Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vill bara tillägga att kyrkan har ingenting med själva begravningen/urnsättningen osv att göra heller om du själv inte ber dem om det!

Du kan tex. välja att ha en borgelig förättare eller bara vara själv. Men likväl är man på kyrkans mark.
Ungefär så ser jag skolavslutningarna med.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Skulle du vilja ha din eller dina barns skolavslutning i en moské med tillhörande knäböjande mot Mecka?

Menar du med denna jämförelse att eleverna tvingas till att ta nattvarden för att avslutningen är i en kyrka :confused: :crazy:

Jag skulle tycka det vara helt ok att ha avslutningen i en moské, eftersom det skulle vara samma sak. BARNEN som sjunger och spelar, tacktal från föräldrar till lärare etc.

Alltså inget religiöst alls :grin:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Menar du med denna jämförelse att eleverna tvingas till att ta nattvarden för att avslutningen är i en kyrka :confused: :crazy:

Jag skulle tycka det vara helt ok att ha avslutningen i en moské, eftersom det skulle vara samma sak. BARNEN som sjunger och spelar, tacktal från föräldrar till lärare etc.

Alltså inget religiöst alls :grin:

Vad jag menade är väl tämligen klart? Jag citerade ju det jag svarade på. Det var inte dig.

Kanske du vill utveckla det jag frågade innan? SKygglapparna. Jag är jätteintresserad.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Oavsett religionsinrikting osv så måste väl ändå de flesta tycka att kyrkan oftast är en vacker lokal. Betydligt vackrare och mysigare än en aula eller gympasal.

Och hur många elever brukar bry sig om det egentligen? Jag tror generellt att elever tycker att det är roligare att själva vara delaktiga i att tex. smycka en aula inför skolavslutningen än att vara i kyrkan (som en del barn faktiskt tycker är läskig med en död, benig människa hängande på ett kors).

Är det månne så att det är mer för föräldrarna den biten spelar roll? Föräldrarna och lärarna tycker att det är så fint och stämningsfullt i kyrkan. Jag har då aldrig hört elever prata på det viset iaf, men de klasser jag gått i kanske har varit ovanligt täta på hedningar.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Läs mina inlägg igen, så finner du svaret. Att jag upprepar mig fler gånger hjälper nog föga misstänker jag.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

För mig handlar det inte om religöst kontra icke-religöst att vara i kyrkan det handlar om att skolan är TILL FÖR ALLA! En skolavslutning i kyrkans lokaler är inte öppen för alla OAVSETT om vi tycker det eller inte.

Skolan ska INTE ha aktiviteter som inte alla får delta i.

Personligen tycker jag kyrkor är vackra och stämnningsfulla men det är inte det det handlar om -utan det handlar om jämlik behandling.

Javan
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Och hur många elever brukar bry sig om det egentligen? Jag tror generellt att elever tycker att det är roligare att själva vara delaktiga i att tex. smycka en aula inför skolavslutningen än att vara i kyrkan (som en del barn faktiskt tycker är läskig med en död, benig människa hängande på ett kors).

Är det månne så att det är mer för föräldrarna den biten spelar roll? Föräldrarna och lärarna tycker att det är så fint och stämningsfullt i kyrkan. Jag har då aldrig hört elever prata på det viset iaf, men de klasser jag gått i kanske har varit ovanligt täta på hedningar.

Bening människa hängades på ett kors!:D
Då finns det nog läskigare saker på tv:n!;)

Anledningen till att många gifter sig i kyrkan -och då helst i vackra småkyrkor från 1700-talet- utan att vara ett dugg religösa är väl just att kyrkans rum många gånger är trevligare än en lokal.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Är det okej om alla i ett samhälle vill vara i kyrkan då?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Läs mina inlägg igen, så finner du svaret. Att jag upprepar mig fler gånger hjälper nog föga misstänker jag.

Intressant sätt att argumentera. Inte så övertygande dock. Jag gissar att du inte har några argument.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jag vet faktiskt inte - jag har funderat lite vad jag tycker kring det men inte riktigt kommit fram till något bra svar! Jag skulle nog kunna tycka det är ok OM det är rent lokallån och inte predikning dvs att alla är kristna och tycker lokalen är ok. Men en sån skola har jag aldrig arbetat på där alla är kristna.

Vi har icke-religösa som inte är muslimer som INTE tycker kyrkans lokaler är okej på vår skola. Muslimer,buddister och många kristna förstås och alla ska kunna delta :)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Bening människa hängades på ett kors!:D
Då finns det nog läskigare saker på tv:n!;)

Anledningen till att många gifter sig i kyrkan -och då helst i vackra småkyrkor från 1700-talet- utan att vara ett dugg religösa är väl just att kyrkans rum många gånger är trevligare än en lokal.

Ja, det finns läskigare saker på TV och därför brukar inte föräldrar låta sina barn (iaf inte de mindre) få se vad som helst på TV.

Man ska inte utgå ifrån att alla tycker att kyrkor är vackra och stämningsfulla. Jag struntar i varför icke-religiöst folk väljer att gifta sig i kyrkan (eller struntar och struntar, jag tycker på sätt och vis att det är ett hån mot troende). Det finns de som väljer att gifta sig på en äng, en strand, i rådhuset, på en ambassad... vad har det med skolavslutningar att göra?

Många olika lokaler kan passa för ett ändamål och om ett samhälle inte är homogent i sin åsikt bör man hålla sig från att hålla skolaktiviteter i religiösa byggnader eftersom det kan medföra att elever exkluderas från skolaktiviteten.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

För mig handlar det inte om religöst kontra icke-religöst att vara i kyrkan det handlar om att skolan är TILL FÖR ALLA! En skolavslutning i kyrkans lokaler är inte öppen för alla OAVSETT om vi tycker det eller inte.

Skolan ska INTE ha aktiviteter som inte alla får delta i.


Javan


Fast det stämmer ju inte fullt ut om du läser texten från Skolverket. Jag tycker visserligen att den var lite märklig och motsägelsefullt utformad som å ena sidan menar att skolan, precis som du skriver, inte ska ha aktiviteter som inte alla får delta i, men å andra sidan menar att det i vissa fall är försvarbart med avslutningar i kyrkan...
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

För mig handlar det inte om religöst kontra icke-religöst att vara i kyrkan det handlar om att skolan är TILL FÖR ALLA! En skolavslutning i kyrkans lokaler är inte öppen för alla OAVSETT om vi tycker det eller inte.

Skolan ska INTE ha aktiviteter som inte alla får delta i.

Personligen tycker jag kyrkor är vackra och stämnningsfulla men det är inte det det handlar om -utan det handlar om jämlik behandling.

Javan

Alla FÅR visst delta på en avslutning i kyrkan! Det finns INGENTING som säger att en muslim, buddhist eller jude inte skulle få lov att komma in i kyrkan! Där är faktiskt alla välkomna. Än har iaf ingen försökt mota bort mig från dotterns skolavslutningar i kyrkan, trots att jag inte är medlem i kyrkan (varken svenska kyrkan eller något annat kristet samfund)....

Jag tycker att det är trevligt med avslutningar i kyrkan, kanske delvis för att jag själv under min skoltid INTE hade "kyrkavslutningar". Det som prästen säger är i allmänhet "neutralt" så tillvida att det handlar om att ta hand om varandra, vara goda vänner, ha ett gott sommarlov etc.... Vid jul brukar det givetvis anknyta till den kommande julen, och då kan det ju hända att Jesus kommer med på ett hörn. Och det är ju faktiskt till minne av hans födelse som vi firar jul, och det tycker jag gott kan få framgå!

Jag tycker nog också att om jag t.ex. bodde i ett land med övervägande muslimer, så vore det OK med skolavslutningar i moskén (om man nu har det?), och bodde jag i Israel eller någon annanstans med judisk majoritet så kunde jag tänka mig att skicka dottern på avslutning i synagogan. Detta FASTÄN jag inte bekänner mig till de religionerna eller ens sympatiserar med dem....
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ok!:) (<--- vad fånig den gubben ser ut!)

Jag tycker att det ska vara en valmöjlighet. Vill te. ett samhälle, barnen i skolan och deras föräldrar vara i kyrkan ska det inte få anses som okorrekt ur ett politiskt perspektiv.

Så länge jag glatt firar jul, advent och påsk etc med mina barn så tänker jag fortsätta hoppas att deras avslutningar sker i kyrkan.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

det handlar om INDIREKT diskriminering. Visst säger vi att alla får vara med MEN vi vet samtidigt att vi utesluter alla muslimer som inte får vara i kyrkan för sin religion. Det är diskriminering enligt den nya likabehandlingsplanen.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

*Knapplån*

Men varför ska man ha skolavslutningar i kyrkan då det ÄR en religiös plats och inte alla vill vara där? Det FINNS neutrala platser i vårt samhälle, där alla kan få känna sig bekväma.
Jag känner mig väldigt obekväm i kyrkan, förmodligen ännu mer obekväm i en moské, och om vi inte lägger något religiöst i det, varför MÅSTE man då vara i kyrkan? För mig är det obegripligt. Det är att negligera dem som inte håller med.
Om man tycker att kyrkan är trevlig och stämningsfull kan man gifta sig där och spendera så mycket av sin fritid där som man vill, men varför ha tex skolavslutningar där?
Jag fattar inte resonemanget. Man exkluderar ju dem som inte vill vara i kyrkan för att det är en religiös plats som man inte känner att man kan stå för. Eller ska alla som inte vill bara hålla tand för tunga och genomlida för att en del gillar att vara i kyrkan och vill att vi ska ha den traditionen vid skolavslutningar?
Skulle dessa traditionalister känna sig obekväma och utestängda i ...tex Skolan? (Om skolavslutningen hölls där i stället?)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Intressant sätt att argumentera. Inte så övertygande dock. Jag gissar att du inte har några argument.

Det får stå för dig det, men jag har tröttnat på att i tråd efter tråd upprepa mig gång på gång för döva öron :cool:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

det handlar om INDIREKT diskriminering. Visst säger vi att alla får vara med MEN vi vet samtidigt att vi utesluter alla muslimer som inte får vara i kyrkan för sin religion. Det är diskriminering enligt den nya likabehandlingsplanen.

Jo, visst är det till viss del så. Men vi "utesluter" också muslimska flickor från simundervisningen genom att ha simundervisning för pojkar och flickor samtidigt... och vi "utesluter" dem från exempelvis religionsundervisning och sexualundervisning genom att tillåta deras föräldrar att undanta dem från denna undervisning. Vad är OK och vad är inte det? Jag kan tycka att en sträng och "förbjudande" religion inte skall vara avgörande för hur skolan förhåller sig....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp