Gabriol

Trådstartare
Hur avmaskar ni era hästar?

Pållen är avmaskad i maj och augusti, då ska man väl avmaska i september oxå (när dom stallas in typ?).

Eller är jag helt fel ute?
 
Maj och augusti blir ca 12v, dvs Cydectin är det enda medlet som har det intervallet. Har ni använt något annat medel är det verkligen läge för träckprov i vår för att se hur "illa" det står till med nedsmittningen.

Höstavmaskningen i sept-okt gäller styngfluga. Vilket medel har ni använt? Är det Ivomec (eller något av de andra med samma beståndsdel) väntar ni till oktober, är det Banminth eller Fyrantel funkar september (men då ett Ivecterminpreparat som tar styngflugan).
 
Avmaskar i maj, och sen regelbundet under hela sommaren. I år med 8 v intervall eftersom jag anv ivermektionpreparat.

Avmaskar i oktober mot stygnfluga med. I år har jag dock inte sett ett enda stygnflugeägg, men eftersom de fortfarande går på gräs, och då i vinterhagen, så har jag på Magdalenas *s* inrådan bestämt mig för att maska då iaf.

Sen dubbel dos banminth i februari eftersom jag har föl/unghäst. Men har jag bara vuxna hästar struntar jag i den.
 
I maj, och sen var åttonde vecka eftersom även vi använder ivermectin i år. Nästa år blir det cydectin och var 12:e vecka.

Vi har inte sommarbete så jag mockar hagen 1-2 gånger per vecka så gott som hela året om för att försöka hålla det så rent som möjligt.

Magdalena! Måste bara fråga... träckprov; ska man första gången göra vilken av de olika; kvantitativt eller kvalitativt? *tack*
 
En sak bara. Ska du använda cydectin nästa år för att växla preparat? Isf blir det inget bra. Av någon outgrundlig anledning tillhör ivermektin (Ivomec mfl) och moxidectin (Cydectin) samma grupp. Så man kan inte byta dem emellan för att alternera avmaskningspreparat för att slippa resistens. Utan du måste byta till Banminth eller liknande pyrantelpreparat.

Vill du bara slippa maska så ofta, men inte byta medel för att slippa resistens så fungera Cydectin bra dock.
 
Kvantitativt ger antal ägg och är ju det som är intressant. Är det mer än 100 EPG gör man gärna en odling för att kolla om stora blodmasken är med också.
 
Vart skickar man ett träckprov, och hur tar man det? Stoppar man det i en vanlig plastpåse och sen ner i ett kuvert, eller??? Kostnad?

Är emot avmaskning "uti fall att", och funderar på att skicka in ett träckprov istället. Jag ger mina hästar både homeopatmedel och vitlök, så de borde klara sig utan maskmedel. Men man vill ju veta säkert...

Therese
 
Tyvärr räcker knappast homeopatmedel och vitlök... Men ett träckprov är suveränt!

Kolla på VidiLab så kan du läsa om vad det kostar och hur man gör. Men det är enkelt. Ta färska bollar, 2-3 st per häst och lägg i dubbla plastpåsar. Skicka i vadderat kuvert (så postsorterarna slipper bli kladdiga av bajs när kuvertet går sönder...).
 
Hej!

Han avmaskades några dagar innan han släpptes på bete och sen en gång när han varit på betet i 2 månader.
Vet inte om jag gjorde rätt, men det är vad jag fått lära mej... Hagen han har gått på sommarbete i är STOR så parasitmängden var väl inte såå stor, tror jag.

Jag avmaskade med Ivomec båda gångerna.

Då avmaskar man med Ivomec i oktober alltså..?

/ Zofia
 
Början är korrekt iaf =) Sen beror det ju på hur länge de gått på bete.

Korrekt avmaskning med ivomec är med 8 veckors intervall hela betesperioden. Och 8 v är 2 månader, så så långt var det rätt iaf =)

och japps, är ivomec (eller erquell, bimectin, noromectin - samma sak men olika namn) som du ska avmaska med i oktober.
 
Jo, det KAN räcka med homeopatmedel och vitlök. Jag känner några som gör så och deras hästar har aldrig haft så små mängder parasiter förut. Men det är naturligtvis viktigt att man tar träckprov regelbundet.

//Therese
 
Det är knappast vitlöken och homeopatmedlens förtjänst att hästarna inte har mask. Många hästar har lite eller "ingen" mask och smittar således inte ner markerna. Sen finns det andra hästar som har MASSOR av mask fast det inte syns på dem, men de smittar ner markerna och hästar som annars skulle klara sig bra utan avmaskning.
 
Vår vetrinär har sagt att på äldre hästar räcker 2 avmaskningar per år.
Innan betet i maj avmaskade jag med bamint. Skall jag köra Ivomec nu då? Fan jag kan inte sånt här plus min häst får ju kolik av avmasknings medel. Så man drar ju sig för att göra det även man vet att det är viktigt. Snälla kan någon säga mig vilka preparat jag skall använda och hur ofta :bow:
Han är 11 år :bow:
 
GÖR TRÄCKPROV! 2 ggr per år är väl ok om man kan basera det på ett träckprov.
 
Oj då, Alex... Att båda var moxidectiner hade jag INTE koll på! *TACK* och :bow: för en ny kunskap!! :)

(Hade förmodligen sett det vid inköpstillfället, men ju förr desto bättre för framtida planering).
 
Har nu fått svar på träckprovet.

Min ena häst som har fått både homeopatmedel och vitlök regelbundet i tre års tid och som inte är avmaskad på 2,5 år hade mindre än 30 ägg/g träck, dvs väldigt lite o behöver inte avmaskas nu heller. :rofl:

Min andra häst som jag bara haft hemma sen april och som därför inte har fått homeopatmedel och vitlök särskilt länge hade däremot 800 ägg/g träck (ett år sen senaste avmaskning) och hans prov är på odling och jag avvaktar med avmaskning till jag fått resultatet. :confused: Det ska bli intressant att se vad hans träckprov får för resultat nästa år när jag har kunnat fullfölja homeopatiprogrammet med honom! ;)

För att förtydliga, jag ger inte homeopatimedel som "avmaskningsmedel", utan för att stärka hästens immunförsvar och en häst med starkt immunförsvar klarar att stå emot parasitangrepp bättre. Naturligtvis avmaskar jag med Ivomec el dyl om det skulle behövas och laborerar inte med alternativa metoder på KORT sikt. Det tar tid att bygga upp hästens immunförsvar, men målet är ju att jag ska slippa använda avmaskningsmedel för hästens skull. :D

//Therese
 
Men hur ska jag göra?

Avmaskade med Noromectin i början av april, det är väl samma som Ivomec?
Sen är han avmaskad med Fyrantel (dubbel dos) i mitten av maj och efter det ingenting....

Jag har honom hemma nu istället för installad (på uppstallnings stället så maskade alla samtidigt men bara de gånger som är gjort!)

Vad ska jag ge honom nu?
HUr ska jag ge honom fram över?

Jag har inte gjort något träck prov men har funderingar på det.

Tips och ideer?
 
Ang den dubbla dosen banminth i februari. Vi har unghästar och föl i stallet, är det bara de som ska avmaskas eller även de gamla?

När man har sommar och vinterhagar, ska man fortsätta avmaska som under sommaren tills man byter till vinterhagarna eller ska man sluta tidigare? Våra gick i sommarhagarna i fyra månader vilket innebar tre avmaskningar. En före, en efter två månader och en till innan vi bytte till vinterhagar.

Är detta korrekt? Känns ibland som om det blir många avmaskningar.
 
Vissa hästar har mer mask än andra, sen hänger det också på vilket bete de gått på. Den nya hästen har ju gått på bete med annat smittryck, och det är DÄRFÖR den har mer ägg än dina. En av mina avmaskades en gång på våren, och våren efter hade den fortfarande ytterst lite (50 EPG), UTAN vitlök eller andra "mojänger".

Jag hoppas din nya häst blev avmaskad innan betet, annars smittade den ju ner dina relativt rena betesmarker!

I övrigt tänker du ju helt rätt, att KOLLA och bara avmaska om det verkligen behövs.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 229
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp