Avmaskning Katt, Hur ofta?

Diabetikern

Trådstartare
Hur ofta avmaskar ni era katter? (Vuxna katter)

Inser att jag kanske är alldeles för dålig på att avmaska våra. Läste att för utekatter ska det vara runt var tredje månad :eek: Jag har liksom kört som med våra hundar och hästar vid behov. Blir ca 2 ggr om året för våra katter.

Ena katten när hon får mask kräks hon lätt och ser vi/misstänker det på ena så avmaskar vi bägge 2.

Hur ofta avmaskar ni era? Är det ute eller innekatter?
 
Jag avmaskar inte alls, men då är Megara ensam innekatt. Skulle nog börja med en kolla masken kit du köper på apoteket så man inte gör det i onödan.
 
Utekatter avmaskas vid behov dvs när de visar symptom. Finns ingen poäng med att avmaska rutinmässigt bara för att. En utekatt kommer ju liksom inte gå maskfri särskilt länge och är de friska i övrigt brukar de inte ha ont av det. Börjar de kräkas, får diarré eller blir gasig i magen kan man avmaska.
 
Hur ofta avmaskar ni era katter? (Vuxna katter)

Inser att jag kanske är alldeles för dålig på att avmaska våra. Läste att för utekatter ska det vara runt var tredje månad :eek: Jag har liksom kört som med våra hundar och hästar vid behov. Blir ca 2 ggr om året för våra katter.

Ena katten när hon får mask kräks hon lätt och ser vi/misstänker det på ena så avmaskar vi bägge 2.

Hur ofta avmaskar ni era? Är det ute eller innekatter?
Ca var tredje månad, inne/utekatter. Sommarhalvåret lite tätare än vinterhalvåret.
Kör enbart tabletter på en.
Den andra droppas sommarhalvåret då den får så mycket fästingar och har så ont av dom.
På vintern tabletter.
 
Vuxna sällskapsinnekatter inte alls. Utekatter som inte går på låda osv och son jag vet tar byten - var tredje månad
Utekatter som är delvis inne så man kan ha koll på dem - vid synlig mask.

Dock har jag i år fått avmaska ihjäl mig. Eller senaste halvåret. Lukas kom med mask och avmaskades. Tre mån senare mask igen och avmaskning. Tre mån senare mask igen. Han har varit strikt inne hela tiden sen han kom. Så nu avmaskades både han och tanterna (som knappast hade någon mask men bara för att utesluta ev återsmitta där)

Pappas katt som är ute/innekatt men gör alla toabesök ute och som äter alla möjliga byten avmaskar jag var tredje månad ish.
 
Utekatter avmaskas vid behov dvs när de visar symptom. Finns ingen poäng med att avmaska rutinmässigt bara för att. En utekatt kommer ju liksom inte gå maskfri särskilt länge och är de friska i övrigt brukar de inte ha ont av det. Börjar de kräkas, får diarré eller blir gasig i magen kan man avmaska.

Tack. Det är så vi avmaskat katterna. Vid behov dvs om vi ser något såsom det du beskrev. Man vill ju ta hand om sina katter.
 
Nu är det länge sen jag hade katt, det var en innekatt men hon hade rastgård och tog byten där. Så på sommaren avmaskade jag 1-2 gånger när det verkade behövas, t.ex. någon gång fick hon rosslig hosta och verkade påverkad av något, så jag försökte ta reda på vad det kunde vara. Kom fram till att det sannolikt var en mask som vandrar via lungorna (minns ej namn) så valde ett medel som skulle ta bl.a. den masken och det hjälpte.
Jag tycker att det är bra att veta vilken mask det är så man väljer rätt medel, annars kanske man ger ett medel som inte fungerar.
 
Hur ofta avmaskar ni era katter? (Vuxna katter)

Inser att jag kanske är alldeles för dålig på att avmaska våra. Läste att för utekatter ska det vara runt var tredje månad :eek: Jag har liksom kört som med våra hundar och hästar vid behov. Blir ca 2 ggr om året för våra katter.

Ena katten när hon får mask kräks hon lätt och ser vi/misstänker det på ena så avmaskar vi bägge 2.

Hur ofta avmaskar ni era? Är det ute eller innekatter?

Vi har aldrig avmaskat våra utekatter än.
Har gjort avföringsprov och det fanns ingen grund för avmaskning.
Vid behov är ytterst lämpligt, finns ingen orsak till att avmaska vuxna friska katter 4 gånger per år på rutin.
 
Jag avmaskar våra katter vid behov, dvs antingen när man ser "risgryn" i baken på dem eller när de hostar och kräks mer än vanligt. Spolmasken hostas upp och sväljs sedan, se skärmdump
1581957592470.png
 
Lite spinoff

Utvecklad (dvs inte ägg) spolmask kan synas i avföring och kräks med. Ser ut som tunna spaghettibitarVisa bifogad fil 45654
Såna har jag hittat i min innekatts spya. Visserligen har min katt rastgård och går koppelpromenader, men äter ju knappt nåt som man tycker kan ge mask.
Jag brukar avmaska då han hostar mer än vanligt, spyr oftare än vanligt eller då det gått länge sedan senaste maskkur. Brukar bli 3-4 ggr/2 år.
 
Såna har jag hittat i min innekatts spya. Visserligen har min katt rastgård och går koppelpromenader, men äter ju knappt nåt som man tycker kan ge mask.
Jag brukar avmaska då han hostar mer än vanligt, spyr oftare än vanligt eller då det gått länge sedan senaste maskkur. Brukar bli 3-4 ggr/2 år.

Har du tagit träckprov?

Spolmask smittar via ägg i avföring och det finns ju i utomhusomgivningen. Dvs de behöver inte äta byte för att få apolmask. Så fullt möjligt smittas vid koppelpromenader t ex. I en rastgård eller liknande som inte städas så kan katten tom återsmitta sig själv med sin egen spolmask om man har otur.
 
Har du tagit träckprov?

Spolmask smittar via ägg i avföring och det finns ju i utomhusomgivningen. Dvs de behöver inte äta byte för att få apolmask. Så fullt möjligt smittas vid koppelpromenader t ex. I en rastgård eller liknande som inte städas så kan katten tom återsmitta sig själv med sin egen spolmask om man har otur.
Nej, har inte tagit träckprov.

Kan en katt återsmittas från sin egen kattklåda? Min katt gör alla sina behov inomhus i lådan.
 
Jag inser när jag läser detta att jag kanske borde avmaska. Vår katt är mest inne men får gå ut dagtid hur hon vill. Hon kräks en del i perioder, äter ”magfoder” för det men upplever bara att det hjälper ibland. Har gjort kolla masken vid några tillfällen med 0 maskar, men vet att de inte alltid stämmer till 100%. Tråden fick mig nu att fundera på om kräkningarna kan bero på mask? Ibland är det hårbollar och då förstår ja varför hon kräks men ibland mat o ibland galla. Vad tror ni? Sk jag prova avmaska? Hon är fyra år och jag har aldrig avmaskat sen jag köpte, pga kolla maskens resultat.
 
Jag inser när jag läser detta att jag kanske borde avmaska. Vår katt är mest inne men får gå ut dagtid hur hon vill. Hon kräks en del i perioder, äter ”magfoder” för det men upplever bara att det hjälper ibland. Har gjort kolla masken vid några tillfällen med 0 maskar, men vet att de inte alltid stämmer till 100%. Tråden fick mig nu att fundera på om kräkningarna kan bero på mask? Ibland är det hårbollar och då förstår ja varför hon kräks men ibland mat o ibland galla. Vad tror ni? Sk jag prova avmaska? Hon är fyra år och jag har aldrig avmaskat sen jag köpte, pga kolla maskens resultat.

Har du inte sett mask och kolla masken är noll skulle jag inte avmaska.

Däremot idé att prata med veterinär om kränkningarna.

Lukas togs träckprov på nu sist och han hade rejält med spolmask på träckprovet också. (vi visste ju han hade spolmask så han kräkts upp det men man ville se så det inte fanns mer sorter).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 024
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp