Avlivning pga. åldersskäl.

Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Jag är övertygad om att det är rätt val. Men det är lätt för mig att säga som sitter här.

Glöm inte att det "bara" är du som lider av att han tas bort. Dåligt samvete behöver du inte ha, tvärtom! Du tar det tuffaste beslutet djurägare kan ta, och jag tror att du skulle må sämre om du väntade och han hann bli riktigt dålig.

Håller tummarna för att allt går bra imorgon. Skäm bort honom innan och krama de andra djuren lite extra efter!
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Tack.

Det fanns såklart ingen tid idag, tisdag sker det.
Rådfrågade på ett annat forum om att söva med gas istället för spruta och blev kallad sjuk i huvudet för att jag avlivar ett "friskt" djur. Fantastiskt roligt. Nu mår jag mycket bättre.

Tror att jag bestämt mig för att aldrig mer skaffa djur igen för jag vill aldrig mer vara med om detta i mitt resterande liv...
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Så brukar jag också känna i de situationerna "aldrig mer". Men våra djur ger oss så mycket medan de lever, så därför har det blivit nya.

Gosa på under helgen nu så du har fina stunder att minnas!
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Såna människor behöver man inte i sitt liv. :grin:

Lita på dig själv och att du faktiskt gör rätt. Med tanke på hur du våndas, men ändå bokar tiden, tyder enligt på att det är helt rätt beslut.

Angående gas, finns det alternativt dit du ska alltså? Vad för gas använder de? (om du orkar/vill svara)
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Skickar styrkekramar! Det är alltid hemskt när man måste ta det sista beslutet.

Just det där med att börja gråta helt plötsligt i vet.s telefonväxel och vara tvungen att slänga på luren gjorde jag också - när Änglahunden fick gå vidare till de sällan jaktmarkerna. Det blir aldrig lättare, och någonstans är det ju ändå positivt att du är så emotionellt engagerad.


********************************

Måste också hylla lizan för kloka ord om djurskydd och djurägarens ansvar!
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

kl

Nu är han borta. :cry: Han orkade inte sträcka sig upp till vattenflaskan ikväll. Den sitter så långt ner som möjligt, men han bara skakade och kunde inte hålla balansen, såg inte ens ut som om han kunde sikta på pipen med munnen. Sedan gick han för att äta och skakade när han försökte ta stöd på matskålen med. Så det fick bli akuttid, fixade inte att se honom så i tre dagar till. Fanns ingen tillgång till narkos pga. operation, det blev en pyttenål med lugnande i nacken, när han var "borta" efter någon minut fick han buksprutan. Inte en reaktion vid någon av sprutorna. Såg på ögonen att han försvann direkt. Så nu ligger han i en låda i frysen med sin "fru", som inte gick bort för länge sedan, i väntan på kremering. Nu är det säkert någon som tycker att jag är makaber eller skitlöjlig, men jag vill verkligen att han och hans älskade tjej som han vårdade så ömt ska få vila ihop. Är inte ens religiös, det känns bara mest rätt så.

Men jag har aldrig känt mig så genomvidrigt jävla svinäcklig i hela mitt liv. När jag avlivat tidigare har det ju inte funnits några val, men nu var det JAG som bestämde att han skulle dö. När jag satte honom i transportburen och hällde i spån och hö från hans bur så började han plocka upp höstråna och bygga bo direkt. :cry: Tänk om han ville leva, tänk om jag bara valde den jävligt lätta utvägen för mig. Och själva avlivningen, tänk om jag borde väntat över helgen ändå så att han fått gas först? Tänk om allt blev helt fel? Min lilla vän som kommit springande över golvet när jag lockat och hållit mig sällskap på laptopen i fler år... :cry:

Men.
Tusen tusen genuina TACK till alla ni som svarat och stöttat. Jag tror att det här är den värsta dagen hittills i mitt liv och har aldrig hatat mig själv så här mycket, och jag tror inte jag orkat komma fram till det här beslutet utan några opartiska snälla röster.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Angående gas, finns det alternativt dit du ska alltså? Vad för gas använder de? (om du orkar/vill svara)
Alltså jag vet egentligen inte, men jag utgår ifrån att det var vanlig narkos som man söver med. Uttryckte mig lite kasst i den posten, ser jag, tanken var alltså att han skulle sövas innan han fick buksprutan.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Ang gasen så var jag bara nyfiken, det kan säkert kännas som ett bra alternativ för många eftersom många djur inte gillar sticken även om de ofta reagerar mer än de måste så att säga. Tänkte mest att det var jättebra att de erbjöd det.

Och angående resten. Först o främst: :cry:

Du är INTE vidrig. Inte det minsta. Du är motsatsen till vidrig. Du har tagit det absolut bästa beslutet för ditt djur och ställt upp för honom till 110%. Att ta det här beslutet är MER värt för honom än något annat du gjort under hela lans liv skulle jag tro.

Om han inte kunde dricka och skakade när han stötte sig på matskålen så var det dags, hur pigg han än var i övrigt. Och att vänta i tre dagar hade likagärna kunnat vara det som fick det att gå för långt. Du är OTROLIGT stark som såg till att det fick ske idag istället, för det var vad som behövdes, och det vet du också, det var därför du tog beslutet. Att han inte reagerade på första sprutan visar tydligt att det inte blev fel. Man märker när det blev fel. Och det finns faktiskt inte heller någonting som säger att det hade gått bättre till med gas, även det kan gå fel.

Jag hoppas att jag inte sagt något fel, jag kanske kan låta lite tuff, jag vet inte. Men du har gjort så jäkla rätt och dina djur kan skatta sig väldigt lyckliga som har en ägare som klarar av de tuffa besluten. Det är DU som mår dåligt av det, inte dina djur. Och när det gäller djur så är det ju faktiskt det som är det viktigaste. Om du förstår hur jag menar.

Sen tycker jag att det är jättefint att han får gå vidare med sin fru.

Många kramar till dig och dina andra djur!
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Du är verkligen inte vidrig, du har tagit ditt ansvar som djurägare.
Angående gas så är det inte alltid det snällaste. En del djur tycker att det "smakar äckligt" och vill därifrån, så därför är en spruta ofta snällare.

Ta hand om dig nu i sorgen!
Skickar en styrkekram genom cyberspace!
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

+ hemlig
Tack snälla! Och nä, du låter inte alls tuff.
Men jag kan inte släppa att jag känner mig så äckligt skyldig och jag har så dåligt samvete för att jag tog honom när han var pigg och bara bestämde att han skulle dö. :cry: Jag ville såklart inte att han skulle må dåligt heller, men jag kanske borde ha väntat på ett tecken till... åh, alla dessa "kanske" och "borde".

Och jag är så ledsen för att det inte blev som jag planerat och förberett mig på. Gas är såklart ingen garanti heller, det är väl ingen metod, men det hade gått snabbare, jag tänker bara på hur han måste ha mått under de där minuterna när första sprutan gjorde honom groggy... det enda jag är "glad" för är att han inte skrek av sprutorna, för det har alla djur jag tidigare avlivat gjort, inga chock-skrik utan verkligen ångestvrål av smärta och jag vill aldrig mer i hela mitt liv vara med om det. :(

Trodde inte att man kunde reagera lika starkt som när en människa eller en älskad häst dör, det vet jag nu att man kan...
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Det är fortfarande en familjemedlem, oavsett storlek, så det är klart sorgen känns.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Han kanske var pigg, men inte riktigt kry och det vet du ju. Du räknar ju upp en hel rad med symtom här i tråden som i mitt tycke visar på att du bestämde detta i precis rätt ögonblick. Visst hade du kanske kunnat behålla honom ett tag till och att nästa tecken varit "milt" men tydligt. Men det kunde likagärna ha hunnit bli riktigt illa. Nej, precis rätt säger jag. Det är få förunnat att lyckas med det.

Jag hoppas att du kan komma att känna trygghet med det, när den värsta smärtan lagt sig. Att du i allra högsta grad gjorde alldeles rätt.

Även om du känner dig hemsk och vidrig, så försök komma ihåg (om du nu håller men men det tror jag att du gjorde) att hellre lite för tidigt än lite för sent.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Jag beklagar sorgen :(

Men jag är helt säker på att du gjorde det rätta.
Håller med Lizan (är inte lika duktig på att formulera mig).
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Jag hoppas att ni har rätt. Eller, innerst inne vet jag nog det, har bara inte lyckats övertyga dumma hjärnan om det.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Det kommer tror jag.

Jag står själv eventuellt inför samma beslut idag, eller ja.. Beroende på vad vet säger så måste jag kanske bestämma hur mycket det är "värt" att göra för ett gammalt marsvin som jag ändå planerat att ta bort i höst.... :( Gud vad jag hoppas att vet ska ge lite positiva besked om att det bara är att göra ditten eller datten så blir han nog bra. Annars vettefan hur jag gör....
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

*kl*

Jag har två gamlingar här hemma, en ponny och en minisugga. Det finns perioder där jag har varit supernära att ringa veterinären för att jag märker att det är på väg utför, men sen dagen efter är de pigga och glada och känns fräschare än nånsin. Det är då det blir svårt tycker jag. Många kanske menar på att man ska vänta tills de dåliga dagarna är fler än de bra, men det tycker jag är att vänta för länge. Båda dessa gamlingar har dåliga dagar då de mest vill stå still och vila, men det anser jag är normalt ändå för gamla djur. Så länge de ändå äter, dricker och inte har ont, dvs. Min veterinär menar på att så länge djuret har ett val, dvs den kan gå undan och vila när den vill det, så är det ingen fara med gamla djur. Det är tydigt med min gammelponny, han visar tydligt vad han orkar och inte. När de andra härjar i hagen hänger han på ibland, ibland står han bara och äter.

Men sen kommer det praktiska dilemmat. Jag skulle behöva ta in nya djur i flocken men det kan jag inte förrens de gamla är borta. Jag vill inte utsätta mina gamlingar för att inte kunna försvara sin rang, vill inte störa den harmoni jag har i flocken nu. Ska man då avliva dessa gamlingar av praktiska skäl, man vet ju ändå att det bara är en tidsfråga innan det är dags ändå? Kanske bättre att bespara dem utförsbacken som ändå väntar?
Nu är det ingen panik med nya djur, det beslutet får vänta till våren. Och har dessa gamlingar klarat vintern utan att behöva avlivas av krämpor är jag faktiskt väldigt förvånad. Ännu mer förvånad än vad jag var förra vintern...
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Åh fy så jag lider med dig! :( Jag hoppas verkligen att både du och Mli får fatta så enkla och bra beslut som möjligt.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Min lilla liten finns inte längre. Det var fruktansvärt tufft men helt utan frågetecken, vilket även backades upp av veterinären som sa att det var skönt att jag bestämt mig redan innan jag pratade med henne och fick det slutgiltiga svaret på att de inte visste vad som var fel, för hon kunde inte rekommendera annat än avlivning heller.

Och det gick väldigt skönt till när han togs bort, själva avlivningssprutan tog helt "rätt" och det gick väldigt fort. Tänk vad ett så litet djur kan göra så ont att mista, och hur mycket de kan fattas en. Men samtidigt är det faktiskt skönt att inte behöva fundera mer över att han har ont, eller att behöva ta beslutet i framtiden. Nu är det gjort och han kommer aldrig lida!

Hoppas att du mår lite bättre också.
 
Sv: Avlivning pga. åldersskäl.

Men åh så ledsamt. Jag beklagar! Vad skönt ändå att avlivningen gick så bra, och att det ändå verkar kännas som lite av en lättnad för dig. Så här ett par veckor senare kan jag nästan börja känna att det var "skönt" att min visade själv när det var dags, utan att det hann gå för långt. Jag har fortfarande uselt samvete, men det var nog ändå en befrielse att att slippa gå över helgen där och ha ångest och veta att det där klockslaget den där dagen, då sker det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 518
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 417
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 730
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp