Det såg inte jag, och jag tittade NOGA. Det tog ett tag innan något hände, han stod lugnt och åt medan veterinären sprutade i. Första reaktionen var just när han studsade bakåt och då var han redan död, det syntes. Ända till sista levnadssekunden så tuggade han på pelletsarna och var nöjd.

Dessutom inga kramper och sånt efteråt som det blir när man bultar.
 
Jag avlivade min hsät den 22 dec förra året och åkte då iväg till ett slakteri.
Det har varit helt otänkbart innan att göra det och jag har alltid villat avliva här hemma men nu så sade ekonomin nej till det.
Det gick jätte bra och de klappade och pratade så fint med honom innan det gjordes.
Det är bland det värsta som kan ske men jag gjorde rätt i att ta honom dit.
Där används bara bult.
 
När det gäller spruta så är det skillnad på de GAMLA sprutorna och de NYA.

Jag har sett avlivning med gamla sortens spruta, där hästen kämpar febrilt för att hålla sig på benen och det tar ett tag innan de lägger sig. Det var nog för att få mig att svära på att aldrig använda spruta igen. MEN, det finns nu ett nytt preparat (som jag nyss glömde vad det heter), elelr nu är det ett par år, men.. I alla fall, med det går det FORT. Flera bekanta har använt det och det tar sekunder innan hästen går i backen. En kompis valack föll lika fort och handlöst som med bult, och det LÄNGSTA jag hört de står på benen är 20 sekunder, sen har benen bara vikt sig (och de har liksom vid bult varit "borta" långt innan de når marken)

Så, med nya sprutorna skulle jag kunna ta med spruta. Men inte gamla. Men man ska vara medveten att det är skillnad på preparat nu, och finns bättre preparat än förr, så man slipper det där med hästar som febrilt kämpar för att hålla sig på benen (valacken vi sprutade kämpade i flera minuter och gick ner på knä flera gånger men tog sig upp innan han slutligen gick ner för räkning.)
 
Liten korrigering Caradan.. Det finns slakterier som inte använder bult. Mitt kallbloddsto tog jag bort på slakteri (och köttet gick till mat), och de använde kulvapen istället (för att få lite distans till djuren, alla djur är inte så lugna, och är de huvudskydda så är det lättare med en lång pipa än bulten).

Däremot använder de ju aldrig spruta på slakteri, men man kan soms agt stöta på kulvapen istället för bult..
 
Min pålle ska få dö med spruta och förhoppningsvis är nuvarande distriktare kvar och kan göra det när det är dags!Jag har varit med när han tagit bort två hästar i stallet det kunde inte ha gått finare till!
Han är jätte noga med att ta det lugnt och han är jätte noga med hästägarna efteråt!
 
Det där du beskriver med ögonen berättade kompisen också, efter att ha tagit bort med Somnulose. Så det kan kanske stämma ändå? (Jag har bara sett med gamla sprutorna och då det tagit rejält med tid och hästen kämpat innan den lagt sig, och då ser man ju förvirringen på ögonen rätt länge).

Men om det är så att de ser ut så i ögonen precis innan/i dödsögonblicket så tror jag inte det är att det tänker "Vad är nu detta, jag dör?" utan mer "Vad är det här, det känns konst.." *död*

Om man betänker hur valacken såg ut när han fick en penicillinchock så kan jag tänka mig att det blir ungefär samma tankekedja (men med olika slut förhoppningsvis), han fick sprutan, stelnade till i en - två sekunder och flippade sen ut (chockade), och de där två sekunderna när han stod still alldeles stel så såg det ut på ögonen som om han blev förrvirrad en kort stund och tänkte "vad händer?" innan själva chocken kom och han flippade ut.
 
Somulouse (Stavning) är den nya avlivningsvätskan, som fungerar betydigt fortare än den gamla, och hästarna faller inom sekunder istället för minuter, och man slipper det otrevliga med att hästarna kunde "kämpa emot" rätt länge innan de la sig vid sprutavlivning. Nu faller de i backen som med bult och är döda när de når marken.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 417
Senast: tanten
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 689
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp