Avstånd mellan box-rader?

M

MisterLillen

Skall bygga stall och vet jordbruksverkets rekommenderade minimi-mått för boxar men jag har för mig att jag läste någonstans att minsta mått för stallgång/avstånd mellan boxrader var 2,5 meter. Stämmer det! Var kan jag hitta info?
Har letat inne på jordbruksverkets hemsida men jag tror de har tagit bort den sidan med boxmått osv. Någon som vet?
 
Enligt broschyren "Djurskyddsbestämmelser HÄSTAR" bör måttet mellan boxrader vara 2,5 meter i ridstall och 3,5 m i travstall.

Lill / STall Nöbbeled
 
Detta är nog bara rekommenderade mått. Jag tror inte att de är bindande.
Jag var häromdagen i ett nyinrett stall där gången mellan boxraderna var 2 m bred och detta var godkänt enligt förprövning, de har till och med varit ute och inspekterat...

Fast smalare än 2 m ska man nog inte ha, för sin egen säkerhets skull...
 
Prata med Djurskyddsmyndigheten i Skara. din kommun ska ha broschyren Djurskyddsbestämmelser för HÄST och den kostar inget att få hemskickad.

Observera sedan att det är rekommenderade mått 2,5 m mellan boxrader, alltså inte krav som det är med box måtten.

Lycka til!!!
 
Tack så mycket för hjälpen bägge två! Tanken är att gången ska bli 3m bred så man får lite svängrum men jag ville vara säker på bestämmelser innan vi börjar spika.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 201
Senast: skogaliten
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 148
Senast: Millz
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 411
Senast: in2u
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp