Avmaska både föl och sto, blir de dubbel dos?

eldkyss

Trådstartare
Har precis haft samtal med veterinären och fick direktiv att avmaska vårt föl samt den digivande mamman. Blir det inte så att fölet får i sig dubbel dos då? Eftersom den dels får sin egna dosering och sedan fortsätter att dia på mamman som också blivit avmaskad? Telefontiden är slut så får inte tag på veterinären mer idag.
 
Har precis haft samtal med veterinären och fick direktiv att avmaska vårt föl samt den digivande mamman. Blir det inte så att fölet får i sig dubbel dos då? Eftersom den dels får sin egna dosering och sedan fortsätter att dia på mamman som också blivit avmaskad? Telefontiden är slut så får inte tag på veterinären mer idag.
Vilket medel gäller det?
Det är rätt enkelt att läsa på FASS och se om det går över i modersmjölken.
 
Fast vad ska du avmaska mamman mot i januari? Fölet brukar få Acilur mot spolmask men den är vuxna normalt immun mot.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
757
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp