Avstånd till jobbet vs drömboende

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 709
Det är ju jättesvårt att värdera på något objektivt sätt. Människor värderar variablerna i ekvationen olika, och människor inkluderar dessutom olika variabler i ekvationen öht. Själv värderar jag hemmiljön högt, framför allt närheten till natur och tystnad/lugn. Dessutom sätter jag värde på boendeformen eget hus, både för att jag blir mindre utsatt för andras störningar och för att jag har större frihet att göra saker utan att störa andra.
I valet mellan det hus jag har idag, med 25 minuter bilväg till jobbet, och en lägenhet 5 minuter från jobbet så skulle jag välja huset elva gånger av tio om ekonomin var jämförbar.

Ja, jag håller med om att det är jättesvårt. Fast känns som stor skillnad på 25 och 35 min.
10 min extra restid blir 67 timmar om året i extra pendling.

Men såklart hus , närheten till natur och tystnad/lugn är trevligt. Även om min nuvarande lägenhet ligger alldeles intill naturen också blir det inte riktigt samma sak...

Senast ändrad:
Ja, jag håller med om att det är jättesvårt. Fast känns som stor skillnad på 25 och 35 min.

Men såklart hus , närheten till natur och tystnad/lugn är trevligt. Även om min nuvarande lägenhet ligger alldeles intill naturen också blir det inte riktigt samma sak...
Det är klart att det blir mycket om du sitter och summerar i huvudet hela tiden. Men i praktiken gör förstås inte de där extra 10 minuterna varken från eller till. Jag har svårt att tro att du är helt supereffektiv varenda minut hela dygnet. Jag har absolut hellre 10 min mindre tid på ett ställe där jag trivs än 10 min mer där jag inte trivs. Det är ju inte så att du får 67 extra lediga timmar bara sådär på ett bräde.

Det är klart att det blir mycket om du sitter och summerar i huvudet hela tiden. Men i praktiken gör förstås inte de där extra 10 minuterna varken från eller till. Jag har svårt att tro att du är helt supereffektiv varenda minut hela dygnet. Jag har absolut hellre 10 min mindre tid på ett ställe där jag trivs än 10 min mer där jag inte trivs. Det är ju inte så att du får 67 extra lediga timmar bara sådär på ett bräde.

Sant.
Som människa är man ju inte rationell. Exempelvis kan man ju spendera timmar framför buke :D.

10 min extra är ju ingenting. Det kommer du inte ens märka i vardagen.

Jag pendlade 30 min (60 min totalt fram och tillbaka) till jobbet nör jag bodde på landet. Pendlar hellre och bor där jag trivs än.
Jag vet dom som pendlar 60min på en resa, man får prioritera vad som är viktigt för en själv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår