Avstånd till jobbet vs drömboende

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 709
Jag antar att jag har blivit bortskämd med att ha nära till jobbet som tycker det låter mkt :D

Är inte 10mil till närmaste granne standard på lapplandsfjället? Du låter snarare som om du bor i fjollträsk och absolut måste ha boende högst 300m från stans hippaste lattecafé :D

Är inte 10mil till närmaste granne standard på lapplandsfjället? Du låter snarare som om du bor i fjollträsk och absolut måste ha boende högst 300m från stans hippaste lattecafé :D

Haha, man skulle kunna tro att jag bor i lapplandsfjällen med tanke på hur öken det är på tinder :p. Äre de ni prioriterar i fjollsträsk ? Närheten till hippigaste lattecafét? :rofl:

Jag har bytt från ett jobb med kanske 20 minuter pendling (med tider där det inte är rusning) till 30 minuter med kontorstid så att alla börjar och slutar samtidigt. Det är lätt värt det. Jag hatade mitt andra jobb.

Dessutom håller jag med @Bison (tror jag det var?) om att jag jobbar för att ha en bra fritid, och då är det en grundförutsättning att bo som jag gör nu.

Jag gjorde tvärtom, d v s bytte ett jobb som det tog tio minuter att gå till, mindre än fem minuter att köra till, mot ett som det tar 20-30 minuter att köra till beroende på köerna.

Och trots att det är Stockholm så får jag göra reseavdrag, för kollektivtrafiken här är så korkat planerad att det tar drygt en och en halv timme enkel resa. Jag måste åka in till stan och sen ut igen.

Nu har jag visserligen alltid nära till jobbet (min bil är min arbetsplats) men hade jag hittat drömboendet hade jag inte tvekat. 30 min är överkomligt och som någon sa, man kan lyssna på ljudbok under tiden och ha det lite gött.

Jag brukade pendla 50 min enkel väg till jobbet. Inga större problem med tiden men bensinräkningen var desto tråkigare... nu har jag ca 25 minuter till jobbet då jag promenerar hellre än att ta bilen så kort bit (och jublar över bensinräkningen!).

Jag brukade pendla 50 min enkel väg till jobbet. Inga större problem med tiden men bensinräkningen var desto tråkigare... nu har jag ca 25 minuter till jobbet då jag promenerar hellre än att ta bilen så kort bit (och jublar över bensinräkningen!).

Bensinräkningen är ju inte så kul :down:. Nu har jag ju väldigt lite bensinkostnader ...
Men det är väl priset man får betala om man vill bo som jag helst vill göra.

Jag sitter och pendlar 60 min enkel resa till skolan vilket är svin tråkigt! När jag hade praktik hade jag 25 min enkel och nu när jag ska jobba i sommar så har jag 5 minuter. Jag skulle priotera kort restid för barnens skull i mitt fall och min egen fritid. Men så bor jag i ett samhälle där min kommande yrkesroll är attraktiv, kanske gör det enklare..

Jag valde drömboendet och flyttade in i mitt radhus igår. Bytte att ha 35minuters promenad till 30minuter i bil. Hade satt en gräns på 60minuters enkel väg när jag letade boende.

Oj! Jag är imponerad av dom som är beredd att sitta 2 timmar i en bil varje dag och åka samma väg var eviga dag. Så mkt är inte drömboendet värt. Jag tycker 1 timme känns nog mkt...

Om det verkligen är drömboendet så varför inte?

Men går man från lägenhet i stan till villa utanför så ökar ju förmodligen tidsåtgången på många saker, inte bara restiden. Om du bekymras av extra restid så tänk även på all tid det tar att sköta trädgård och huset..

30 min till jobbet är någon slags gräns för vad som känns bekvämt för mig. Bodde för flera pr sedan på landet och hade typ 30 min till jobbet, funkade bra. Det var dock helt underbart sen när jag flyttade närmre, kände verkligen hur mkt tid som frigjordes!

Just nu bor jag så att jag promenerar till ena arbetsplatsen på 20 min (5-7 min om jag cyklar, vilket jag inte gör för jag tycker det är jobbigt) och 2 min promenad till andra arbetsplatsen. Älskar när jag typ kan gå hemifrån samma tid som jag behöver vara på plats ;)

40 min extra bilkörning per dag motsvarar per år kanske 30 000 kr (eller mer) i arbetstid och bilkostnader - jag hade prioriterat nära till arbetet.

40 min extra bilkörning per dag motsvarar per år kanske 30 000 kr (eller mer) i arbetstid och bilkostnader - jag hade prioriterat nära till arbetet.

Sen beror det på hur livet ser ut i övrigt.
Skulle jag bo nära mitt jobb skulle jag i stället få köra för att ta mig ut till stall, köra längre till träning, terrängbanor osv.
Nu kan jag åka pendel till jobbet och har nära till det andra. Jobbar inte varje dag men är i stallet varje dag. Sover borta med jobbet ca två nätter per vecka vilket ger en resa per dag istället för fram och tillbaka.

Jag har ca 60 min enkel väg till jobbet, men jag kör ca 1 mil bara, tar sen tåget och går sista biten. Nu bor jag inte i drömhuset men väl på drömorten och jag fullkomligen älskar mitt jobb. Det enda som är lite drygt är att jag inte träffar barnen så mycket på vardagarna.

Jag tänker att det är så otroligt beroende på vad en värderar högst. Jag tycker inte heller att 30 min låter konstigt alls, men har å andra sidan haft i runda slängar den tiden till skolan under många år trots att jag bott på olika ställen. Är man van vid någonting annat är det klart det blir en stor omställning och kanske en som inte känns "värt det". Jag personligen längtar så otroligt mycket efter att slippa bo i lägenhet och för mig hade det varit värt den dubbla restiden, kanske lite drygt tom. I alla fall som jag känner nu. Som flera är inne på handlar det om möjligheterna att kunna forma sin fritid som en vill.

Tänker också att det är ju inte ett oåterkalleligt beslut, om du skulle märka att det inte alls passar dig så går det ju (troligen) att flytta närmre jobbet igen? :)

I min värld är 30 min till jobbet nära. När jag har haft över en timme enkel resa har det varit lite drygt. Men 30 min är ju ingenting! Jag har idag 30-35 min i bil, eller 25 min med tåg - men då tillkommer ca 5 min att ta sig till stationen, väntetid och 10 min promenad från stationen till jobbet, så tågresan tar totalt ca 50 min. Men jag kan jobba på tåget å andra sidan. Dessutom är det en extremt vacker sträcka att åka! På vintern tar jag ändå oftast bil för att ha flexibiliteten, tågen går en gång i timmen. Jag värderar mitt boende högt.

Jag tycker inte heller att en halvtimme är något.

Jag har valt att bo på landet. Jag har dessutom jobbat på olika ställen. De senare åren har mitt jobb flyttat mig mellan olika kontor. En pendling på 6-7 mil är skapligt normalt - varierat med 10 minuter.

Senaste jobbet låg exakt 30 km bort. Nya jobbet ligger åt ett annat håll, 34 km.

Och ja, jag älskar min stuga och mina byar.
Har bott i stan och dött lite. Det funkade i 20-åren i stor stad och andningshåäl hos släkt och vänner på landet. Men i stan i den här lilla kommunen funkar absolut inte alls.
Jag blir en rikare människa totalt sett av att boendet är perfekt.

Senast ändrad:
Jag hade nog funderat mer över vilken typ av liv jag ville leva än 40 min extra väg till jobbet - är trädgårdspyssel nr 1 på listan vinner villa och är det viktigt att få rå sig själv. Är bekvämhet och flexibilitet prio vinner lägenhet.

Hurdana människor bor runt omkring - skulle du trivas bland dem? När jag själv letade hus, så var de flesta grannar i områdena typiska barnfamiljer och jag blev udda i områdena, vilket inte är så roligt. Hur ser området i övrigt ut? Möjligheter att utöva hobbies?

PS cykla kan man göra mer än halva året - och det finns elcycklar

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår