avmaskning!

T

Tess82

hur ofta avmaskar ni era unghästar??min gamling avmaskar jag 3 ggr/år.men unghästar har jag hört att det är annat med?! /Tess :bump:
 
Bero helt på medel.

Men såhär avmaskas det här. Fölis styr avmaskningsrutinerna.

Före betessläpp, sen var 4:e vecka under betet om jag använder Banminth eller liknande, var 8:e vecka om jag använder Ivomec eller liknande och var 12:e vecka om jag använder Cydectin.

I oktober med Ivomec eller liknande om det finns stygnfluga.

Dubbel dos banminth eller liknande i februari.

Det är bara februariavmaskningen som skiljer unghästar från stora hästar, i övrigt SKA de avmaskas lika!
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: Habina
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 639
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp