Avstånd till stallet, val och kval

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur långt tycker ni det är okej att åka för att komma till stallet, om man tänker att man vill göra så mycket av arbetet som möjligt själv och åtminstone vara där två gånger/dag? Lunch-och kvällsfodringar går ju att samarbeta med, så att man inte behöver ta det varje dag.

Om vi säger så här: Stall ett har bra boxar, bra hagar, bra ägare och det är nära till paddock. Om man bara går på vägen en bit finns det också bra ridvägar. Däremot får man nästan alltid rida ensam och en person i stallet är riktigt, riktigt besvärlig och jobbig. Det hjälper inte att säga till x. Stallet ligger en mil från hemmet.
Stall två ligger tre mil bort. Det är samma kostnader, boxarna och hagarna är bra där också, paddock finns, ridvägarna är sådär. Större ställe, så där finns alltid någon att rida med. Man slipper den jobbiga person x, men bensinpriserna är ju inte billiga.
Bil är ett måste för att ta sig till båda ställena, då bussförbindelserna är under all kritik.

Hur hade ni resonerat?

Sv: Avstånd till stallet, val och kval

Jag hade tagit stall ett, men jag har aldrig haft något emot att rida ut ensam.

Jag hade inte valt något av stallen.

Men måste jag välja så stall 1.

Stall 1
Jag hade inte gillat att behöva binda upp mig att behöva åka till stallet två gånger per dag, blir lite svårt att få ihop det med jobb när det är avstånd till stallet. Hade man haft det hemma på gården, eller inom rimligt gång/cykelavstånd skulle det inte vara några problem. Sen är stallet för mig en fristad, och jag tål inte människor som försöker infektera den fristaden för mig. Så jobbiga personer är ett stort nej!

Stall 2
Avståndet var ganska rejält, blir ju totalt sex mil om dagen att sitta i bilen, och det är en ganska stor tidstjuv. Tänk själv att man jobbar till 17.00, då ska man till stallet, är där i vi säger 2h och sen ska man hem. Man är inte hemma förrän vid kanske 20-tiden. Funkar sånt om man har familj och hem att ta hand om också?:confused:

Jag måste tyvärr säga som MaRomer, hade inte valt något av dessa stall. Men finns det verkligen inget annat alternativ så skulle jag ha valt stall ett.

till alla:
Stallet som ligger en mil från hemmet (1) är det närmaste som finns att tillgå. Fördelen är att det ligger "på sträckan" in till stan, så ska man in till skolan eller liknande ligger stallet på vägen= ingen extra resa.
Den enda egentliga nackdelen är den här personen, vilket också är enda anledningen till att det andra stallet övervägs.

Någon familj/eget hem finns inte att ta hänsyn till i det här fallet, utan stallet kan i princip ta så mycket tid det vill. (Student, så inget jobb)

Men, som sagt, det enda, men tyvärr väldigt stora problemet är den jobbiga personen.

Hur mycket kommer du att träffa den jobbiga personen ifall du tar stall 1? Kan du planera stallbesöket så att du inte är där när den är det?

I dagsläget har jag 4 mil till stallet. Jag hade INTE orkat med att åka den sträckan två gånger/dag kan jag lova. En gång/dag är däremot helt OK -om man har en diesel/bensin-snål och bekväm bil att åka i.

jobbiga personer undviker jag som pesten. Jag hade nog hellre kort den langre strackan - risken med stall 1 ar ju att Person Obekvam dar till slut kan ga en sa mkt pa nerverna att man glatt far packa om allt o dra till ett annat stall for att behalla ron o gladjen i att aka till stallet....

...word pa det! Det finns inget varre an en manniska som gor narvaron i stallet till pest och pina.. en san manniska kan sabba saaaaa mycket! >.< Hehe finns garanterat folk som tycker jag ar pest o pina med, personkemi o sadar.. tycker det ar skitviktigt i stall att man funkar med manniskorna runt en. I synnerhet i mindre stall!

Jag skulle hellre kört den långa sträckan då man kankse så småningom ändå kommer att vilja flytta p.g.a den jobbiga personen. Till en början brukar man kunna ignorera den jobbiga personen och så. Men jag lovar att du kommer att tröttna på denne person. Dom kan verkligen gå en på nerverna.
Först o främst tycker jag att du ska kolla efter ett annat stall.
Hoppas det löser sig! :)

Eller hur! I stall ett (det stallet jag står i och har gjort i 4½ år), finns jobbiga person "sur och elak", hennes föräldrar och hennes bästa kompis, förrutom jag. Vilket gör att man inte kan få medhåll av de andra.
De dagar hon jobbar är himmelriket, de dagar hon är ledig helvetet. Jag försöker parera att inte vara där när hon är där, och ska försöka göra det ännu mer i höst, men helt går det ju tyvärr inte att undvika.
Det värsta är att hästarna blir indragna, hon drar sig inte för att slå till min häst om hon gör en ful min, bara för att hon är förbannad på mig. Hon tycker ju precis lika illa om mig som jag tycker om henne, så det kommer aldrig gå att reda upp den här soppan. Jag har redan försökt sträcka fram handen flera gånger, men hon accepterar det inte.

Iskall- det låter ju rent ut sagt fruktansvärt! :O Hur i hela friden kan man bete sig på det viset? Kan du inte lösa det genom att försöka prata med föräldrarna, eller "stallmöte", skriv ett brev eller en lapp till dem ifall de bara avbryter dig och bortkastar? Av ren nyfikenhet bör de ju läsa vidare.. Fast du har kanske redan testat allt med tanke på tiden?

Nej tyvärr, jag säger som de flesta andra o hade helst inte valt något. Men kan man kanske bara låta bli att "umgås" i stallet? dvs vara där samtidigt o så, men utan att behöva ha något med varandra o göra, utan o bråka så kan det ju fungera.. Annars är ju som tidigare nämnt risken att även hästarna får lida för det..

Jag hade tagit det närmare stallet. Kankse kollat runt efter ett tredje alternativ?

Jag glr helst så mycket som möjligt sjlv med hstarna. Jag och min bror har våra hästar i ett litet kollektivstall och det är SÅ SKÖNT att ha två hästar. Vi har dem i en egen hage vilket gör att vi slippe försöka samarbeta med de andra i stallet och det är ovärderligt för mig! Vi sköter allt själva vilket innebr att någon av oss är där på morgonen och oftast är vi där bägge två på kvllen. Vi bor bägge nära stallet, jag har fem kilometer ich brorsan har tre km. Jag hade inte velat bo längre bort. Har haft hästarna uppstallade längre bort innan på både större och mindre stall men har alltid flyttat tillbaka till detta stallet.

Först hade jag tänkt skriva stall ett, men när jag läste ditt senaste inlägg så vete fåglarna. 3 mil är långt om man ska dit 2 ggr/dag. Jag har 2 mil nu och försöker ordna så att jag bara behöver åka en gång/dag. Men med en person som det har gått så snett med så blir det ju skitjobbigt.

Jag skulle nog söka andra stall också.

Problemet är att i min hemby finns inget stall som kan ta emot två hästar. Detta är det närmaste som finns. Det finns några åt "andra hållet" så att säga, men det är bort från stan och känns helt fel att köra en lång omväg.

På det andra stallet finns min hästs ägare (foderhäst), hon bor några 100 meter bort och kan givetvis tänka sig att hoppa in om det skulle behövas någon gång. (Vi har redan pratat om det här)

Ridskolan ligger väl några km närmare än stall 2, men de har inga platser.

Jag pratade med tjejens mamma och kompisen en gång i vintras, det kändes som om det skulle lösas då, vilket det inte gjorde. Hon har inte alltid varit sån här, utan blev så här konstig för två år sen. Då dog min ponny och hon tyckte att jag överreagerade och sörjde honom för mycket, eftersom jag inte hade slutat vara ledsen efter två veckor. När jag sen inte ville ha en häst som hon tyckte att jag skulle ha på foder (hästen var nästan 20 år, hade en gammal skada som gjorde att hon inte tålde normal ridning och hade ett opålitligt psyke, plus att jag i så fall aldrig hade kunnat rida utan den här personen), urartade det fullständigt. Sen blev hon sur för att jag inte ville träna för tränare med min pensionerade hopponny (jag var 19, hästen 21), jag sa att jag ville spara pengarna tills jag hittade en häst som jag ville ha och kunde tävla med, vilket hon inte ville lyssna på.
Ibland är hon normal, bara för att vara ännu värre nästa dag. Det är inte alltid hon säger något, utan oftast går hon bara omkring, blänger och gör sitt bästa för att klaga på allt jag gör och frysa ut mig.

Vi har pratat om att ta upp det här med stallägaren, men då måste jag nästan ha en annan utväg klar om han tar hennes parti.

Usch vilken pickle! Jag skulle resonera kring framtiden. Vad skulle få MIG att tappa lusten? Är jag mer känslig för dryga medmänniskor än vad jag är för att lägga mer pengar? Kan bensinpengarna bli ett problem? Sen är det ju också det där med om hästen, peppar peppar, blir sjuk, hur lång tid vill jag att det tar innan jag kan vara hos den? Vad väger det upp? Kanske det finns andra stall i omgivningen du kan hitta ngn att rida med? Vart finns veterinärer? Hur långt kör min hovis innan kråkorna vänder? M.m, m.m....

Jag vet med mig själv att jag hatar att köra bil och har lätt för att zooma ut dryga människor, vill vara nära min häst av hönsmamma-skäl så mitt val hade varit nr 1.

Är dock inte avundsjuk på ditt beslut! Lycka till och hoppas du blir nöjd med ditt val.

Jag hade valt stall 1, om du har tur kanske du inte träffar den jobbiga personen så mycket. Sen är oftast ignorera det bästa försvaret har jag lärt mej...;)

Om du ska åka 2 ggr/dag kommer 3 mil bli mycket. Enkelt räknat blir det 12 mil/dag. Med bensinpriserna du har idag kommer det bli mycket pengar.

Jag har idag ca 1 mil till mitt stall, då har vi både bil och riktigt bra bussförbindelser (även om det är va 1,5 km att gå från bussen).

Mvh Domino_s

Det beror väl hur otrevlig den "jobbiga personen" är, och om detta är en person som tar ut frustration på hästarna. Hästis är en ganska grinig äldre herre som behöver lugn och ro, han klarar inte att någon människa hotar eller till och med slår honom för att han grimaserar. Det har vi redan gått igenom och fått flytta från ett större kollektivstall eftersom folk ansåg sig ha rätt att slå till honom. Fruktansvärt!

Däremot exempelvis en tjafsig småtjej går ju att ignorera. Jag tänker inte oroa mig över om hästarna sköts ordentligt, och jag vill inte själv vara orolig för att hon kanske är där när jag åker till stallet. Ett sådant ställe går bort direkt. Men jag är ganska tolerant emot "konstiga människor" så länge de är lugna med hästarna och inte skriker på varandra. Så jag hade valt stall 1 under förutsättning att personen inte är direkt hotfull/elak, och att stallskötseln sker professionellt.

Personen är 30, och tar ut sin frustration på hästarna, även sina egna ska väl tilläggas. Fast alltihop sker med en mobbing/utfrysning som har väldiga likheter med den som sker på mellanstadiets skolgård. Det är väl där personen befinner sig, rent mognadsmässigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 993
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka