Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Det får stå för dig det, men jag har tröttnat på att i tråd efter tråd upprepa mig gång på gång för döva öron :cool:

Jag förstår inte heller hur din argumentation ser ut. Vad jag kan utläsa är att ni hade en skolavslutning som du och resten i skolan tyckte om och att 'hör och häpna, alla inskränkta med religionsfobi, den skojiga prästen predikade inte så det osade svavel. Och nu väntar jag spänt på om det blir ett ramaskri här på Buke för att vi i mitt lilla samhälle älskar vår präst och tycker det är så härligt att vara i kyrkan på skolavslutningen'.

Jag förstår inte alls vad du är ute efter. Det skulle vara intressant att höra hur du tänker om de skolor där man inte är överens: inte alla deltar, några motvilligt och några med glädje.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jo, visst är det till viss del så. Men vi "utesluter" också muslimska flickor från simundervisningen genom att ha simundervisning för pojkar och flickor samtidigt... och vi "utesluter" dem från exempelvis religionsundervisning och sexualundervisning genom att tillåta deras föräldrar att undanta dem från denna undervisning. Vad är OK och vad är inte det? Jag kan tycka att en sträng och "förbjudande" religion inte skall vara avgörande för hur skolan förhåller sig....

Nu lägger jag mig i :D

Men skillnaden på simundervisning och avslutning i kyrkan är ju att i det ena fallet handlar det om undervisning i någonting väldigt praktiskt, medan det andra fallet handlar om två religioner som ställs mot varandra.
Jag tycker att man ska delta i undervisningen, men om religionsundervisningen innebär undervisning enbart i kristen tro, då förstår jag om de inte vill vara med. Däremot om undervisningen är allmän tycker jag att man ska delta. Absolut, ingen förbjudande religion ska avgöra skolans hållning. Men inte bara muslimer undviker kyrkan. Även en mängd icke-troende rågblonda svenskar (räcker upp handen), och det har ju inte med något förbud att göra.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Fast nu utgår du ju ifrån att det alltid är muslimer som inte vill vara med. De som enligt min erfarenhet brukar utebli är JV, judar och eller de som inte bekänner sig till någon religion alls, ofta de som tagit avstånd från Sv. kyrkan.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Det skulle vara intressant att höra hur du tänker om de skolor där man inte är överens: inte alla deltar, några motvilligt och några med glädje.

Där tänker jag, vad tråkigt! Hoppas de kan hitta någon gyllene medelväg som alla kan förlika sig med.
Sedan hoppas jag i hemlighet att mina barn får uppleva sådana avslutningar som jag själv tyckte så mycket om; i kyrkan, med rolig präst och med sång.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Där tänker jag, vad tråkigt! Hoppas de kan hitta någon gyllene medelväg som alla kan förlika sig med.

Så känner jag med.

Tycker bara det är trist att folk inte kan acceptera att inte alla ställen upplever dessa problem och att de kan samarbeta över troende-gränserna för barnens skull..

Jag har fått många positiva reaktioner via pm från icke-kristna och det är trevligt att så många helt förstår vad jag menade med tråden :bow:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Så känner jag med.

Tycker bara det är trist att folk inte kan acceptera att inte alla ställen upplever dessa problem och att de kan samarbeta över troende-gränserna för barnens skull..

Jag har fått många positiva reaktioner via pm från icke-kristna och det är trevligt att så många helt förstår vad jag menade med tråden :bow:

Jag tycker att det är lite skojigt att du alltid måste påpeka att några utanför tråden håller med dig. :D
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Snälla sluta med sådana sandlådekommentarer!

Det tillför diskussionerna ingenting!

Att ha olika åsikter -vi är alla komplexa människor- skapar dynamik och även eftertanke!
Spadarna lämnar vi där de hör hemma!
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Varför ska präster öht vara inblandade i en SKOLAVSLUTNING om det inte är söndagsskolan?

Varför ska barn tvingas vara i en kyrka?

I julas fick mitt barn "jullovet i julklapp av Jesus" vilket resulterade i att skolledningen erkände att det var ett övertramp och att skolan ska vara neutral och inte blanda ihop sig med EN religion.

Skolavslutningen nu i sommar skulle istället för kyrkan vara i en stor aula nere vid sjön där alla skulle få bättre plats. Perfekt tyckte jag :)

Men vissa kristna fundamentalister har i smyg sett till att det istället blir i kyrkan igen - TROTS att verksamhetsrådet gått emot det. Det fick jag reda på idag, en vecka innan avslutningen.

Jag tror jag får krupp.

Stackars alla barn som inte får vara med, och stackars alla de andra som hjärntvättas med kristendomen som norm på obligatorisk skoltid.

Jag överväger starkt att ställa till ett helvetes bråk och ta barnet från skolan.

En så genomfeg och smygreligiös organisation kan man inte låta uppfostra sitt barn till medvetenhet i, enligt min uppfattning.
Vad är det för barn som blir hjärntvättade av en timma i skolan då? Dom barnen skulle ju verkligen kollas upp tycker jag.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Snälla sluta med sådana sandlådekommentarer!

Det tillför diskussionerna ingenting!

Att ha olika åsikter -vi är alla komplexa människor- skapar dynamik och även eftertanke!
Spadarna lämnar vi där de hör hemma!

Hur menar du då?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Fast nu utgår du ju ifrån att det alltid är muslimer som inte vill vara med. De som enligt min erfarenhet brukar utebli är JV, judar och eller de som inte bekänner sig till någon religion alls, ofta de som tagit avstånd från Sv. kyrkan.

Som jag förstått det är det snarare ateister som reagerar mest negativt på kyrkliga avslutningar, än troende ur andra religioner.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Fast nu utgår du ju ifrån att det alltid är muslimer som inte vill vara med. De som enligt min erfarenhet brukar utebli är JV, judar och eller de som inte bekänner sig till någon religion alls, ofta de som tagit avstånd från Sv. kyrkan.

Ja, jag svarade på ett inlägg som indikerade att muslimer inte "fick" vara i kyrkan för sin egen religion..... Detsamma kan ju appliceras på t.ex. Jehovas Vittnen om man vill. Och jag tycker inte att deras syn skall få styra skolans hållning heller (de är ju bl.a. emot att fira födelsedagar - innebär det att skolorna inte skall uppmärksamma barn som fyller år?).

Jag har själv under (delar av) min skoltid tillhört mormonkyrkan (som också till viss del är "sträng" med många förbud), och såg det aldrig som ett problem att t.ex. delta på skolans adventsfirande i kyrkan, även om min tro skilde sig en hel del från den som svenska kyrkan stod för. Och kände mig inte ett dugg diskriminerad, faktiskt....
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Hur menar du då?


Att personliga kommentarer som är helt onödiga och ointressanta för oss andra tillför inte någonting.

Att ha olika åsikter är berikande och ibland händer det att jag ändrar uppfattning i en tråd!
Ägnar vi oss åt pajkastning och personliga sidospår spårar en tråd lätt ur och då kan vi missa någonting!
Vare sig man vill fira skolavslutning i kyrkan eller inte!

Förstår du nu?:)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jag tycker att det är lite skojigt att du alltid måste påpeka att några utanför tråden håller med dig. :D

Alltid :confused:

Har det hänt en handfull gånger att jag tackar för respons under hela den tid som jag varit här, så är det nog mer korrekt räknat, med tanke på hur många trådar jag skapar och skriver i.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Nu lägger jag mig i :D

Men skillnaden på simundervisning och avslutning i kyrkan är ju att i det ena fallet handlar det om undervisning i någonting väldigt praktiskt, medan det andra fallet handlar om två religioner som ställs mot varandra.
Jag tycker att man ska delta i undervisningen, men om religionsundervisningen innebär undervisning enbart i kristen tro, då förstår jag om de inte vill vara med. Däremot om undervisningen är allmän tycker jag att man ska delta. Absolut, ingen förbjudande religion ska avgöra skolans hållning. Men inte bara muslimer undviker kyrkan. Även en mängd icke-troende rågblonda svenskar (räcker upp handen), och det har ju inte med något förbud att göra.

Visst skall du lägga dig i om du vill....

Och självklart är det skillnad på simundervisning och skolavslutning i kyrkan.... Jag ville bara exemplifiera att jag inte tycker att skolan skall "lägga sig platt" inför en sträng religion (som jag ibland kan uppleva att man gör, i sin iver att inte vara främlingsfientlig). Att mitt inlägg råkade handla om islam beror mest på att det inlägg jag i min tur svarade på nämnde islam/muslimer.

Ja, tydligen är det många som undviker kyrkan av olika skäl. Jag är väl kanske naiv när jag inte förstår varför frågan är så laddad. Jag har ofta suttit i kyrkan (på mer religiösa tillställningar som dop etc) och inte hållit med om vad som sagts, men ändå inte känt mig särskilt obehaglig till mods. Men det kanske andra gör, jag vet inte....
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vad är det för barn som blir hjärntvättade av en timma i skolan då? Dom barnen skulle ju verkligen kollas upp tycker jag.

En timma?

De blir hjärntvättade av FÖRHÅLLNINGSSÄTTET och dubbelmoralen.

Först bestämmer man demokratiskt och ENLIGT SKOLLAGEN att det var fel att ha en religiös skolavslutning.

Sedan smyger man ändå MOT DETTA BESLUT ihop objektiv undervisning med obligatoriska högkyrkliga tal så att barnen lär sig att skolan och kyrkan hänger ihop. Bara de kristnas kyrka då. Och så låtsas man inte om att man ändrat något beslut eller körde ett dubbelspel för gallerierna i vintras för att blidka tex mig.

Vad lär man barnen då? Dubbelmoral och hyckleri.


Jag måste ju lära mitt barn att hans skola varken följer sina egna demokratiska regler eller skollagen. Vilken förtroendeingivande institution :grin:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jag har ofta suttit i kyrkan (på mer religiösa tillställningar som dop etc) och inte hållit med om vad som sagts, men ändå inte känt mig särskilt obehaglig till mods. Men det kanske andra gör, jag vet inte....

Jag gör det när barnen är med. Jag tycker det är skitobehagligt att någon försöker bedriva hjärntvätt av mina barn och servera dem lögner jag måste korrigera senare.

Jag ser som icke religiös ingen som helst anledning att gå in på någon slags gudstjänst. Jag kan titta på kyrkor som intressanta byggnadsmonument etc, men det finns faktiskt inte stöd i lagen att man får pådyvla barn en specifik religion på obligatorisk tid. Och det är SKITTASKIGT mot dem att enda alternativet är uteslutning när man demokratiskt bestämt om en avslutning för ALLA.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Skulle du vilja ha din eller dina barns skolavslutning i en moské med tillhörande knäböjande mot Mecka?

Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.

Har en skola i många år haft som tradition att hålla skolavslutningen i kyrkan ska skolan även i fortsättningen kunna göra det oavsett vad eleverna har för religion.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Nej, skolan ska följa lagen och demokratiska överenskommelser. Vi har en lag här som ger religionsfrihet och en konfessionsfri skola. Skolan ska på INTET SÄTT snärja in sig i kristendomen.

Dåliga traditioner är till för att brytas.

Vi agar inte barnen heller.

Låt de religiösa hållas i sina resp kyrkor och vi andra SLIPPA.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Skolavslutning i kyrkan = Gudstjänst :confused:

Ja, om det är vad du mfl tycker, så är det bara att konstatera att fortsatta "förklaringar" är helt meningslösa.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Och vart vänder man sig när man upprepade ggr pratat med klassföreståndare och rektor? Barn och utbildningsförvaltningen? Skolverket?

Jag puttar upp min fråga och hoppas på ett svar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp