Avmaskning 1ggr/vecka?

A

Amia

E det verkligen bra? För en jag ratade med som sköter en fjording sa att "gubben" som äger fjordingen avmaskar den varje fredag hela året om... Jag fick ju en chock när hon sa det, hon sa att "gubben" har en dunk med avmaskningsmedel i som han tar i en spruta och "pastar" in i munnen. Va kan det va för avmaskningsmedel som man avmasakr med så ofta och har i en dunk?? :confused:
 
Låter väldigt konstigt, jag har aldrig hört talas om att någon gjort så? :confused:
 
Är det något hemkok med t.ex vitlök och sånt är det ju ingen fara. Är det köpta substanser är det värre eftersom det accelererar resistensutvecklingen fruktansvärt mycket!
 
Har aldrig hört detta förut.
Kanske något hemkok som Magdalena var inne på. :confused: :eek:
 
Om det är avmaskning typ banminth el pyrantell tex (vilket jag tvivlar på att man kan köpa på dunk :smirk:) så förstör han sin häst. Man ska inte avmaska för ofta då förstör man hästarnas egna skydd som kroppen har. Mer avmaskningar än fyra per år ska inte behövas på en häst som är frisk.

Vi får väl hoppas att det är nått hemkok :)
 
Stopp, stopp, stopp..

"Mer än 4 avmaskningar per år ska inte behövas om hästen är frisk". Det där beror allt HELT på vad för medel man använder, hur lång gräs/betessäsong man har, om man har stygnfluga och om det är en unghäst!

Vuxen häst, på bete från maj till 31 september. Avmaskad med banminth = avmaskning maj, juni, juli, augusti och september. = 5 avmaskningar. Finns stygnfluga blir det en avmaskning med ivomec eller liknande i oktober. = 6 avmaskningar. Är det en unghäst eller föl så dubbel dos banmminth eller liknande i februari = 7 avmaskningar. Fortfarande fullt frisk häst.

Avmaskas samma häst med ivomec eller liknande blir det avmaskning i maj, juli och september = 3 avmaskningar. Om styngfluga finns blir det 4 avmaskningar, och om det är unghäst blir det 5 avmaskningar.

Om betessäsongen är kortare blir det färre avmaskningar, hur många färra beror på preparat och beteslängd.

Men du avmaskar du vid betessläpp, och sen var FJÄRDE vecka hela betesperioden om du använder Banminth/Fyrantel, och var ÅTTONDE vecka om du använder ivomec/eraquell/noromectin/bimectin. Var TOLFTE veck om du använder cydection.

Och sen med ivomec/eraquell/noromectin/bimectin i oktober ungefär om du har stygnfluga. Och med dubbel dos banminth/fyrantel i februari om det är föl/unghäst.

Så fyra avmaskningar/år på frisk häst är VÄLDIGT vanskligt att säga, och är inte med sanningen överensstämmande varje år och för alla vuxna, friska hästar. Beror helt på medel som används det året, och betessäsongens längd bla.

Sen, har man inget bete, eller parasitfria beten och bara vuxna hästar kan man ta träckprov och lägga upp avmaskning efter det, och då kan man hamna på 1 avmaskning per år. Men generellt kan man INTE INTE INTE säga 4 avmaskningar/år.

Men 1 ggn/vecka är helt uppåt väggarna om det är ett färdigpreparat, hemmablandning är en annan sak.
 
så förstör han sin häst
NEJ! Det är MASKARNA som blir resistenta, hästen lider knappast. Han förstör alltså inte bara för sina hästar, utan ALLA som har häst.
 
jag funderqar med på vad det e för dunk som han ger i gång per vecka...
 
det låter knepigt, men vi vet ju inte vad det är, så du kanske ska prata med honom...
det kanske är bara är nåt vitlöks grejs som han har...
kram
 
Smaken är som baken....

Följer min veterinärs råd som förkastar denna överdosering av maskmedel. Jag litar helt på henne . Det finns säkert undantag som i allt men generellt avmaska i gång i månaden sommartid det skulle jag inte göra hur som helst.

Min åsikt bara. Jag står fast vid att jag tycker att 4 avmaskningar per år är ett bra riktmärke och sen får man utgå från det.

//LINDA
 
Men du Linda en gång per månad är om man anv banminth och liknande. Avmaskar du varje månad med ivomec blir det lika fel som atta vmaska varannan månad med banminth.

och, bryr du dig inte om maskresistens? När tillräckligt många avmaskat fel och vi har maskar som är resistenta mot alla medel vi har, hur mår din häst då?

De medel man anv på t ex 70-talet används inte idag, maskarna blev resistenta. Och när vi skapat resistens mot de medel vi har nu, vad sjutton gör man då?

Sen, SÅKLART kan man avmaska färre ggr, vilket jag också skrev. Men det kräver träckprov på SAMTLIGA hästar som går ihop, och så får man avmaska efter den som har mest mask.

JAG skulle inte bli speciellt glad om din häst gick med mina hästar och jag gör vad jag kan för att dels hålla maskantalet nere, och dels för att inte skapa resistens, och då jobbar samtidigt din häst hårt på att smitta ner betet och riskerar att skapa resistens mot maskmedlet?

Om maskarna blir resistenta så är det inte bara DIN häst som drabbas, utan ALLA hästar. resistenta maskar sprids ju mellan hästarna likväl som ickeresistenta gör det.

Och jag hoppas du inte har föl..
 
Ska erkänna inga träckprover tagna men vi är noga med våra beten och försöker hålla parasiterna nere. Vi har få hästar per ha och har möjlighet att växla beten.

Vintertid går dom i små hagar där det enda vi kan försöka göra är att mocka dom ofta.

Vi har alltid maskat fyra gånger per år.(Banminth innan betessläpp, en omg banminth på sommaren Ivomec efter insläpp och dubbel dos banminth el liknande i feburari) Dom med unghästar något mer och alla våra hästar har alltid hållit ett bra hull och varit friska. Klart jag inte vill att maskarna ska bli resistenta men jag förstår inte varför dom skulle bli det om man "bara" avmaskar 4 gånger på år?

Jag säger oxå att det finns undantag men så många gånger som 6 om hästen lätt håller hullet och är fin i pälsen?

//LINDA
 
Blir maskarna resistenta har vi större problem än en hästs mage...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Senast: exotic
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp