Avmaskning av dräktig tik och kommande valpar.

P

Pirayan

Är lite nyfiken.... ;)
Vad har ni för avmaskningsschema till era dräktiga tikar och sedan kommande valpar?
Vilka preparat och varför?
 
Vi maskar aldrig av tikarna :) Däremot valparna..

Första gången vid 3 veckors ålder och andra gången ca 2 veckor efter det.
Banminth eller Axilur :)
 
Tiken "ärver" spolmask av sin mamma. Fast en del uppfödare ger inte vidare den informationen... Detta står att läsa om Axilur:

Hund och katt
Vanlig dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10%
oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen
direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder.
För förebyggande av spolmask- och hakmaskinfektion hos nyfödda valpar behandlas den
dräktiga tiken dagligen från 40:de dräktighetsdygnet tom 14 dygn efter valpning med 50 mg
fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg
kroppsvikt.

Bipacksedel
 
Avmaskar med Axilur när tiken paras och sedan avmaskas både tik och valpar 2-3 ggr innan leverans. Det är ju väldigt viktigt att man även avmaskar tiken eftersom maskarna sprids genom henne! Varför jag valt just Axilur har jag inget vettigt svar på annat än att det dödar flest masksorter :)
 
Ja, det är intressant det där....
Har läst att man ska avmaska vid parning, ev en vecka innan födsel, när valparna är tvá veckor (mamman ocksá), 4 veckor, 6 veckor, 8 veckor, 10 veckor, 12 veckor och 6 mánader. Detta beror givetvis pá preparatet....

Tycker att det láter sá mycket med tanke pá, att i alla fall av fullvuxna hundar, har bara 5 procent mask....
Eftersom mamman blir átersmittad av valparna, varför ska man dá inte avmaska senare än tvá veckor efter födseln?

Dessutom säger de att man inte ska avmaska med breda avmaskningsmedel, d v s sádana som tar mánga masksorter, det kan skapa mer immunitet.
Vi har ju inte sá mánga fler maskar än spolmask pá vára hundar i Sverige... Om de äter mycket rátt kött eller är utomlands ofta kan de ju ocksá ha bandmask.
Tycker att avmaskning är en djungel báde vad gäller hästar och hundar.... dessutom kan man ju räkna med att bolagen samarbetar med veterinärer, för att sälja sá mycket som möjligt.... eller vad tror ni???
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 506
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 893
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp