Avmaskar vi för mycket??

S

Sweet

Jag undrar om inte allt för många avmaskar sina hästar alldeles för ofta! Och oftast så tas det inget träckprov utan det avmaskas i förebyggande syfte.

Jag tycker personligen att detta inte är bra, det är ungefär som att ta penicillin för minsta lilla krasslighet vilket medför att penicillinet tappar sin effekt, bacillerna blir resistenta och penicillinet blir verkningslöst. Maskarna kommer ju förr eller senare att bli resistenta mot avmaskningsmedel eftersom avmaskningsmedlet i stort sett har blivit en naturlig del av hästen. Vad gör vi då??

Min syster bor i danmark och där får man inte avmaska sina hästar om man inte först har tagit träckprov och konstaterat att hästen har för mycket mask. Det tycker jag låter vettigt!

VAD TYCKER NI??
 
Jag träffade en person som arbetar proffessionellt med rådgivning till hästägare. Hon har också egna hästar och uppfödning.

Enligt henne avmaskar vi inte för hästens skull utan för betet. De som har stora ytor till hästarna och skiljer på sommar- och vinterhagar skall enligt henne i princip inte behöva avmaska alls. Själv avmaskar hon bara sina unghästar.

Rätt eller fel, jag vet inte. Men jag tror precis som du att vi avmaskar för mycket och helt slentrianmäsisgt.

Piggy
 
Håller helt med. Det bästa är ju om man sköter om sina marker ordentligt så slipper man avmaska! Och ja, man avmaskar för att minska smittan på betet i första hand.
 
Enligt henne avmaskar vi inte för hästens skull utan för betet. De som har stora ytor till hästarna och skiljer på sommar- och vinterhagar skall enligt henne i princip inte behöva avmaska alls. Själv avmaskar hon bara sina unghästar.

Sant, fast med facit på hand så ska man nog ta träckprov ändå. Jag har alltid haft stora vinter & sommarhagar (och skilt dem åt) och när jag tagit träckprov inte haft mask så jag behövt avmaska.

Jag har fortfarande rätt stora hagar, och separerade. Men likförbannat har jag lyckats få ffa vinterhagen nedsmittad =/
 
Det finns ett slags politiskt sakfel i avmaskningsfrågan...

Det finns redan problem med resistens mot vissa preparat och det finns därför starka önskemål om att minska användandet av avmaskningspreparat i landet. men så länge det kostar mer att ta ett träckprov än vad det kostar att avmaska kommer man att ha mycket svårt att nå målet.

Sänkt pris på träckprov (vilket kanske kunde finansieras med skatt på avmaskningspreparat) och man har en mer gynnsam situation!
 
vi har tyvärr dåliga, små hagar. hästarna går ibland i sommarhagen på vintern när det är fruset (eftersom vinterhagarna är riktigt dåliga..).
Hur ska man avmaska då? Jag är verkligen jättedålig på avmaskning, trots att jag borde kunna :o

Innan betet vet jag (har jag tur får jag tag på annat, parasitfritt bete). ska det avmaskas något innan? Eller är det "bara" innan bete och sen under betet, som man har att tänka på än sålänge (sen vid installning, och på hösten/vintern?)
 
Jag tror att själva hästhållningen bäddar för de stora maskproblemen.Man ska inte ha så många hästar per ytenhet så de tvingas äta där de skiter,vilket många har.Betesröjning två ,tre gånger per säsong är ocksaå jättebra att göra!
 
Sist jag tog träckprov på mina hästar hade stoet så lite ägg att det inte gick att mäta, då var hon inte avmaskad på 2,5 år.
Valacken däremot som gått i flock hade måttligt med ägg (stora blodmasken) så honom avmaskade jag.

Jag tror på att bygga upp immunförsvaret och därigenom öka hästens egen motståndskraft mot parasitangrepp.

Dessutom har vi en jättestor sommarhage på för få hästar, så det råder inget stort betestryck där heller vilket naturligtvis också hjälper till att hålla parasittrycket nere.
 
Inte gick att mäta? Man tittar i microskåp och räknar "för hand". Syntes inga ägg så fanns det väl inga JUST DÅ. ALLA hästar har mask, sen hur mycket som är aktivt är en annan sak.
 
Det var vad som stod på svaret jag fick. Jag analyserar inte mina hästars träckprov själv, jag har inte de kunskaperna utan litar på att de som gör det har kunskaperna.
 
Säkert är det så, men eftersom det finns lika många tycken om det här med avmaskningar som det finns hästägare, så blir det inte lätt att bena ut hur man ska göra. Ett ämne som är bäddat för konflikt i de flesta stallar med andra ord... :crazy:
Jag blir själv helförvirrad när jag t.ex läser på SLU:s hemsida. Å ena sidan står det att man MÅSTE följa preparatens intervaller (alltså 4 v för Banminth, 8 för Ivomec och 12 för Cydectin), å andra sidan står det att vuxna hästar oftast klarar sig med en avmaskning innan betessläpp och en vid installning. Hur förvirrande är inte det???! :confused:

Utan träckprov kan man med andra ord inte säga någonting! Men som någon här skrev - så länge träckprov är dyrare än avmaskning så blir det svårt att få alla att göra ett sådant istället för/före avmaskning.
Danmarks bestämmelser vore nog inte helt fel att ta efter, men å andra sidan kanske vissa då skulle strunta i både träckprov och avmaskning... :crazy: Inte heller så bra...
 
Håller verkligen med om att det är förvirrande med alla olika instruktioner man kan få om avmaskningsintervall. DEt är väl just av den anledningen som alla tvingas tolka det själva på nåt vänster och alla gör olika.

Hur mycket kostar det att göra träckprov?
 
Avmaskning är ju inte billigare än ett träckprov ?!!! En Ivomecspruta kostar ju ca 150 spänn, och med tanke på att detta ska upprepas var 8:e vecka så har man ju snabbt överskridit kostnaden för ett träckprov som kostar ca 250:-. Samma med Banminth, kostar väl ca 80:-, och det ska man ju upprepa var fjärde vecka...det blir också dyrare än ett träckprov då det kanske behövs 4-5 Banminthsprutor under ett bete.
 
Man behöver inte alls "tolka själv". Gör man inte träckprov så följer man intervallen, så enkelt är det.

Priser på träckprov hittar du i den HÄR artikeln.
 
Nä, om man följer intervallerna så är inte träckprov dyrare! ("billigare" var kanske fel uttryckt)..
Men väääääldigt många (bl.a. alla i mitt nuvarande stall) tycker att man bara behöver avmaska två gånger per år för det har de alltid gjort, och varför ska man då lägga ut extra pengar på träckprov.
 
Men det tycker inte SLU... :crazy:
Har precis haft en mailkonversation med dem, och de tycker att det räcker att avmaska vid betessläpp och installning om man bara har vuxna hästar...
Detta UTAN att vi gjort träckprov...
 
Berättade du vad du hade för marker och hur många hästar? Avmaskningen är i första hand för att minska smittrycket på markerna. Har man små betesmarker och/eller många hästar och dessutom att hästbeståndet byts ut då och då så är det INTE läge att bara avmaska före och efter bete.

Som exempel kan jag berätta om en kompis som har JÄTTESTORA marker, hästarna växlar dessutom VAR de betar hela sommaren och det går även kor och betar, så smittrycket är minimalt förrutom ett par små hagdelar som sammanbinder övriga hagdelar, där går hästarna "jämt". Hästarna avmaskas före och efter bete. I år tog hon träckprov och det är MASSOR med mask i hästarna. Hon har alltså förstört sina fina hagar genom att inte avmaska.

Läste du artikeln från SVA?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Katthälsa Börjar fundera på det där med avmaskning. Mina två katter som bor hos min mamma har vi alltid avmaskat när man upptäcker att de har...
Svar
11
· Visningar
2 548
Senast: Sol
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 372
Senast: Luleå
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 304
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp