avlivning...

Hur det går till beror lite på. Väljer man att använda avlivningsvätska (utföres av veterinär) så somnar hästen in på ca. 30 sekunder har jag för mig. (inte säker på det)
Använder man bultpistol, (sättes mitt i pannan på hästen och trycks av), blir hästen hjärndöd på mindre än 1 sekund. Själva avlivningen är dock att hästen sticks och man tömmer den på blod.

Min personliga uppfattning om avlivning är att bultpistolen är det bästa. Det går så oerhört fort! Att avliva hästen med avlivningvätska är lite värre eftersom hästen kämpar och gör allt den kan för att hålla sig på benen innan den dör.

Att avliva med bultpistol på djursjukhus kostar 3000-4000 och då bränns kroppen. Vad det kostar att åka till slakteri/ta hästen hemma har jag ingen erfarenhet av.
 
Hejsan! De hästar jag har avlivat har avlivats hemma av länsveterinären och sedan begravts i vår skog. För att få lov att göra detta skickar man en skriftlig begäran om tillstånd att få begrava hästen hemma. Dessutom krävs ett intyg från miljökontoret som bedömmer platsen. Kostnaden är olika i olika kommuner. Själv betalade jag inget för intyget från miljökontoret. Själva avlivningen kostade 1.200 kronor. Hästen sövdes till döds med huvudet i mitt knä. För mig känndes detta rätt att göra. Alternativet är att ringa till slakt som antingen tar med sig hästen eller avlivar den hemma. Avlivningen sker med slaktmask och döden är ögonblicklig. Kroppen tas tillvara och blir minkmat. Kostnaden vet jag inte men det är oftast dyrare att anlita slakt. Lycka till!
 
Vill säga att ingen av mina hästar har kämpat för att hålla sig uppe då de har fått lugnande innan och har lagt sig ner lugnt och stilla. Fast det kanske är olika veterinärer om de ger lugnande innan. Döden inträffar mycket snabbt.
 
Avlivade min häst hemma för ett år sedan med spruta. Det gick så oerhört fort han fick först en lugnande och efter det gavs den andra sprutan, han föll direkt till marken... såg på räkningen att det avr 50 doser sömnmedel frågade vet om man ger mindre tillmindre hästar typ shettis eller dylikt men enlig han så chansar man aldrig utan ger tydligen allt, det räcker för att ta bort en elefant....
vi grävde ner honom hemma och tillståndet kostade ingenting däremot att vet kom det gick på nästan 1400:-
hade en bekant som tog bort sin häst för en månad sedan hemma med nödslakten dom sköt hästen och tog med sig kroppen till förbränning där kostade det 2400:-
 
Tog bort mitt fullblod med bultpistol vid stallet. Det gick oerhört snabbt, och jag tror att det är det bästa sättet. Hjärnan slås ut helt vid smällen och hästen är hjärndöd, dvs helt död, men hjärtat slår en liten stund. Därför tömmer man blodet för att det ska sluta slå snabbare. Hästen märker ingenting.
Det kostade 2000:- och då tog killen med hästen till stället där de begraver hästar här i länet. Hästen blir varken mat eller bränns.
Man kan ju avliva på medicinsk väg, men enligt vår veterinär tar det längre tid, och hästen är mer medveten om att den försvinner bort, och kan då försöka kämpa emot. Därför valde vi bultpistolen.
Man måste ju inte vara med när de tömmer blodet.
 
Ang. avlivningsvätskan som används här i Sverige. Det var en notis i Ridsport för ett par nummer sedan där det stod om ett antal fall som hästen varit helt opåverkad av vätskan utan fortsatt leva... Läskigt.
 
Med tanke på detta inlägg så blir jag ännu starkare i min övertygelse om att slaktmasken är att välja framför spruta... Det smäller och hästen rasar ihop, men den känner inget av något av det, medan den kan vara medveten när den lägger sig för sprutan.
Bara min enkla åsikt...
 
Min häst åkte iväg till ett slakteri. Just det här slakteriet var jättebra och alla där var snälla och lugna med honom. Han avlivades med bulpistol, han märkte ingenting.
Det kostade inget. De betalar ut en viss summa för att de får använda kroppen.
 
min kompis fick lov att avliva sin häst her för några veckor sedan i en kolik,jag var med på det och gillade inte det.det kallas tjänst avlivning i hemmet och dom får först en insomnings spruta,så får dom själva avlivnings sprutan.
kompisens häst fick två sånna,så var det bara att vänta till hjärtat slutade slå.priset vet jag inte vad det kom på,med veterinär,avlivning och hemting.
 
Det kostade 2200 kr för veterinären som avlivade honom, men då var det ju lite för behandligen oxå.....Det var ju inte direkt en planerad avlivning.

Sen ringde vi sanitetsslakten som hämtade hästen och de räknar på kg. Min häst vägde 462 kg, 3 kr per kg kostar det plus jouravgifter, milersättning m.m.
Totalt 3700 kr för transport till Stenstorp utanför Örebro för destruktion.

Än en gång tack för hjälpen den 29:e september, den svarta dagen.... :(
 
Vår pålle fick en sk trotjänaravlivning där det kom ut en kille med lastbil till stallet. Han använde bulpistol och det gick snabbt och smärtfritt. Pållens kropp tog han med för bränning. Det kostade 4 000:-.
 
bultpistol är inte de bästa! har pratat med en vetrinär som har konstaterat de här.. ger man hästen en spruta med (somulose) så tar de knappt en halv sekund innan hästen dör..den dör på en gång.. andvänder man bultpistol så stressas hästen upp och hästen är bara bedövad innan man skär av halsådern..!!! :cry: :eek:
 
Hej
Själv har jag avlivat en häst i mina dar.. Då var det vet som gav honom en spruta. Jag skulle inte kunna tänka mig att göra på något annat sätt. Tycker det verkar jätte hemskt att behöva tömma sin älskade häst på allt blod. De blir ju ett måste när man använder bultpistol. Räcker det inte med att man ska behöva se sin häst död. Är inte speciellt blödig av mig, men tycker att det låter fruktansvärt hemskt.. Och till viss del så vill jag använda mig av vet. som ger spruta för att vara på säkra sidan att han inte blir mat..

Men visst är det dyrare att ta bort hästen med hjälp av vet. då du måste betala för både vet. och sedan för att någon ska hämta hästen (om du inte begraver hemma)

Min vet. gav min häst först narkos medel (dödlig dos), sedan fick han det här medlet som ska slå ut alla organ eller hur de nu går till. Minns inte riktigt allt vet. berätta den dagen. För de var så mycket ändå.

Är klart det jag rekommenderar... Men det här ämnet har varit uppe i diskution ett antal gånger. Och alla har väldigt spridda tankar och upplevelser kring detta ämne. Det finns varken rätt eller fel..

Men kostnaden för mig tror jag låg på runt 6000 kr för både vet och häst ambulansen som kom och hämtade honom när han var död.
 
Varför skulle hästen bli mer stressad av att man använder bultpistol? Det finns säkert hästar som stressar mer för en spruta. Dessutom är det just Somulose som har visat sig vara helt ineffektivt i ett antal fall...

Mitt val när jag kommer till den dagen att nån av hästarna måste avlivas kommer jag att köra till Helsingborgs djursjukhus. Där använder man bultpistol sedan bränns kroppen.

Detta är förstås en känslig fråga, och självklart ska man använda den metod som man känner sig mest bekväm med och som man tror är bäst för hästen.
 
om jag skulle avliva en häst skulle jag utan tvekan använda bultpistol. det går snabbt och det är 100% säkert. som det har sagts tidigare behöver man ju inte titta på när den avblodas.
 
Den veterinären skulle jag gärna vilja höra egna ord ifrån,då alla jag pratat med när jag för många år sen tog gammelhästen med bultpistol.Jag pratade med SVA,Strömsholm,vetrinärerna på Ultuna,Täby och Solvalla och så inne på nödslakten i Johanneshov.Alla säger samma sak,det går mkt,mkt snabbare med bultpistol än med injecering.
Om du sprutar en häst i halsvenen skall vätskan vandra ner till hjärtat,vilket tar en stund.Det enda sättet är att hjärtpunktera hästen,då kan du få en mer eller mindre omedelbar verkan på avlivningsvätskan.MEN,det finns ingen vettig människa som skulle ge sig på det på smådjur utan bedövning eller sövning,än mindre om de är vakna.
Det är få hästar som inte blir stressade av att bli sprutad med lugnande,domesedan.Man märker att när de är så pass bortdomnade av det lugnandet så börjar de flesta att svettas,det är typiska tecken på en stress,där hästen är rätt medveten om att det händer skaer runt omkring de,men de kan/orkar inte göra nått åt saken.
De killarna som kommer med en bultpistol ut till stallarna är mkt,mkt kunniga och de hästar jag har varit med om att avliva,de har aldrig ens hunnit märka att nått är på gång,förutom att det är en ny människa runt omkring som klappar och kelar lite med de.
Jag jobbar på ett ställe där jag dagligen är med och avlivar smådjur,och jag skulle för allt i världen aldrig vilja utsätta mina hästar för nått som skall injeceras.
Om jag bara kunde och orkade så skulle hundarna få tas bort den dag det behövs,med pistol.Det är min ångest att behöva se djuren avlivas med vätska.
Så PM:a gärna namnet på veterinären,så jag får höra det själv.
 
hejsan..! ja måste avliva min häst och ja såg att du gjort de! ja vill att vet. ger han en spruta ! jag bor mellan hallsbeg å pålsboda utanför örebro,såg att du hade anlitat nån för å komma å hämta kroppen? va det i örebro?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter förra årets smitta och avlivning har Mantorp Hästsportarena skapat en aktiv smittskyddsgrupp och stärkt smittskyddet inför årets...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Annonsering om äldre hästar väcker debatt. Åsikten om en flytt på ålderns kant eller avlivning är det bästa för hästen är ofta tudelad...
2
Svar
21
· Visningar
1 783
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
928
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp