Avmaskning hjälp

Moppa123

Trådstartare
Jag har haft min häst sedan 29 aug, hon blev avmaskad den dagen av den gamla ägaren.
Nu undrar jag, ska man avmaska igen snart?
Jag har INGEN Aning om hon har blivit avmaskad under sommaren ( tror inte det) och jag vet inte vilket medel gamla ägaren avmaskade med sist. (blå kartong, om någon kan gissa vad det är för något??)

Man skulle kunna tro att det är lätt att ringa och fråga den förra ägaren men hon har gått under jorden sedan jag betalade hästen :devil:

Vad har ni för tips?
 
Vuxna hästar avmaskas senast 3 dagar före betessläppning. Under betessäsongen avmaskas de med 6-8 veckors intervall, vilket eventuellt kan uteslutas om smittrycket är lågt. Nästa avmaskning görs i början av november och därefter i februari.

är din häst speciell, eller var den billig eller misskött?

det kan förklara att ägaren ej kan nås.. :o
 
Vuxna hästar avmaskas INTE i februari. I november ska ingen häst avmaskas... Styngflugeavmaskningen (som för många år sen sas skulle ligga i november) gör man i sept-okt.

Intervallet under sommaren är 4, 8 eller 12v beroende på vilket medel man använder. Gör man träckprov och har lågt smittryck kan man avmaska mindre.

Blå kartong låter som Noromectin, ett Ivectermin-medel som har ett intervall på 8v för blodmasken och även tar styngflugan. Så har hästen blivit avmaskad med det i augusti behöver du INTE avmaska mer.
 
detta var utdraget från slu, det var ej jag som har hittag på det. så det stämmer nog.

men jag avmaskar i sept-okt efeytr bete och ca var 8:e på bete.
 
Visa källan är du snäll, alltså klipp in en länk. Ringer du parasitologen på SVA får du samma svar som från mig.
 
För dosering och behandlingsintervall rådgör med veterinär, ty pågående forskning kan ge nya rekommendationer.

Glöm inte den delen. OCH resten av texten. Men jag blev förvånad över vem som skrivit det och funderar lite över NÄR den är skriven, för det du kopierat in står ju faktiskt där, vilket INTE är vad samma person som skrivit säger idag.
 
nä häste är bra som tur är, inga dolda fel ( än så länge).
Hon blir BARA bättre och bättre o bättre :) :love:

DOCK hade ägaren gamla skulder på STC som hon inte sa hon hade, och sedan var hästen oförsäkrad vilket gamla ägare sa att hon var.
Helt borta är hon iaf, skumt så det förslår...
men om jag får ordning på alla skulder/försäkringar mm så är jag mest glad om jag slipper henne.
Ljugande människor gillar jag inte! :devil:
 
Tack så mycket för hjälpen ni två! :bow: :bow:
Då kan jag slappna av gällade det :)

och jag glömmer allt vad onda gamla ägare är :rofl:
 
Ja då, det är superbra! Kom ihåg att kolla när saker är skrivna bara :D Jag har mailat och bett dem "uppgradera" texten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp