avmaskning!

T

Tess82

hur ofta avmaskar ni era unghästar??min gamling avmaskar jag 3 ggr/år.men unghästar har jag hört att det är annat med?! /Tess :bump:
 
Bero helt på medel.

Men såhär avmaskas det här. Fölis styr avmaskningsrutinerna.

Före betessläpp, sen var 4:e vecka under betet om jag använder Banminth eller liknande, var 8:e vecka om jag använder Ivomec eller liknande och var 12:e vecka om jag använder Cydectin.

I oktober med Ivomec eller liknande om det finns stygnfluga.

Dubbel dos banminth eller liknande i februari.

Det är bara februariavmaskningen som skiljer unghästar från stora hästar, i övrigt SKA de avmaskas lika!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: Madick
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 709
Senast: SiZo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hundavel & Ras Hej! Min tik har fått fyra valpar i måndags. Jag avmaskade henne inte vid dräktigheten då det glömdes bort och har nu köpt axilur men...
Svar
7
· Visningar
1 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp