• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emmsi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 551
E

emmsi

vi har avlusat vår häst med switch pour on två gånger, enligt anvisningar, men han har fortfarande ägg kvar uppe vid pannluggen t.ex... kan man avlusa med samma medel en tredje gång sen då, så att allt försvinner? eller är medlet för starkt så att man inte bör göra det.. någon som varit med om samma sak??

Prova Bayticol. Det tar allt. På en häst har jag behövt behandla två gånger och den hade MASSOR med löss. Det är egentligen för nöt men eftersom det inte finns nåt på häst så är det flera som prövat Bayticol och det fungerar jättebra. :)

Hej!

Det finns på apoteket. Tyvärr säljs Bayticol i ganska stora flaskor. En flaska kostar runt 700:-! Men eftersom man använder ytterst små mängder så är det ganska prisvärt. Jag behandlar exempelvis mina shettisar med 20 ml så en flaska räcker väääldigt länge :).

Vi brukar försöka gå ihop ett par hästägare här i byn och dela på priset. Men det är helt klart värt det.

Tack för informationen.
Det var tänkt till en nötbesättning som brukar få löss nu vid denna tiden.
M vH Mannis

Bayticol kostar 491 kr för en liter. Det är dock INTE godkänt för häst utan för nöt och får. (Därmed inte sagt att det inte funkar på häst men man bör nog ha veterinärrådgivning innan man börjar hälla Bayticol på häst).

Däremot, iaf FÖRR så var Bayticol receptbelagt? Jag får inte klarhet i (mha fassvet) om det är det nu, men det är ju lätt att kolla.

I mitten på 90-talet förärade mina vänner mig med en GET i 18-årspresent. Tyvärr visade sig nämnd get ha någon form av ohyra då hon tappade i princip all päls på ryggen. Då pappa hade biffkouppfödning han precis avvecklat då så visste jag att det fanns en flaska Bayticol hos honom, varvid jag raskt åkte dit och snattade den och behandlade geten (jag tog fårdoseringen eftersom det inte stod nåt om get) och efter en vecka började pälsen växa tillbaka =)

Är du säker på priset? :confused:

Det är inte receptbelagt längre. Helt rätt, det är inte godkänt/testat på hästar men det används flitigt av hästägare och har tom hällts på dräktiga ston utan minsta negativa anmärkning. Lössen/annan ohyra försvinner nästan direkt! :)

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 151
Senast: Mint
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 507
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka