Avstånd till jobbet vs drömboende

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 709
Jag hade nog funderat mer över vilken typ av liv jag ville leva än 40 min extra väg till jobbet - är trädgårdspyssel nr 1 på listan vinner villa och är det viktigt att få rå sig själv. Är bekvämhet och flexibilitet prio vinner lägenhet.

Hurdana människor bor runt omkring - skulle du trivas bland dem? När jag själv letade hus, så var de flesta grannar i områdena typiska barnfamiljer och jag blev udda i områdena, vilket inte är så roligt. Hur ser området i övrigt ut? Möjligheter att utöva hobbies?

PS cykla kan man göra mer än halva året - och det finns elcycklar

Trädgårdspyssel är jag måttligt intresserad av. Så denna bostad har bara en liten plätt gräsmatta och resten naturtomt.
Jag har ju insett att jag trivs med bekvämligheten och flexibiliteten med lägenhet.

Det är ju bara par familjer och familjer med barn. Så jag skulle bli en udda fågel såklart. Men man kan väl vara rätt så anonym för sina grannar ? Mina föräldrar har då väldigt lite kontakt med sina grannar. Min bror har liknade situation där han bor.

När det gäller hobbies så är det där ute jag för det mesta brukar cykla på sommaren. Sen är det inte långt till båtplats (jag vill ha båt nån gång). Så på sommaren skulle jag nog stortrivas där ! Det är mer som en sommarstuga fast för året runt boende.
På vintern däremot så är ju fördelarna inte lika uppenbara, med smal och brant liten väg, kommer jag klara mig utan fyrhjulsdrift? Sen är det stor infart så snöslunga måste inhandlas.

Jag har haft ca 60 min till jobb som mest, då cyklade jag första biten, åkte tåg 40 min, och gick sista biten. Fullt överkomligt. Nu har jag antingen 35 min bilfärd eller 4 min bilfärd (25 min promenad) beroende på var jag vill jobba för dagen. Jag gillar att ha gångavstånd, men då trivs jag i lägenhet. Vill man bo i hus kanske man får se över vad som är är viktigast, avstånd eller boendet. Andra faktorer kanske man ska räkna in också, som @BornAgain nämner.

Tåg/buss är inget alternativ om du vill minska ner bensinkostnaden? @Hero

Tåg/buss är inget alternativ om du vill minska ner bensinkostnaden? @Hero

Nej, huva. Då skulle jag få spendera minst 1 timme extra om dan på transport. Förmodligen skulle det gå snabbare att cykla också... Pengar är väl inte största issuen. Jag värderar tid mer än pengar till en viss gräns förstås. Men bensinkostnaden kan jag iaf leva med... mer tiden jag värdesätter.

Jag jobbar på ett gäng olika stationer. Som närmast har jag 40 min med bil och som längst knappt två timmar, enkel resa. Allt under en timme är lite runt hörnet i min värld ;)

Jag jobbar på ett gäng olika stationer. Som närmast har jag 40 min med bil och som längst knappt två timmar, enkel resa. Allt under en timme är lite runt hörnet i min värld ;)

Men då är det ju svårt att flytta närmare antar jag ? Hamnar du närmare en station , kanske du hamnar längre ifrån en annan ?

Men då är det ju svårt att flytta närmare antar jag ? Hamnar du närmare en station , kanske du hamnar längre ifrån en annan ?

Jag är närmast den station som jag är placerad på.

När jag bodde söder om Stockholm bodde jag knappt fem mil från jobbet. Visst kunde jag bott närmare men inte med det lantliga boende och häst, hund o katter som jag hade och ville ha. Det är värt resan för att få sitt drömboende, iaf för mig.

Jag bor i Kronobergs län men jobbar i Jönköpings och Hallands län med. Skulle kunna bo lite närmare men trivs på min gård och i min by vilket gör det värt restiderna.

Jag är närmast den station som jag är placerad på.

När jag bodde söder om Stockholm bodde jag knappt fem mil från jobbet. Visst kunde jag bott närmare men inte med det lantliga boende och häst, hund o katter som jag hade och ville ha. Det är värt resan för att få sitt drömboende, iaf för mig.

Jag bor i Kronobergs län men jobbar i Jönköpings och Hallands län med. Skulle kunna bo lite närmare men trivs på min gård och i min by vilket gör det värt restiderna.

Okej, då förstår jag.
Jag har ingen häst, hund o katt. Så jag kan bo varsomhelst egentligen. Enda anledningen att flytta är egentligen för att det är ett "bättre" boende. Dvs, en uppgradering.
Egentligen flytt från ett redan bra boende. Till ett flådigt boende. Men på bekostnad av längre restid och jag funderar om det värt merkostnaden och den extra tiden.

Jag är ingen pendlarmänniska. Helst hade jag gått eller cyklat till jobbet men nu kom bostadsorten före och det funkar bättre än väntat. Bussen går var 15e minut och går i princip från dörr till dörr på 30 minuter. Har insett att det jag egentligen ogillar med pendling är byten, väldigt fulla bussar och glesa turer. Det blir för mycket stå och vänta i byten och för att inte missa den där enda bussen som funkar. Pendlade en dryg timme till gymnasiet. Det var jobbigt! Två byten, kaosartad rusningstrafik och fulla tåg - aldrig igen!

Jag är ingen pendlarmänniska. Helst hade jag gått eller cyklat till jobbet men nu kom bostadsorten före och det funkar bättre än väntat. Bussen går var 15e minut och går i princip från dörr till dörr på 30 minuter. Har insett att det jag egentligen ogillar med pendling är byten, väldigt fulla bussar och glesa turer. Det blir för mycket stå och vänta i byten och för att inte missa den där enda bussen som funkar. Pendlade en dryg timme till gymnasiet. Det var jobbigt! Två byten, kaosartad rusningstrafik och fulla tåg - aldrig igen!

Jag har åkt buss i många år när jag studerade och när jag började jobba har jag aldrig satt min fot i en buss. Gillade inte alla stopp och att knöka ihop sig med en massa folk.

Okej, då förstår jag.
Jag har ingen häst, hund o katt. Så jag kan bo varsomhelst egentligen. Enda anledningen att flytta är egentligen för att det är ett "bättre" boende. Dvs, en uppgradering.
Egentligen flytt från ett redan bra boende. Till ett flådigt boende. Men på bekostnad av längre restid och jag funderar om det värt merkostnaden och den extra tiden.

Det beror nog hur du värderar det du vinner. Om det bara är liknande boende fast bättre, utan att något speciellt tillkommer så tror jag det finns risk att du ångrar dig. Vad som kan tillkomma är ju allt från trädgård, egen tvättstuga, garage, närhet till affär/natur/träningsanläggning osv beroende på vad man själv tycker är viktigt.

Jag flyttade från en mycket trevlig marklägenhet med liten täppa och 20 min promenad till jobbet (inkl lämna på hunddagis) till ett hus med egen inhägnad trädgård och egen tvättstuga. Jag har nu 40 min med bil till jobbet, via hunddagis. För mig är det värt det då jag värderar egen trädgård där jag kan vara ute med lös hund så pass högt. Egen tvättmaskin och torktumlare har visat sig vara en underbar bonus (som jag inte tänkte på innan), älskar att kunna tvätta en maskin då och då och slippa lägga en hel kväll på tvätten.

För mig har det varit ett lätt val, men i likhet med @Bison har jag flyttat närmre hästen så egentligen blir resorna desamma (mindre resor egentligen eftersom jag är i stallet 7 dagar/vecka men jobbet oftast 5). Jag bodde förut max 5 min promenad från jobbet, nu ca 20 min med bil (vilket ju inte alls är lång restid, något mer vid rusningstrafik). Däremot funkar det inte att åka kollektivt.
Dagar som denna är det extra lätt att uppskatta boendet. Har idag växlat mellan solstolen, pluggat lite i skuggan, förmiddagsfikat med hyresvärdarna, knatat ner i flipflops till stallet för att lunchfodra.
Jag tänker att boendet kanske är olika viktigt för olika personer, hur livet ser ut och vad man prioriterar, men för mig är det verkligen värt alla negativa aspekter.
Bra att du tänker igenom för- och nackdelar!

Det beror nog hur du värderar det du vinner. Om det bara är liknande boende fast bättre, utan att något speciellt tillkommer så tror jag det finns risk att du ångrar dig. Vad som kan tillkomma är ju allt från trädgård, egen tvättstuga, garage, närhet till affär/natur/träningsanläggning osv beroende på vad man själv tycker är viktigt.

Jag flyttade från en mycket trevlig marklägenhet med liten täppa och 20 min promenad till jobbet (inkl lämna på hunddagis) till ett hus med egen inhägnad trädgård och egen tvättstuga. Jag har nu 40 min med bil till jobbet, via hunddagis. För mig är det värt det då jag värderar egen trädgård där jag kan vara ute med lös hund så pass högt. Egen tvättmaskin och torktumlare har visat sig vara en underbar bonus (som jag inte tänkte på innan), älskar att kunna tvätta en maskin då och då och slippa lägga en hel kväll på tvätten.

Mmm, sant.

Garage tillkommer. Jag har carport idag, fungerar lika bra för mina behov.
Tvättmaskin och torktumlare finns givetvis i bostaden är ytterligare en fördel. Idag har jag bara tvättmaskin, så använder tvättstugan för det mesta iaf.
Största fördelen är väl att jag slipper bo ovanpå grannarna och behöver inte bekymra mig för att störa när jag spelar musik eller se på film. Ja, sen är ju boendet dubbelt så stort, öppen planlösning(både bra och dåligt som jag ser det) , högt i tak. Större kök, större badrum. Havsutsikt istället för stadsutsikt.
Mkt små detaljer som är bättre men som inte är nödvändigt för att leva :p.

Jag bor i en lägenhet idag som jag trivs bra med. Men har sett en villa som skulle kunna vara drömboendet. Men det som jag misstänker kan bli en stor omställning är att idag har jag 10 min till jobbet men med villan blir det drygt 30 min. Alltså blir det drygt 40 min extra tid i bilen om dagen. Tid som man skulle kunna spendera på annat.
Å andra sidan är ju boendet flera nivåer över nuvarande. Det är en villa och inte en lägenhet, mkt större och fantastiskt läge, havsutsikt osv.
Jag gillar ju att ha nära till jobbet. Men samtidigt misstänker jag att en fristående villa kanske ger en annan frihetskänsla också...

Någon som har flyttat till ett bättre boende och fått längre till jobbet ? Känns det värt det ?

Nja.
Jag bytte jobb från ett med fem minuters väg till ett med 30-35 minuters väg. Lätt värt det i ökad livskvalitet.
Ca 30 minuters färdväg, enkel väg, är inte särskilt belastande.
Så jag skulle tro att det är värt det.

Jag pendlade ca 45 min till jobbet och ibland tog det 3 h hem :crazy: Kollektivt då. Jag lärde mig fort att mycket handlar om inställning. I början tyckte jag det var skitjobbigt. Sen kom jag på att jag kunde använda restiden till annat, då blev det inte lika tydlig tidsförlust längre. De flesta av mina resenärer åker 1-1,5 h enkel resa till jobbet. Men här i Stockholm är det nog nått man räknar med. Som min syster sa: ute i landet berättar man hur lång sträcka man har till jobbet. I Stockholm (och säkert andra storstäder) snackar man hur lång tid man har till jobbet istället.

Till förra jobbet hade jag ca 30 minuters resväg med bil (ja, bil var ett måste, utan bil hade jag inte kunnat komma till jobbet öht). Idag jobbar jag 15 minuter hemifrån, cykelväg.

Min gräns går vid ungefär 30 minuter till jobbet, men, det är till stor del för att jag har hundar och vill få till allt fungerande för dem. Hade jag inte haft hund, men haft möjlighet till drömboende säg.. 40 minuter från jobbet, då hade jag flyttat. När jag hade 30 minuter till jobbet kunde dessutom hundarna vara med, vilket var en klar fördel. Idag när jag jobbar närmare så kan de inte vara med, och då vill jag jobba så nära som möjligt för att de ska vara ensamma så lite som det bara går, en arbetsdag är lång ändå.

Men ja, det enda som går att göra är väl att skriva upp fördelar och nackdelar med de olika boendena och se vilket som verkar bäst totalt sett. Jag hade tex gärna flyttat lite ut i "ödemarken" OM det gått att även byta jobb till något inte allt för långt bort. Det viktigaste för mig är just hundarna och att få det lugnt kring mig på fritiden. För andra, som min mor, så hade något sådant varit otänkbart. Hon behöver av olika anledningar bo "mitt i allt", oavsett arbetssituation.

Själv flyttade jag förra året så att jag har ca 3,5h till jobbet. ;):D Åker dock givetvis inte varje dag utan är i regel på kontoret 2 dagar i veckan (övernattar då i Stockholm) och jobbar hemifrån övriga dagar.

Men innan flytten så pendlade jag mellan Uppsala-Stockholm och hade strax över en timme dörr till dörr. Klart att pendling inte är det roligaste att lägga tid på, men i mina ögon är det solklart värt det för att kunna bo där/som jag vill. I Uppsala hade jag nära till natur och hästarna på gångavstånd, och här i Dalarna har vi hus med fantastisk trädgård (och växthus :love:) och ännu bättre förutsättningar attägna mig åt mina intressen och allt annat som ger värde i mitt liv, och insett att jag verkligen älskar att bo i hus. Just detta med att inte ha grannar tätt inpå sig, att kunna sätta sig i bastun eller bara kunna tvätta en maskin när som helst. Eller att inte ens behöva vara på samma våningsplan som sambon om man inte vill. :laugh:

Jag har aldrig känt någon längtan alls till att bo i stan, utan det är andra faktorer som är viktigast för mig, och därmed kommer ett längre avstånd till jobbet "på köpet".

Längre restid på ett bekvämt sätt stör mig inte heller särskilt mycket, det är tid jag kan utnyttja på ett sätt som ger mig värde. Hade haft betydligt svårare att varje dag behöva ägna en 15-20 min i tunnelbanans rusningsträngsel. Lägg till något byte längs vägen så...:banghead:

Ska dock tillägga att 30 min till jobbet i mina ögon är nästgårds, så hade jag hittat mitt drömboende på sådant avstånd hade jag både hjulat och jublat. :D Men huruvida det är värt det för just dig kan nog endast du svara på. :)

Oj! Jag är imponerad av dom som är beredd att sitta 2 timmar i en bil varje dag och åka samma väg var eviga dag. Så mkt är inte drömboendet värt. Jag tycker 1 timme känns nog mkt...
jag sitter hellre 2h i bil totalt där jag själv styr valet av musik, dokumentär eller vad jag nu vill lyssna på och kan temperera bilen som jag vill ha den och utan att behöva trängas med en massa andra personer och deras odörer, skrik och skrän och allt annat m trängsel mm i kollektivtrafiken som förutom detta kanske bjuder på 1½h enkel väg med diverse byten på vägen....

Sedan har jag möjligheten att kunna jobba hemifrån ibland så jag behöver inte sitta i bilen varje dag.... ;)

Nu behövde jag ju inte nå min smärtgräns så att säga eftersom jag hittade mitt drömboende på närmare håll :)

Jag värderar bra boende högre än lång restid...Jag bor 4 mil från jobbet, 35 min med bil, 2 timmar med buss. Trivs man inte med sitt boende utan drömmer om något annat tycker jag att man är skyldig att göra sitt bästa för att ordna det, för ens egen skull. Boende är så stort del av livet, det är ju "hemma".

Det är visst lite större skillnad än jag trodde.

8 min med bil idag(3,5 km stadstrafik) och 35 min(2,4 mil, nästan bara 70 och 50 vägar) med bil till villan enligt google maps.

Senast ändrad:
Det är visst lite större skillnad än jag trodde.

8 min med bil idag(3,5 km stadstrafik) och 35 min(2,4 mil, nästan bara 70 och 50 vägar) med bil till villan enligt google maps.
Det är ju jättesvårt att värdera på något objektivt sätt. Människor värderar variablerna i ekvationen olika, och människor inkluderar dessutom olika variabler i ekvationen öht. Själv värderar jag hemmiljön högt, framför allt närheten till natur och tystnad/lugn. Dessutom sätter jag värde på boendeformen eget hus, både för att jag blir mindre utsatt för andras störningar och för att jag har större frihet att göra saker utan att störa andra.
I valet mellan det hus jag har idag, med 25 minuter bilväg till jobbet, och en lägenhet 5 minuter från jobbet så skulle jag välja huset elva gånger av tio om ekonomin var jämförbar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår