Avmaska - hur ofta?

Emmmmma

Trådstartare
Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss, fåglar, ödlor etc. Sedan i höstas har jag sett mask i rumpan på honom ungefär varannan månad. Han blir då avmaskad med Dron-spot, och jag har nu avmaskat honom 4 ggr sedan i november. Sista gången avmaskades han i april och då kräktes han även upp en lång - död - mask senare samma dag.
Nu har han synlig mask i rumpan igen, och nu blir jag lite kluven. Ska man verkligen hålla på och avmaska ”hela tiden”? Ska man byta medel? Det är samma sort jag har sett hela tiden (bandmask). Katten i fråga är av en slank variant, men har gott hull och fin i pälsen.
Nångång hörde jag att utekatter ”alltid” har en viss del mask, och jag vill ju absolut inte riskera nån resistens.
Förslag på hur man ska tänka?
 
Låter ju som medlet du ger inte funkar på masken katten har. Jag skulle köra en "kolla masken" på katten för att få veta exakt vad för mask katten har så man vet att maskmedlet funkar.
 
Jag avmaskar mina utekatter ung m 2 månaders intervaller. Tycker inte det är så konstigt.
De får maskmedel = masken dör. De tar ny mus = de blir återinfekterade …
Antar att cykeln från ’mask i mus’ till ’mask fullt utvecklad i katt’ är ung 2 mån.
 
Min veterinär säger att man ska avmaska på sin höjd fyra ggr/år.
Själv kör jag när jag ser mask på dom, det blir fler än fyra ggr, men det viktigaste tycker jag är att man inte behandlar i förebyggande utan väntar tills man har sett mask. Blir kanske fem - sex ggr/år.

En intressant fråga är ju om någon tar KollaMasken på katter? Själv gör jag inte det, men det kanske vore en idé.
 
Låter ju som medlet du ger inte funkar på masken katten har. Jag skulle köra en "kolla masken" på katten för att få veta exakt vad för mask katten har så man vet att maskmedlet funkar.
Jag tror nog att det är bandmask med tanke på hur de har sett ut, ska jag ta kolla masken på honom får jag nog förfölja honom en hel dag, han bajsar på väldigt undangömda platser! :cool:
 
Jag avmaskar mina utekatter ung m 2 månaders intervaller. Tycker inte det är så konstigt.
De får maskmedel = masken dör. De tar ny mus = de blir återinfekterade …
Antar att cykeln från ’mask i mus’ till ’mask fullt utvecklad i katt’ är ung 2 mån.
Använder du samma maskmedel då? Jag tycker det är så himla smidigt med dronspot och slippa ta en fight med tabletter.. synd att det bara finns en sort som har dropplösning.
 
Min veterinär säger att man ska avmaska på sin höjd fyra ggr/år.
Själv kör jag när jag ser mask på dom, det blir fler än fyra ggr, men det viktigaste tycker jag är att man inte behandlar i förebyggande utan väntar tills man har sett mask. Blir kanske fem - sex ggr/år.

En intressant fråga är ju om någon tar KollaMasken på katter? Själv gör jag inte det, men det kanske vore en idé.
Jag avmaskar ju inte heller i förebyggande, utan bara vid synlig mask. Första halvåret vi hade katten så såg jag ingen mask, men han har varit betydligt mer aktiv som jägare sista året och då har det blivit nästan varannan månad (kanske med ngt längre intervall i vintras.)
Sorkbeståndet har dock minskat något! :p:up:
 
Min veterinär säger att man ska avmaska på sin höjd fyra ggr/år.
Själv kör jag när jag ser mask på dom, det blir fler än fyra ggr, men det viktigaste tycker jag är att man inte behandlar i förebyggande utan väntar tills man har sett mask. Blir kanske fem - sex ggr/år.

En intressant fråga är ju om någon tar KollaMasken på katter? Själv gör jag inte det, men det kanske vore en idé.
Såklart att det finns vi som använder KollaMasken på våra katter! Tycker det är jättebra att få reda på exakt vad som ska behandlas och även kunna screena för giardia just in case. Sen brukar min katt inte ha mask (hänt 1 gång sen hon fick börja jaga i trädgården) men kollar ändå, ofta efter hösten när mössen är som värst, men annars vid misstanke.
 
Alla katter som får vara ute har en viss mängd mask. Det innebär dock inte att de ständigt behöver avmaskas eller ens att de mår dåligt av att ha en viss mängd mask. Man avmaskar när katten inte verkar må bra och då efter att ha testat vilken typ av mask det handlar om.

Min katt som går ut och in som hon vill har jag avmaskat i snitt en gång i halvåret och det är för mig väldigt ofta men det är vad som har behövts. Tidigare katter har varierat från en-två gånger under hela deras liv till en gång om året så det är väldigt olika hur ofta det behövs.
 
Alla katter som får vara ute har en viss mängd mask. Det innebär dock inte att de ständigt behöver avmaskas eller ens att de mår dåligt av att ha en viss mängd mask. Man avmaskar när katten inte verkar må bra och då efter att ha testat vilken typ av mask det handlar om.

Min katt som går ut och in som hon vill har jag avmaskat i snitt en gång i halvåret och det är för mig väldigt ofta men det är vad som har behövts. Tidigare katter har varierat från en-två gånger under hela deras liv till en gång om året så det är väldigt olika hur ofta det behövs.
Fast nej, min katt har inte "en viss mängd mask". Oftast helt utan (trots mina misstankar, jag är parasitnojig på alla sätt). Kan väl ha att göra med att hon i princip aldrig äter sina byten. Hon fick springmask en gång, that's it.
 
Fast nej, min katt har inte "en viss mängd mask". Oftast helt utan (trots mina misstankar, jag är parasitnojig på alla sätt). Kan väl ha att göra med att hon i princip aldrig äter sina byten. Hon fick springmask en gång, that's it.
Förtydligande då, katter som äter möss har alltid en viss mängd mask men den mängden behöver inte vara skadlig för katten förren det blir för mycket och då avmaskar man med lämpligt preparat efter att ha kollat upp vilken typ av parasit katten har.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur ofta avmaskar ni era katter? (Vuxna katter) Inser att jag kanske är alldeles för dålig på att avmaska våra. Läste att för...
Svar
18
· Visningar
2 462
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 129
Katthälsa En av mina katter är en riktig jägare.. Oklart hur mycket råttor och sorkar hon äter egentligen. Men nyss åt hon två möss på en timme...
Svar
8
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag blev lite förvirrad av alla råd som dök upp när jag googlade så jag vänder mig till Bukes förenade katt-elit! Jag avmaskade katter...
Svar
6
· Visningar
7 689
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp