD det är.

Lycka till!
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tycker mig kunna läsa att du vill ha kvar din isis om du kan. Och då skulle jag utan minsta tvekan lägga det där med avlivningen åt sidan, och köra (sedera om det krävs) till klinik och kolla upp.

En veterinär på fält som efter ett böjprov dömer ut, är för mig högst oseriös. Visst kan det vara så att det är kört, men det kan också 'bara' vara en ledinflammation utan rtgförändringar.

För att få ett svar vad det är krävs en hältutredning på klinik, med rtg och bedövningar. SEN kan man börja prata om vad man ska göra åt det, när man vet VAD det är.

Lycka till!

Man bör inte idiotförklara Veterinärer bara för att dom är fältmässiga.

Jag har själv sett större idioter på klinik bacis.

Hemma Veterinären har ofta mer kunskap,historik om den enskilda individens,hantering,miljö och förutsättningar än vad en klinik veterinär får kännedom om genom enbart hörsägen.
 
Sv: avlivning på klinik

Nu ska jag inte svära på hur S-holm gör, men kadaverbilen brukar hämta på klinikerna med.

S-holm: Avlivning i hörnbox vid ytterdörr med spruta. Nödslakt hämtar om möjligt omgående och dras in i bilen med vajer fäst i bak benen.Körs till destruktion/alt.bränning.

M-Kliniken: Avlivning sker i ridhuset med spruta. Containerbil kommer och hämtar genom att lyfta kroppen med gripkäftar och dumpar i containern men tidigare kadaver för när containern är full köras till bränning söder om Västerås. Alternativt. Sthlms nödslakt hämtar och dras in med vajer fäst runt bakbenen in i släpet.Antingen gemensam bränning på SLU eller separat krimering alt. nermalning i egen destruktions lokal i Sthlm.

SLU: avlivning med spruta i uppvakningsboxen, lyfts med vajer runt alla fyra benen upp på en släpvagn för att sedan transporteras till lokal bränning eller separat krimering.

Sthlms Nödslakt: Bultar på lokal plats och tömmer på blod inom 60 sec. avvaktar ca 15 minuter för avblodning, därefter dras kroppen upp med vajer in i släpet och vidare transport till egen anläggning för nedmalning alt, bränning/separat krimering på SLU enligt kundens önskemål.
 
Sv: avlivning på klinik

*knapp*

Finns det som alternativ att få separat kremering och få behålla askan på de flesta kliniker?

Hur går det till mellan avlivningen tills man får askan?
Pris? (ca)
 
Sv: avlivning på klinik

Nej, det går bara på ett fåtal ställen. Enda jag vet är i Uppsala, men har hört att det ska finnas ett ställe till, om det stämmer vet jag inte.

Det är dyrt med separatkremering dock, räkna med uppåt 10 K inkl allt..
 
Sv: avlivning på klinik

Men andra kliniker kan arrangera transport till Uppsala för separat kremering. Från hur långt i Sverige vet jag dock inte. Har för mig att det gjordes även i Skara förr men är tveksam på att de gör det längre, vet att det ändrades något där för inte så länge sen.
Dyrt dock, ja!
 
Sv: avlivning på klinik

Javisst, du kan ju fixa transport hemifrån gårdsplanen med. Det är lantbrukstjänst som kör ju. De kör ju likadant då som om de skulle på obduktion t ex.

Men tolkade som att TS menade att det kunde göras på de flesta kliniker, on site så att säga?
 
Sv: avlivning på klinik

Jaha, nej det går ju inte. Finns väl inte så många hästkremationsstationer (heter det så ;) ) i Sverige övh tror jag. Krävs ju viss utrustning kan jag ju tänka mig med traverser och grejer som fixar de vikterna.
 
Sv: avlivning på klinik

Ang separat eller gemensam kremering så vill jag bara framföra mitt sätt att tänka.
Jag tog bort min gamle ponny som jag haft i 14 år hemma vid stallet med bult. "Våran" vet kom och tog hand om det hela på ett mkt värdigt och fint sätt!!! Innan vi bestämde oss för att avliva honom så hade jag en plan och det var att så länge han står upp ska han bultas eftersom det enligt vet går absolut snabbast och hästen märker minst av vad som händer. Men vad vi skulle göra med kroppen var det jag fick fundera till mest över då jag hade flera alternativ.
1. en plats som var godkänd och klar bredvid en av hans "stovänner" som galopperade vidare två år före honom.
2. Djurmat (han hade behandlats med livstidskarens mediciner tidigare i livet) jag tror ju på det där att äta och ätas...
3. kremering och ta hem askan.
När det väl skulle bestämmas så var det min kloka mamma som fick ett ord med i laget, hon ville att han skulle kremeras och menade att en grav skulle bli ett ställe där man tänkte på honom som död i stället för att minnas honom som levande.
Jag bestämde mig efter det samtalet omg för att kremera honom på ett ställe (tror det var Örebro) där man kunde få kroppen hämtad hemma och sedan kremerad tillsammans med andra. (Tror att det kostade runt 4000:- inkl hämtning) han tog även av skorna på honom eftersom vi missat det och behandlade kroppen med stor respekt för oss människor. (jag var inte med vid hämtningen eftersom jag kände mig "klar" med det när hans hjärta slutat slå, men min plastpappa var där och kollade att allt gick värdigt till och han är nästan blödigare än mig.ha ha ha)
För mig känns det bättre att tänka på att han är i Trappalanda och härjar runt med sina hästkompisar än ligger i en grav som matte kan gråta vid.
Han har naturligtvis en minnesplats hemma på gården.
Min slutsats av detta är att jag kommer utan tvekan att gå tillväga på exakt samma sätt nästa gång det är dags att ta bort en kuse som jag rår över, idag två år senare så kan jag tänka på när vi tog bort honom med en tår i ögat, men gångerna jag tänker på hur han var som levande med ett leende på läpparna är betydligt fler! För mig lever han någon annanstans och har det jättebra!!!
 
Sv: avlivning på klinik

*knapp*

Finns det som alternativ att få separat kremering och få behålla askan på de flesta kliniker?

Hur går det till mellan avlivningen tills man får askan?
Pris? (ca)

Ja det går alldeles utmärkt. Dock så måste kroppen transporteras till närmsta kremerings station. Här i Sthlm är det Ultuna. Vad som händer är att den kropp som ska kremeras separat transporteras i "samtransport" (med alla andra kroppar) och märks ut att just denna kropp ska kremeras separat. När kremeringen är klar så får man besked från Ultuna att man är välkommen att hämta askan som ligger i en urna (Hink). Om man kan få askan skickad med posten vet jag inte men kanske går även det att lösa.

Detta är dock inte gratis utan kostar många pengar. Jag tycker dock att det är en liten kostnad och det känns bra att åka upp dit och hämta hem sin älskade vän igen och låta den sista vilan bli på individens favvo plats.

Hur man gör i övriga landet vet jag inte men visst måste det gå att ordna då det för dagen blir mer och mer vanligt att många djurägare (djurvänner) vill begrava sina avlivade djur hemma.
 
Sv: avlivning på klinik

hur f*n kan man ens tänka på att ens häst behöber avlivas om man inte ens varit på klinik med den. Nu blir jag upprörd. Det känns ibland som man bara kan ta bort hästar hursomhelst, visst en häst lider absolut inte av att tas bort och jag är inte den som är emot avlivning. Men vart finns respekten för att hästen kanske kan bli frisk och är ett liv.
Tänk inte ens avlivning, åk in på klinik och försök tänka positivt för både din egen och din hästs skull.
 
Senast ändrad:
Sv: avlivning på klinik

Tack för ditt svar!

Tycker nog att det mycket väl är värt det.
Och jag tror oxå att det skulle kännas bra.

De är värda det bästa! Och ett värdigt slut är väl
det minsta man kan göra för sin älskling.
 
Sv: avlivning på klinik

Hur man gör i övriga landet vet jag inte men visst måste det gå att ordna då det för dagen blir mer och mer vanligt att många djurägare (djurvänner) vill begrava sina avlivade djur hemma.

I dagsläget skulle det kosta 15000 för mig att få en häst separatkremerad. Nu är det ett hästkrematorium under uppbyggnad i min kommun (Ängelholm), och enligt uppgifter i pressen kommer en separat kremering att kosta 5000 kronor.

Immer
 
Sv: avlivning på klinik

Jag bestämde mig efter det samtalet omg för att kremera honom på ett ställe (tror det var Örebro) där man kunde få kroppen hämtad hemma och sedan kremerad tillsammans med andra. (Tror att det kostade runt 4000:- inkl hämtning) han tog även av skorna på honom eftersom vi missat det och behandlade kroppen med stor

Kan du ta fram telefon nr till de som kom hem till Er?
Det låter som det bästa sättet även för mig.
Skall i och för sig ringa till kliniken och höra med dem. Tyvärr kan jag ju ej lasta henne men ev kan jag ge lugnande och lyckas lasta.
Men om jag trotts allt måste ta bort henne så är det på ditt sätt jag vill göra.
 
Då min kompis tog bort sin gamle märr så kom bultmannen, gav först lugnande innan han bulta hästen. Så lugnande ges även då av vissa.
 
stoet var planerad avlivning. Hon bultades hemma och begravdes där. Vet gav lugnande i stallet, hon leddes ut till den förberedda graven och bultades där. Sedan avblodades hon.

Jag var inte med.

Valacken fick tarmvred/inre blödningar och kollapsade i trailen på väg ner till Helsingborg. Väl där var bara avlivning ett alternbativ. Ponnyn hade kass cirkulation och trots att jag flertalet gånger bad dem att bulta så fortsatte de sticka för permanentkanylen. Hästen ligger i det här läget på sidan och kippar efter luft och har mycket dålig cirkulation. Och veterinären skulle inte ha fortsatt med att få in kanylen. Efter 20 min och 3 sprutor med avlivningsvätska gav ha till slut upp och tog sitt sista andertag. Det var fruktansvärt och jag kommer ALDRIG avliva med vätska igen. Nu gjorde veterinären fel (enligt mig) som inte bultade när hästen hade så dålig cirkulation och när jag som ägare står och säger att de ska bulta.

Ponnyn avlivades i trailen och han fick åka med mig hem och ligger begravcd jämte stoet. Vi lyfte honom ur trailen med skogsmaskinen (remmar runt bakbenen).

Jag föredrar lugnande, bult och sedan avblodning. Vill man inte avbloda så finns det de veterinärer som ger avlivningsvätska direkt i hjärtat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 248
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp