Bukefalos 28 år!

Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag kan skolavslutning i kyrkan anses vara försvarligt.

Det här tycker jag är särskilt intressant.
Ska man tolka det och det som skrivs i tråden som att kyrkan inte längre är religiös? Det kanske bara är ett forum för traditioner numera?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Givetvis är kyrkan religiös, men det innebär ju inte att man inte kan ha aktiviteter/samlingar utan religiösa inslag i kyrkans lokaler..
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Helt underbar präst! :bow::rofl:

Jag älskade att vara i kyrkan när jag hade skolavslutningar! Och prästen vi hade var så bra och pratade bara om roliga saker som skulle hända på sommarlovet :laugh:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Givetvis är kyrkan religiös, men det innebär ju inte att man inte kan ha aktiviteter/samlingar utan religiösa inslag i kyrkans lokaler..

För det går ju inte att ha på en neutral plats?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

I alla fall här finns det väldigt få lokaler där hela skolan + föräldrar, släkt och vänner ryms och ingen av de andra religiösa inriktningarna tycker att det på något sätt är fel att ha avslutningen i kyrkan.

Skulle de tycka det, så skulle det inte förekomma gemensamma gudstjänster flera gånger/ år. Vi är inte så trångsynta i den här byn, som på många andra ställen :angel:

Förstår att just den biten är svår att svälja för vissa, men varför inte bara acceptera att allt inte är som hos er och att det finns ställen där dessa motsättningar inte finns och att det finns präster som "våran" (som är med för att alla, oavsett tro vill ha honom med) som inte använder avslutningen till att framföra något religiöst budskap?
 
Senast ändrad:
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

I alla fall här finns det väldigt få lokaler där hela skolan + föräldrar, släkt och vänner ryms och ingen av de andra religiösa inriktningarna tycker att det på något sätt är fel att ha avslutningen i kyrkan.

Skulle de tycka det, så skulle det inte förekomma gemensamma gudstjänster flera gånger/ år. Vi är inte så trångsynta i den här byn, som på många andra ställen :angel:

:confused:
Jag tycker nog snarare att man är trångsynt då man inte kan se något annat sätt än det kristna. Än kyrkan.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Inga ramaskrin över avslutning i kyrkan


Här är han med för att barn, föräldrar, lärare osv vill att han ska vara med. De få minutrar som han är med handlar det om barnen. Inte den kristna läran öht.

Varför ramaskria över något som ni i ert samhälle är överens om :confused:

Ni vill ju tydligen alla ha det så (eller så håller några tyst, vad vet jag). Om vi då bortser från hur man ska tolka eller inte tolka styrdokumenten så finns ju inget problem eller ramaskri om alla vill.. Ni är överens i er skola, precis som man gör si eller så i en religiös friskola.

I vårt samhälle vill inte alla ha det så och då blir styrdokumenten och hur man tolkar dem intressanta då jag inte läser dem som att det är ett majoritetsbeslut om man ska vara i kyrkan med en präst eller inte. Men problemen med dem är förstås att de inrymmer ganska mycket tolkning.

Ja visst, er präst verkar jättetrevlig, och vår spexiga och öppet lesbiska präst är jättegullig och kul också. (Bara för att visa på att kyrkan här varken kastar ut homosar, kvinnliga präster eller skojfiluriga präster. Inte någon kyrklig rättesnöre-bygd alltså). Jag vill fortfarande inte att skolavslutningar ska ha religiösa inslag.

Jag har gått ur svenska kyrkan och min fosterdotter är muslim och jag är urbota trött på att pådyvlas religion som kläs i försvarstal av traditioner.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Att vara traditionalist verkar vara ett skällsord idag. Vi ska inte anamma det traditionella utan ska tänka till om precis allt.
Fredrik Lindström tog upp detta på ett sådant underhållande sätt i "Svenskar är också människor"!

Jag undrar hur många av oss, vår föräldrageneration osv, som blev hjärntvättade i skolan förr och som därför lever enligt kristendomens lagar idag?
Ingen jag känner blev religös av att sjunga "Den blomstertid nu kommer" i kyrkan i a f!;)

Gissningsvis har skolavslutningar hållts i skolor, inte i kyrkor, större delen av den tid vi haft skolor i Sverige. Man kan vara traditionalist och vara emot avslutning i kyrkor, för det är inte en gemensam svensk tradition att fira skolavslutningar i kyrkan även fast många verkar vara övertygade om det.

Många skolor har helt andra traditioner tex. att fira skolavslutningen, hör och häpna... i skolan! :eek: På en del ställen har det faktiskt varit så ända sedan byn fick en skola för 100 år sedan (eller när den nu kan ha byggts).
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Gu, vilken underbar början på sommarlovet - den mannen kunde bjuda på sig själv - hyr ni ut honom?

vill oxå hyra en sådär häftig prälla

gnistan snällllllllllllllla rarra gulllia :D

har oxå suttit uppklädd i kyrkan och lyssnat på sjönsjungande barn och tal av rektorn

// vickis som höll på att somna när prästen höl tal :o
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, då pratar du om någon helt annan än mig uppenbarligen :grin:

Nej. För i det samhälle jag lever i vill inte ALLA samma sak. Det finns alltid delade meningar.
Jag har inga skygglappar helt enkelt.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

"Jag undrar hur många av oss, vår föräldrageneration osv, som blev hjärntvättade i skolan förr och som därför lever enligt kristendomens lagar idag?"

Jag skrev blev hjärntvättade i skolan och inte i kyrkan eller hur?;)
Förr var kristendomsundervisningen utbredd i skolan och jag tror att få blev så hjärntvättade att de blev religösa av detta!
Ens religionstillhörighet kommer nästan alltid från familjen.

Därför menar jag på att man behöver nog inte vara rädd för att barnen sjunger psalmer i kyrkan heller.

Jag uttryckte bara en förhoppning om att mina barn kommer få samma traditioner på skolavslutningarna som jag och mina föräldrar har haft.
Med det är det inte sagt att det borde lagstadgas om att alla skolavslutningar ska ske i kyrkan.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Oavsett religionsinrikting osv så måste väl ändå de flesta tycka att kyrkan oftast är en vacker lokal. Betydligt vackrare och mysigare än en aula eller gympasal.

Här är det tradition att ha avlsutning i kyrkan och vi brukar även ha en enkel krubbsamling, med fika innan jul för lågstadiet. Tror också allians bjuder in skolan till en påskgudstjänst och vid jul och påsk är det verkligen religiöst betonat. Har faktiskt inte hört några föräldrar protestera mot detta utan en del tar faktiskt ledigt från jobbet för att följa med sina barn vid dom tillfällena.

Vad man än tycker om kyrkan så har den en central punkt i vårt samhälle. När det händer olyckor och katastrofer så blir plötsligt kyrkan en naturlig samlingspunkt för många, även för dom som inte brukar gå dit i vanliga fall. Kanske är det för att kyrkan ändå står för en slags grundtrygghet eftersom själva kyrkobyggnaden har stått på samma plats i flera hundra år.

Personligen tycker jag det är galet att man inte kan ha en avslutning i kyrkan pga att elever tillhör en annan religion. Vad är de rädda för?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Personligen tycker jag det är galet att man inte kan ha en avslutning i kyrkan pga att elever tillhör en annan religion. Vad är de rädda för?


Skulle du vilja ha din eller dina barns skolavslutning i en moské med tillhörande knäböjande mot Mecka?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jag tycker det är stor skillnad på att använda kyrkans lokal och kyrkans religiösa budskap till avslutning.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, hur många "hedningar" ligger inte begravda i urna eller kista eller som aska för vinden på kyrkans område?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, hur många "hedningar" ligger inte begravda i urna eller kista eller som aska för vinden på kyrkans område?

Man får väl inte begrava människor någon annanstans än på begravningsplatser?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Du kan ansöka om att få strö askan efter en avliden i tex. havet. Så det finns alternativ!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp