avlivning på klinik

stoet var planerad avlivning. Hon bultades hemma och begravdes där. Vet gav lugnande i stallet, hon leddes ut till den förberedda graven och bultades där. Sedan avblodades hon.

Jag var inte med.

Valacken fick tarmvred/inre blödningar och kollapsade i trailen på väg ner till Helsingborg. Väl där var bara avlivning ett alternbativ. Ponnyn hade kass cirkulation och trots att jag flertalet gånger bad dem att bulta så fortsatte de sticka för permanentkanylen. Hästen ligger i det här läget på sidan och kippar efter luft och har mycket dålig cirkulation. Och veterinären skulle inte ha fortsatt med att få in kanylen. Efter 20 min och 3 sprutor med avlivningsvätska gav ha till slut upp och tog sitt sista andertag. Det var fruktansvärt och jag kommer ALDRIG avliva med vätska igen. Nu gjorde veterinären fel (enligt mig) som inte bultade när hästen hade så dålig cirkulation och när jag som ägare står och säger att de ska bulta.

Ponnyn avlivades i trailen och han fick åka med mig hem och ligger begravcd jämte stoet. Vi lyfte honom ur trailen med skogsmaskinen (remmar runt bakbenen).

Jag föredrar lugnande, bult och sedan avblodning. Vill man inte avbloda så finns det de veterinärer som ger avlivningsvätska direkt i hjärtat.

Angående den liggande hästen... Det är fullt normalt att ge mer än en spruta, man doserar efter kroppsvikt och ofta rör det sig om 5-6 sprutor som injeceras på raken. Att det tagit 20 minuter för hästen att dö efter injicering är mkt osannolikt (men jag förstår att det känns som en evighet för hästägaren), hästen ska dö tämligen omgående, annars fortsätter man helt enkelt att injicera, man duttar liksom inte utan man "tjoffar" i allt tills man når önskad effekt. Man har uppdraget mängd enligt kroppsvikt och extra därtill för att snabbt kunna dra i mer vid behov.

Att man inte velat bulta i transport kan handla om en så enkel grej som arbetsskydd. Du är rätt oskyddad om hästen skulle reagera oväntat vid bultningen i transporten. En dålig häst kan få oanade krafter och resa sig om en bult tar fel, det är ingen höjdare att stå utomhus i en transport då och kanske få en lösspringande häst. Sprutar du har du däremot möjlighet att sätta förlängning och stå på säkert avstånd/utanför transporten och spruta.

Det bör tilläggas att vissa kliniker enbart erbjuder bultning på "planerade" avlivningar. Det kan vara så att alla veterinärerna helt enkelt inte har kompetens att avliva med bult på jourtid och då är det bra att man inte försöker sig på det. Alla veterinärer har inte kompetens och erfarenhet att bulta, i dagsläget kan man inte ens räkna med att distriktaren garanterat kan bulta, vilket såklart är tråkigt.
 
Angående den liggande hästen... Det är fullt normalt att ge mer än en spruta, man doserar efter kroppsvikt och ofta rör det sig om 5-6 sprutor som injeceras på raken. Att det tagit 20 minuter för hästen att dö efter injicering är mkt osannolikt (men jag förstår att det känns som en evighet för hästägaren), hästen ska dö tämligen omgående, annars fortsätter man helt enkelt att injicera, man duttar liksom inte utan man "tjoffar" i allt tills man når önskad effekt. Man har uppdraget mängd enligt kroppsvikt och extra därtill för att snabbt kunna dra i mer vid behov.

Att man inte velat bulta i transport kan handla om en så enkel grej som arbetsskydd. Du är rätt oskyddad om hästen skulle reagera oväntat vid bultningen i transporten. En dålig häst kan få oanade krafter och resa sig om en bult tar fel, det är ingen höjdare att stå utomhus i en transport då och kanske få en lösspringande häst. Sprutar du har du däremot möjlighet att sätta förlängning och stå på säkert avstånd/utanför transporten och spruta.

Det bör tilläggas att vissa kliniker enbart erbjuder bultning på "planerade" avlivningar. Det kan vara så att alla veterinärerna helt enkelt inte har kompetens att avliva med bult på jourtid och då är det bra att man inte försöker sig på det. Alla veterinärer har inte kompetens och erfarenhet att bulta, i dagsläget kan man inte ens räkna med att distriktaren garanterat kan bulta, vilket såklart är tråkigt.


Nu handllade det om en shettis på 95 cm i mkh som rullade med ögonen och saknade cirkulation i mule och ben.... Så jo de skulle ha bultat honom direkt och INTE gett vätska!
 
Avlivat med injektion hemma och det var verkligen det bästa sättet för mig.
Fick hålla min älskade ponnys huvud när hon fick sista sprutan och man kände när livet försvann och hon ramlade ihop.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det både hemma och på klinik så länge jag får vara med och dom inte använder bultpistol.
 
Två av våra har vandrat vidare på klinik, mitt sto blev akut sjuk i akut colit efter en operation och dog i boxen på ultuna:cry: Syrrans sto fick tas bort akut på mälarkliniken pga allvarlig infektion i kotsenskidan. Vi fick säga adjö inne på kliniken och de gav lugnande och satte permanentkanyl. När det var dags tog personalen in henne i ridhuset och gav samulose medans vi väntade utanför. Personalen var super och allt gick väldigt lugnt till
 
Sv: avlivning på klinik

Jag höll grimskaftet, men valde att titta bort just när han satte bultpistolen. Kände ett ryck i grimskaftet och vände mej om och såg henne sakta vika benen och lägga sej ner.

Jag vill inte förta din upplevelse på något sätt, men eftersom andra som tvingas ta bort sin häst och söker efter information om hur det går till kanske läser så vill jag säga detta:

Jag har varit med vid 6 avlivningar av hästar, alla med bult, ingen av dem har sakta vikt benen och lagt sig. När skottet går har de alla fallit rakt ned. Hade jag vänt mig om innan de bultades och känt ett ryck i grimskaftet finns det inte en chans i världen att jag skulle hunnit se dem lägga sig ned, eftersom de då redan legat på marken. De flesta har fallit rakt ned, men en av dem fick sån fart i fallet att den rullade över på andra sidan, med benen spretande rakt ut.

Det går fruktansvärt fort och ser inte speciellt vackert ut, men hästen hinner inte märka något. Har man inte varit med om det innan skulle jag rekommendera att man har någon med sig som kan ta över om man tycker det blir för jobbigt. Det skulle kunna bli lite chockartat om man tror att hästen sakta lägger sig ned, för det gör de inte.
 
Jag vill inte förta din upplevelse på något sätt, men eftersom andra som tvingas ta bort sin häst och söker efter information om hur det går till kanske läser så vill jag säga detta:

Jag har varit med vid 6 avlivningar av hästar, alla med bult, ingen av dem har sakta vikt benen och lagt sig. När skottet går har de alla fallit rakt ned. Hade jag vänt mig om innan de bultades och känt ett ryck i grimskaftet finns det inte en chans i världen att jag skulle hunnit se dem lägga sig ned, eftersom de då redan legat på marken. De flesta har fallit rakt ned, men en av dem fick sån fart i fallet att den rullade över på andra sidan, med benen spretande rakt ut.

Det går fruktansvärt fort och ser inte speciellt vackert ut, men hästen hinner inte märka något. Har man inte varit med om det innan skulle jag rekommendera att man har någon med sig som kan ta över om man tycker det blir för jobbigt. Det skulle kunna bli lite chockartat om man tror att hästen sakta lägger sig ned, för det gör de inte.

I min erf. är det pga dessa anledningar många väljer spruta istället, för det ter sig för hästägaren som att döden är lite "vackrare" eller vad man ska säga i sammanhanget.
I min erf så kan både bult och injektion gå snett, det händer tyvärr men väldigt sällan. Statistiskt sett går det mer snett emellanåt med injektion än bult, på ett stående djur som inte redan är så skadat att det ligger.
Jag personligen föredrar det mindre vackrare eller vad man ska säga, att hästen verkligen på en halv sekund är borta.
Kanske har att göra med att jag haft så mkt andra smådjur, hundar, katter osv genom alla år, som alltid avlivas via injektion och att det även på så små djur, tar ett bra tag innan de är borta.
Injektion på så stora djur är därför ibland problematiskt, och därför omdebatterat i det att det kan slå så olika just för att det är så stora djur det handlar om.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 247
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp