Avmaska utekatt

kökshäxan

Trådstartare
Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år men har börjat fundera på om det kanske vore bättre att istället ge avmaskningsmedel med regelbundna intervall och något oftare. Vilket brukar rekommenderas?
 
Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år men har börjat fundera på om det kanske vore bättre att istället ge avmaskningsmedel med regelbundna intervall och något oftare. Vilket brukar rekommenderas?
Det borde väl gälla för katter som för t ex hästar? För att undvika resistens bör man avmaska vid konstaterat behov.
 
Med tanke på resistens och att en utekatt nog kan förväntas ha nån mängd mask i princip alltid (åtminstone om den äter smådjur/fåglar osv..), så hade jag inte avmaskat bara för att. Lite som med häst.
 
Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år men har börjat fundera på om det kanske vore bättre att istället ge avmaskningsmedel med regelbundna intervall och något oftare. Vilket brukar rekommenderas?
Du har gjort rätt hittills, fortsätt med det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Jeps
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 797
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp