Avmaskning...

E

elronne

Hur ofta kan man egentligen avmaska en katt? :confused:
Min ute katt får mask väldigt ofta och det blir en hel del avmaskningar på ett år?
Är det någon som är bra på vilka avmasknigsmedel som tar vad?(alltså vilken mask). Eller vet något som är väldigt bra? (jag brukar använda Axilur,jobbigt att ge i 3 dar)
Bandmasken är väl den som är liten(typ riskorn) och spolmasken den långa äckliga?
Tacksam för svar!
 
Det finns ett medel för både hundar o katter, Banminth, som vi ger till vår hund. Ges en gång i halvåret tror jag att det var. Lättdoserat, det är en salva som man kan spruta på ett kex eller ostskiva, som hunden smaskar i sig, jag tror inte det smakar så illa.
 
Jag brukar avmaska med Drontal ca 2 ggr om året (utekatter)
 
Bra beskrivning på maskarna... fniss...
nu vill man inte äta ris eller spagetti. :rofl:
 
Tycker också Axilur är bökigt med 3 dagar i rad. Inte alltid man ens får tag i kissarna varje dag.

Jag kör med Droncit resp. Drontal.
Droncit för enbart bandmask och Drontal för rubbet.

Under vissa perioder är vår kattor riktigt på hugget och jagar enormt. Då måste jag avmaska dem var 6:e vecka, annars magrar de av pg.av bandmask.

Var på djurapotek idag och råkade se nån sorts smart ingivare som jag köpte. Jag är bra på att ge kattorna tabletter, men två av våra nuvarande kissar är som tigrar så kan man underlätta tablettgivandet är det ju inte dumt.
Det var som en liten klyka i änden där man klämde fast tabletten efter att först ha sugit upp lite vatten som i ett rör. När man sen "trycker till" petar en pinne ner tabletten och vattnet gör att katten sväljer tabletten lättare. Ha, ha, ja jag vet att det verkar konstigt på beskrivningen, men precis så ser den ut. Manicken blir testad om några veckor :D när det är dags för avmaskning igen.
 
Så då blir det Drontal nästa gång... typ idag.
Hon är ganska mager nu efter 2 veckors intensiv jakt :rofl:
Så lite mask är det nog allt.

Tack för alla svar!!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp