Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Vet man hur blodmaskens inkapsling går till?

Kan nyinfekterande maskars ägg kapsla in sig direkt och inte visa sig i träckprov?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Nu ska vi se om jag kan formulera mina frågor och kommer ihåg fakta...

Jag har en ponny född 2007 som hade stora blodmasken när vi skaffade henne senhösten 2011 (mycket, men minns inte värdet). Hon avmaskades (minns ej med vad) och visade inget på prov vår 2012. Tror inte hon provades höst 2012.

Därefter har hästen flyttat till ny gård där inga hästar tidigare betat.

Januari 2013 blev hon dålig och fick bland annat göra en gastroskopi, det upptäcktes då massa styngflugelarver och hon avmaskades mot detta (minns ej det medlet heller) dessutom så bajsade hon ut spolmask och avmaskades också mot detta (minns naturligtvis inte med vad).

Vid träckprov nu hade hon 60 blodmask (ej odling) och 0 spolmask. Andra hästen i hagen hade 0/0.

Bör jag avmaska? Ta nytt prov och odla för stora blodmasken, trots lågt värde?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

En snabb fråga (för att jag inte frågade ut veterinären tillräckligt :meh:)

Jag ska avmaska min 2 åring och fick Bimectin utskrivet.
Veterinären sa att han med högsta sannolikhet har mask, därför behövdes ingen provtagning. Men så sa han något om att jag behövde två sprutor.
Ska jag alltså ge båda, dubbel dos? Eller är det alltid två i en förpackning??

Hoppas på svar, annars får jag vänta med att avmaska och ringa veterinären imorgon igen och lyssna lite nogrannare :p
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

En snabb fråga (för att jag inte frågade ut veterinären tillräckligt :meh:)

Jag ska avmaska min 2 åring och fick Bimectin utskrivet.
Veterinären sa att han med högsta sannolikhet har mask, därför behövdes ingen provtagning. Men så sa han något om att jag behövde två sprutor.
Ska jag alltså ge båda, dubbel dos? Eller är det alltid två i en förpackning??

Hoppas på svar, annars får jag vänta med att avmaska och ringa veterinären imorgon igen och lyssna lite nogrannare :p

Double-Dose? du för ringa han, för det låter inte trolig.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nä, han sa inte dubbel dos (det var mina tankar) utan nämde bara två sprutor men han måste menat att det ligger två i en förpackning. Eller hur?

Ibland fungerar inte min gravidhjärna alls :o
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du tackar så mycket för receptet och sparat avmaskningsmedlen tills efter du gjort prov... Varför skulle just din häst vara en som behöver avmaskas och varför just två ggr? De allra flesta hästarna behöver faktiskt inte avmaskas så börja ta reda på hur det står till med din häst redan nu.


*kl*

En snabb fråga (för att jag inte frågade ut veterinären tillräckligt :meh:)

Jag ska avmaska min 2 åring och fick Bimectin utskrivet.
Veterinären sa att han med högsta sannolikhet har mask, därför behövdes ingen provtagning. Men så sa han något om att jag behövde två sprutor.
Ska jag alltså ge båda, dubbel dos? Eller är det alltid två i en förpackning??

Hoppas på svar, annars får jag vänta med att avmaska och ringa veterinären imorgon igen och lyssna lite nogrannare :p
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för era svar!

Jag litar på min veterinär och kommer att ta prov på unghästen när han anser att det behövs. Tar alltid prov på min äldre valack och han är inte avmaskad på flera år.
Det är inte så att jag avmaskar för skoj skull, för så roligt är det inte :crazy:
Att skicka bollar med posten däremot är kul, även om sambon blir tokig när jag stoppar in paketet i kylskåpet över natten :p
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för era svar!

Jag litar på min veterinär och kommer att ta prov på unghästen när han anser att det behövs. Tar alltid prov på min äldre valack och han är inte avmaskad på flera år.
Det är inte så att jag avmaskar för skoj skull, för så roligt är det inte :crazy:
Att skicka bollar med posten däremot är kul, även om sambon blir tokig när jag stoppar in paketet i kylskåpet över natten :p

När det gäller parasiter så är tyvärr inte alla veterinärer uppdaterade. Slå gärna en pling till SVA och rådfråga där. De enda man avmaskar utan prov är små föl där spolmaskarna måste tas innan de hinner till könsmogen ålder.

Jämför om du tog ditt barn till läkaren och får antibiotika och kommentaren "hen har säkert bakterier så ge en kur nu utan att vi provar vad det är som behövs".
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag förstår precis vad du menar.
Man får tyvärr olika svar från alla veterinärer.
Nu är skadan redan skedd men i höst kommer jag skicka in prov på både den yngre och den gamle.

Förresten så kan man få väldigt luddiga svar från olika läkare angående barn också ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag förstår precis vad du menar.
Man får tyvärr olika svar från alla veterinärer.
Nu är skadan redan skedd men i höst kommer jag skicka in prov på både den yngre och den gamle.

Förresten så kan man få väldigt luddiga svar från olika läkare angående barn också ;)

Usch ja, vissa läkare är bra skumma. Det jag försökte få fram i jämförelsen var att antibiotika vet nu de flesta ska undvikas så långt det går, vi borde tänka likadant med avmaskningsmedel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det var en bra och tänkvärd liknelse
Synd bara att veterinärerna inte kan mer om parasiter, det är ju ändå dem man vänder sig till i första hand.... :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu måste jag ju få tipsa om Ridsport nr 10, jag är på förstasidan! Wiii!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har fått tillbaka resultatet från labbet nu, och jag behöver lite hjälp.

3 av 4 hästar visar på blodmask, två väldigt lågt (25) och 1 högre (330) på liten blodmask. Olding ska göras på de som hade blodmask.

Men nu till min fråga, ska flytta hästarna till bete snart (ett parasitfritt bete).

Hur ska man göra med avmaskningen då? (får inte analysen för stor blodmask först om 2 veckor)

Vad jag förstått ska man avmaska alla i flocken om 1 visar sig ha stora blodmasken.
Men just nu med svaret som jag har så är det bara en som ev. behöver avmaskas.

Vill ju inte smitta ned betet!:(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Själv skula jag avmaska, båda för hästarnas skull och så dem inte smitta ner summer hagen.

Jag tycka du ska prata med din vätrenar nu att du har fåt svar och få dennas råd, för det är den som ska skriva ut recept.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Själv skula jag avmaska, båda för hästarnas skull och så dem inte smitta ner summer hagen.

Jag tycka du ska prata med din vätrenar nu att du har fåt svar och få dennas råd, för det är den som ska skriva ut recept.

HÄSTARNA lider inte av den ytterst knappa smittan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ska prata med veterinären i morgon.

Tänkte mest bara att man vill ju ej smitta det nya parasitfria betet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 990
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 100
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 747
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp