Avstånd hage-Grannhus

Q

qrumelur

Finns det något reglemente som reglerar avstånd mellan tex.en hästhage och närliggande tomter/hus?

Om det rör sig om en gård på landet?

Sen finns det ju något som heter sunt förnuft och muta grannarna till gott humör. Men rent hypotetiskt?
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det här är en intressant fråga.
Såvitt jag har förstått så har markägaren rätt att sätta stängslet i tomtgräns. Förutsätter då att det är en jordbruksfastighet och inte en villatomt där man normalt inte får hålla djur hur som helst.

Har en situation här i närheten med en villaägare som nu oroar sig över att de nya ägarna till jordbruksfastigheten runt om dem skall hägna i tomgräns och sätta sina djur där.

Skall bli intressant att se hur det avlöper.

//Waern
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Som Weaern skriver så tror jag också att det är, att har du jordbruksfastighet så gör du lite som du vill när det gäller hur pass nära tomtgränsen du sätter stängslet.

MEN, för att hålla en hyfsat god grannsämja så kan det ju som sagt vara ett hett tips att hålla en dialog med din granne att "nu tänkte jag sätta upp min hage här, har Du ngt att invända mot det och hur kan vi isf komma till en kompromiss som funkar för oss båda?". Att helt krasst "köra över" sin granne brukar i de allra flesta fall inte sluta helt lyckligt, oavsett vad "reglementet" säger :crazy:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det är nog så pass att ägaren till jordbruksfastigheten kan sätta staketet i tomtgräns och dessutom kräva att villaägaren skall betala halva kostnaden.

//Waern
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Oj! Är det så till och med?
Kanske jag skulle räkna ut kostnaden för mitt stängsel och gå över till grannen med en faktura då :d
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Senare forskning har visat att exempelvis allergiämnen från hästen inte färdas särskilt långt med vinden, därför har man sänkt minimigränsen mellan bo-område och stallområde från tidigare 200m (tror jag det var?) till 50m.

I diskussion gällande lov att hålla häst längs grannar eller väg eller liknande kom det även fram att även om man har rätt att sätta ett stängsle på ett visst ställe (säg tomtgränsen) så måste jag som häst- eller markägare stå för ev skador som en häst kan orsaka om den når över staketet.

OM jag nu fattade rätt då jag diskuterade just detta så betyder det att häst A är installad på min mark, den biter en person som stoppar in handen i hagen: personen får skylla sig själv.
Skulle häst A däremot lutar sig över staketet och bita någon alternativt förstöra en parkerad bil så blir jag skyldig att stå för detta.

OBS! Ingen aning om det var lite sånt TS frågade efter men tyckte det var orhört intressant :)
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Vi har 4meter mellan våra staket jag och ena grannen:) Han har också hästar. Vi har aldrig diskuterat några avstånd mellan våra gårdsgränser, har aldrig behövts. 2meter in på vårt, 2meter in på hans.
Dock har vi gräns mitt i en stor bit åkermark, där har vi satt staket mitt i gränsen. Vi talade om för grannen innan vi satte upp och han tyckte det var ok.

/LL
Har mkt bra grannar:laugh:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det kom nyligen en dom i Miljödomstolen ang ett fall om staket till hästhage:

"Hästägaren fick sätts sitt staket 20 m från den angränsande villatomten. 20 meter skyddsavstånd mellan häst och planlagt område!
En av villaägarna vill förbjuda både hästar och elstaket, övriga vill att hästarna ska beta gräs och ogräs på fältet intill tomterna. Miljödomstolen fastställer att tjugo meter är ett lämpligt skyddsavstånd till fastighetsgräns och påpekar att individuella överenskommelser om kortare avstånd kan träffas.
Den klagande bor i en villa i samhällets utkant. Villaområdet gränsar till en jordbruksfastighet och klaganden har uppgett att han anser sig lurad eftersom det inte hölls några hästar på fältet när han flyttade in. Han hävdar att hästarna äter upp växterna i hans trädgård och lämnar sin avföring vid hans tomtgräns. Hans barn riskerar även att skadas av elstaketet.

Ägaren till lantbruksfastigheten har invänt att det är fråga om gammal betesmark i traditionell landsbygd. Han har även påpekat att staketet är satt 2,4 meter in på den egna fastigheten och att den klagande villaägaren utökat sin tomt på hans bekostnad och dessutom planterat för hästar mycket giftiga växter där.

Miljönämnden, som noterade att det aktuella elstängslet inte satt i fastighetsgränsen utan cirka 2,5 meter in, ansåg inte att hästhållningen var ett problem och lämnade villaägarens klagan utan åtgärd. Länsstyrelsen ansåg dock att 20 meters skyddsavstånd var påkallat.

Ägaren till lantbruksfastigheten överklagade till miljödomstolen som dock delar länsstyrelsen bedömning att 20 meters skyddsavstånd är befogat. Med hänsyn till nämnda skyddsavstånd finns ingen anledning att reglera vilken typ av stängsel som ska användas. Villaägarens påstående om sonens incidenter med eltråden föranleder ingen annan bedömning.

Miljödomstolen upplyser även om att om någon av de boende närmast den aktuella hästhagen anser att det inte ska vara något skyddsavstånd så finns det inget hinder mot att en särskild överenskommelse träffas mellan enskilda fastighetsägare och ägaren av hästhagen i det avseendet."
Växjö tingsrätt, Miljödomstolen
M 2285-09
2009-12-01
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det är helt otroligt vad en del människor kan vara ogina och småaktiga, det SKA bara gnällas och bråkas helt enkelt :(

"...hästarna äter upp växterna i hans trädgård och lämnar sin avföring vid hans tomtgräns. Hans barn riskerar även att skadas av elstaketet." ?!?!

Detta trots att stängslet är uppsatt 2,5m in från tomtgränsen?

Det är ju så att man blir mållös :crazy:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Ja, eller hur? Vad skall ungarna in på grannens mark att göra, och varför skall de kladda med grannens staket? Skada sig på elstaketet, det var det dummaste jag har hört. Om man är rädd för att barnen skall ränna in på "farlig" mark, kanske man skulle skaffa ett eget plank för att hålla dem inlåsta i trädgården - eller alternativt ett par barnkoppel? :idea:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det är sådana här historier som gör att man förstår att folk överklagar bygglov på villor/sommarstugor som gränsar till den egna gården.

Med sådana grannar skulle man byta ut hästarna mot ett gäng folkilskna tjurar och lite extra volt i stängslet. Då skulle nog grannen be och få tillbaka hästarna snart :devil:.
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

KL
Ja hon jag hade hästen hos oroade sig för när nu ett hus blev till salu som ligger precis angränsande till hennes hövall/beteshage, men jag sa det att dels är hagen inhägnad nu och dels måste de ju veta att det ligger en grisuppfödning där, de har uppfödning av smågrisar även om den ladugården ligger utom synhåll för huset så ligger den ju klart inom "lukt"håll. Men jag sa det att vadå man kan ju inte komma i efterhand och klaga på nåt som man borde sett vid visningen och flyttar man ut på landet får man också ta det som detta innebär oavsett om det är kor eller hästar inpå knuten eller sprdning av flytgödsel precis bredvid huste(har vart med om det). Nej men en skyddszon till bebyggt område ok, men inte om det är en hage som funnits där i all evighet.
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Jättebra ide med tjurarna. :bow:

... eller kanske ett lamadjur! De kan ju spotta RIKTIGT långt! :D
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Hade jag haft en sådan granne hade jag potentiellt blivit riktigt sne, och risken för omogna hämdaktioner överhängande. Typ riva bort alla planteringar på min mark och sen upp med ett 1,20m högt hundstaket i nät utmed denne grannes tomtgräns (och hänvisa till att det är för att dennes oförståndiga barn inte ska komma åt den farliga eltråden då de själva inte verkar ta det ansvaret) och sen inte röja de tjugo metrarna hagmark från det buskiga sly som växer upp när marken inte betas... :crazy:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

KL
Hade jag råkat ut för en sådan granne så hade jag satt upp ett staket längs tomtgränsen, på mm och sen satt nästa staket där jag var ålagd att sätta staketet. På så sätt kan grannen inte sno åt sig marken och med dubbla staket så ska det inte vara någon fara för att barn ska göra sig illa och hästar skada grannens mark.

Vi stängslade i somras in en vall som ligger angränsande till boningshus, där frågade vi grannarna hur nära de tyckte att det var rimligt att ha hästarna. Grannsämja ska man vara rädd om, någon m hit el dit spelar ingen roll och dubbla staket kan löna sig i längden. Gör man gången tillräckligt bred så har man en instängslad ridväg :idea:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Om det handlar om 20 till 50m så kan det ju handla om ganska mycket mark som inte kan användas om man har otur.

Om det handlar om grinig granne så hade jag planterat träd på den delen som inte kan användas till bete :devil:.

Kram
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Hans barn riskerar även att skadas av elstaketet.

:rofl::rofl:

Hur i hela friden tror han att att alla vi som har djur/småbarn gör?

Fast det är klart att när vi flyttade hit till gården så trodde min mans mormor att hennes katt skulle dö av elstängslet, så vi fick bara ha el i hagarna längst bort från huset :crazy:
 
Sv: Avstånd hage-Grannhus

Det kom nyligen en dom i Miljödomstolen ang ett fall om staket till hästhage:

"Hästägaren fick sätts sitt staket 20 m från den angränsande villatomten. 20 meter skyddsavstånd mellan häst och planlagt område!
En av villaägarna vill förbjuda både hästar och elstaket, övriga vill att hästarna ska beta gräs och ogräs på fältet intill tomterna. Miljödomstolen fastställer att tjugo meter är ett lämpligt skyddsavstånd till fastighetsgräns och påpekar att individuella överenskommelser om kortare avstånd kan träffas.....

Växjö tingsrätt, Miljödomstolen
M 2285-09
2009-12-01

Det intressanta här är väl att det är fråga om att villatomten ingår ett planlagt område som ligger invid en jordbruksfastighet.

När kommuner planlägger områden så brukar det medföra att det inte längre får finnas skrot-jockar, hönsägare eller småstallar.

Flyttar folk "ut på landet" dvs styckar någon tomt och bygger en kåk så brukar de få rätta sig efter att de flyttat ut i jordbruksbygd.

Skulle jag någonsin råka ut för en sådan 20 metersgräns så torde jag väl odla granskog där. Trist att grannarna fick sola sig i skuggan varje sommar de närmaste 80 åren...

//Waern
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 386
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp