Avslitet korsband - behöver lite feedback

Freyr

Trådstartare
Hej på er kloka bukefalister!
Jag har skadat mitt knä rätt rejält och idag ringde läkaren och meddelade svaret på magnetröntgen som gjordes förra veckan. Mitt främre korsband är av och det är en spricka i menisken på yttersida (laterala menisken).
Jag skall få en remiss till en ortoped för vidarekonsultation och ev. operation.

Jag vet att det inte är hela världen och att det kommer bli bra, men är ju rätt ledsen just nu.
Är ni flera här som fått liknande skador? Vad har jag att vänta mig? Hur lång är rehabiliteringen?
Några tips på övningar?

/Malin
 
Det beror ju helt och hållet på om du ska opereras och i så fall hur. Det viktigaste är ju inte vad magnetkameran visar, utan hur du och ditt knä funkar. Många klarar sig alldeles utmärkt utan korsband.
 
Just nu fungerar knäet sådär. Går utan att halta och att rida går bra. Men det är instabilt och jag skulle inte få för mig att springa (vilket jag saknar!) och är väldigt försiktig. vågar inte markarbeta hästarna annat än löslongera.
Det är lite stelt och jag gör lite olika rehabövningar (stärka musklerna runt knäet).

/Malin
 
Jag fick motsvarande skador för ca 4 år sedan. Mitt knä var hyfsat stabilt redan från början, så det fanns ingen anledning att operera. Det tog kanske ett år av rehab innan jag upplevde att träningen funkade som vanligt. De kvarstående problemen är en högre känslighet i det knäet; det reagerar mer på hög belastning (tex spänstträning och tyngdlyftning), och jag kan inte längre gå i höga klackar till vardags.
 
Jag slet av korsbandet för ca 10 år sedan, jag hade ett idrottskydd på mitt knä när jag gjorde något som jag var osäker på att inte mitt knä skulle palla, det var väldigt ostabilt första åren, idag springer , rider jag osv utan problem även går med högklackat, enda gången jag är osäker är när jag använder hela kroppen och ska dra lös något och skulle det släppa och jag tappar fotfästet vet jag inte om knät kommer ur "led"
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 965
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan I april 2011 blev jag avkastad från min häst och vred vänsterknät oturligt. Jag hade extremt ont första kvällen, hoppade på kryckor de...
Svar
12
· Visningar
1 654
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp