Avmaskning

Sv: Avmaskning

Hej

Vilket prov tog du? 501 eller 504?

Enligt Vidilabs hemsida så är det 504 som man skall ha om man vill kolla bandmask också men enligt Mynta2 så inkluderar 501 bandmasken också?

Jag får nog ringa vidilab i år igen och kolla vad jag skall ta för prov.
 
Sv: Avmaskning

Då blir det två individuella prov på hästarna och inget extra på lungmask. Någon sa att det är ovanligt på häst i Sverige och han visar inga problem med andningen, så då är det kanske onödigt att ta? Kan jag skicka in prov nu då? Kanske inte bra så här innan helgen, men på måndag borde det gå bra.
 
Sv: Avmaskning

tictac skrev:
Hej

Vilket prov tog du? 501 eller 504?

Enligt Vidilabs hemsida så är det 504 som man skall ha om man vill kolla bandmask också men enligt Mynta2 så inkluderar 501 bandmasken också?

Jag får nog ringa vidilab i år igen och kolla vad jag skall ta för prov.


Jag tog 501. (det de rekommenderar och det jag brukar ta). Förekomsten av bandmaskägg hittade de som ett 'bifynd'. Dvs även på en 501:a kan du få svar om bandmaskäggsförekomst, men inte hur mycket (EPG) eller så. Dvs jag fick bara veta att de som ett bifynd påträffat bandmaskägg (men det räcker ju för mig att veta).

Vill jag veta hur mycket (och vilken art om det finns flera?) så måste jag ta en 504:a.

Blev det klarare nu? =)
 
Sv: Avmaskning

Enya skrev:
Då blir det två individuella prov på hästarna och inget extra på lungmask. Någon sa att det är ovanligt på häst i Sverige och han visar inga problem med andningen, så då är det kanske onödigt att ta? Kan jag skicka in prov nu då? Kanske inte bra så här innan helgen, men på måndag borde det gå bra.

Inte skicka så det fastnar på posten över helg nej, men på måndag går bra om du inte bor typ vid polcirkeln eller nåt ;)
 
Sv: Avmaskning

tictac skrev:
Eftersom vi skall avmaska med pyrantel i år så tänkte jag kolla om hästen har bandmask och i så fall ta dubbel dos pyrantel (det är väl det som tar bandmask eller är jag fel på det)

Pyrantel i dubbel dos tar vuxna bandmaskar. Men inte ägg och så. Upptäckte jag idag när jag läste på i Fass.vet. Så jag är rekommenderad (av Magdalena som verkligen KAN det här) att avmaska med Equimax första och sista avmaskningenf ör året. Equimax ligger dock på recept (men det är ju inga problem nu när jag vet hon har bandmask).

Och om jag fattade Magda rätt så har man konstaterad bandmask så är Equimax förstahandsvalet? Just för att pyrantel i dubbeldos bara tar vuxna, och då har du ju snart lika många vuxna igen eftersom äggen blir vuxna (och äggen tar inte banminth)

Sen, bara för att göra det värre så (enligt Magda igen) är det bara 25 - 75% av bandmasksmittade hästar som man hittar bandmask vid träckprov hos. Mao träckprov verkar inte ge ett SÄKERT svar.

Det är en djungel.
 
Sv: Avmaskning

Hej
Tack! Nu blev det klarare. Då kan jag välja 501 för det räcker för mig att veta om han har eller inte.

Förra året hade han 0 EPG på allt så det hoppas jag på i år också.
 
Sv: Avmaskning

tictac skrev:
Hej
Tack! Nu blev det klarare. Då kan jag välja 501 för det räcker för mig att veta om han har eller inte.

Förra året hade han 0 EPG på allt så det hoppas jag på i år också.

Mm, och om det dessutom är så att bara 25-75% av hästarna med bandmask går att påvisa det mha träckprov känns det ju onödigt ta ett specifikt bandmaskprov (504) om den inte (som min) visar bandmask på 501:an.

Jag hade ju 0 på allt på valacken, och på allt utom blodmask där jag hade 50 på unghästen sista träckprovet (på betet). Så jag hade HOPPAS på samma resultat i år, men befarade just det resultat jag fick, jag har ju misstänkt att vinterhagen blivit nerpestad av inackorderingarna. Valacken hade dock 0 på allt utom blodmask där han hade 60, så HANS resultat hade jag ju varit jättenöjd med (senaste avmaskning i juli 04), men hans lilla sidekick förstörde ju det ;)

Apropå ingenting så misstänker jag valacken har en VÄLDIGT bra immunitet mot mask. Han har haft noll på ALAL träckprov jag tagit på honom utom det här senaste (då han hade så lite att det inte är nån fara ändå), även när andra hästar formligen varit proppade med mask.

Men 2006 ska vi ha noll även på våren =)
 
Sv: Avmaskning

Korrigering: 25-40% av hästarna som har bandmask uppvisar detta på träckprov. Droncit är medlet mot bandmask, men ska man ändå behandla blodmasken (som nu på våren) så är Equimax smartast så man slipper göra två avmaskningar, det är prazikvantel (som i Droncit) och ivermectin (som i Ivomec mfl) i samma spruta.
 
Sv: Avmaskning

Magdalena skrev:
Korrigering: 25-40% av hästarna som har bandmask uppvisar detta på träckprov. Droncit är medlet mot bandmask, men ska man ändå behandla blodmasken (som nu på våren) så är Equimax smartast så man slipper göra två avmaskningar, det är prazikvantel (som i Droncit) och ivermectin (som i Ivomec mfl) i samma spruta.

Hua, ännu värre om det bara var 25 - 40%. Hmm, var fick jag 75% ifrån *jag tror jag börjar bli senil på riktigt*

Så om man har 'bara' bandmask ska man hellre ta droncit än equimax? *passar på att lära sig mer för framtida bruk =)*
 
Sv: Avmaskning

Heisann.lurer på en ting.. Her i Norge er det ikke så vanlig med trackprov,isåfall må vet. ta den,og da blir det fort dyrt..
Vidilab blant andre utfører jo slike prov i Sverige, Så det jeg lurer på er om jeg kan sende ett trackprov til Sverige :idea: Men kan man bare sende bajs over landegrensene :rofl: :rofl: :rofl:Tenk om det blir stoppet i tullen :rofl: :rofl: :angel: Hur må det i såfall pakkes? :o
Har dere noen ideer?
 
Sv: Avmaskning

hej Ludda
Maila till vivilab och fråga om det går och hur du ska göra. Du är säkert inte den första från Norge som vill skicka träckprov dit, om det är ovanligt att det görs hos er.
Problemet är väl i så fall att det tar längre tid för provet att komma fram.
 
Sv: Avmaskning

ludda skrev:
Heisann.lurer på en ting.. Her i Norge er det ikke så vanlig med trackprov,isåfall må vet. ta den,og da blir det fort dyrt..
Vidilab blant andre utfører jo slike prov i Sverige, Så det jeg lurer på er om jeg kan sende ett trackprov til Sverige :idea: Men kan man bare sende bajs over landegrensene :rofl: :rofl: :rofl:Tenk om det blir stoppet i tullen :rofl: :rofl: :angel: Hur må det i såfall pakkes? :o
Har dere noen ideer?

Hör med vidilab och tullen. Ang packa så lär det ju gå bra att packa 'som vanligt'. Dvs först en plastpåse du knyter till, sen en plastpåse ovanpå och sen ett jiffykuvert?
 
Sv: Avmaskning

Det går jättebra att skicka träckprov över gränsen, inget tillstånd från tullen behövs. Paketera väl i plastpåsar och sedan i vadderat kuvert. Adress finns på Vidilabs hemsida.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 181
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 943
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp