avsätta styrelsemedlem i förening?

pillerill

Trådstartare
Om en styrelsemedlem är vald på två år och medlemmarna anser att den gör ett så dåligt jobb att den borde bort från styrelsen redan efter ett år, Hur gör man det på ett korrekt sätt, om personen ifråga inte vill släppa sin post?
Det kan väl inte vara så att en styrelsemedlem har någon form av besittningsrätt, bara för att hen är vald på en viss tid?
Jag antar att det bör ske på ett årsmöte eller extra allmänt möte? Men hur går man tillväga?
 
En till fråga i liknande anda.
Om den avgående styrelsen på ett årsmöte inte beviljas ansvarsfrihet av medlemmarna, blir det då med automatik så att personerna i den styrelsen blir avsatta? Alltså, de som egentligen antingen är valda ett år till, eller som står på förslag till omval.
Är det upp till medlemmarna att avgöra om de ändå har deras förtroende för fortsatt styrelsearbete?
 
En till fråga i liknande anda.
Om den avgående styrelsen på ett årsmöte inte beviljas ansvarsfrihet av medlemmarna, blir det då med automatik så att personerna i den styrelsen blir avsatta? Alltså, de som egentligen antingen är valda ett år till, eller som står på förslag till omval.
Är det upp till medlemmarna att avgöra om de ändå har deras förtroende för fortsatt styrelsearbete?

Det går inte att avsätta en styrelsemedlem med mindre att de möjligen brutit mot lag. Styrelsen är vald oavsett ansvarsfrihet eller inte, däremot brukar det ju inte sällan vara så att styrelsen lämnar när de inte beviljas ansvarsfrihet.

Föreningen kan ju ha en föreningsstämma och ta upp det som medlemmarna anser vara ett problem för att försöka hitta lösningar på problemen. Det kan ju innebär att medlemmarna på stämma kommer fram till att styrelsen inte har deras förtroende. Vem vill sitta kvar i det fallet? Det går ju också att vända sig till huvudförening, om det finns någon sådan.

Är det ideell förening eller ekonomisk förening?
 
Det går inte att avsätta en styrelsemedlem med mindre att de möjligen brutit mot lag. Styrelsen är vald oavsett ansvarsfrihet eller inte, däremot brukar det ju inte sällan vara så att styrelsen lämnar när de inte beviljas ansvarsfrihet.

Föreningen kan ju ha en föreningsstämma och ta upp det som medlemmarna anser vara ett problem för att försöka hitta lösningar på problemen. Det kan ju innebär att medlemmarna på stämma kommer fram till att styrelsen inte har deras förtroende. Vem vill sitta kvar i det fallet? Det går ju också att vända sig till huvudförening, om det finns någon sådan.

Är det ideell förening eller ekonomisk förening?
Det är en ideell förening och vi får helt enkelt försöka hitta en lösning på problemet.

Tack för alla svar!
 
Det är en ideell förening och vi får helt enkelt försöka hitta en lösning på problemet.

Tack för alla svar!

Om resten av styrelsen har problem med denna styrelsemedlem och det stör styrelsearbetet är det väl vettigt att prata med den problematiska - kanske tillsammans med valberedningen. För att senare - i så fall - ta det till en extrastämma.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp