Bukefalos 28 år!

Avstånd vid löshoppning av stor b-ponny??

Fenestra

Trådstartare
Hej på er! Sökte men hittade mest bildtrådar så därför lägger jag in frågan här..
Har en b-ponny men ingen ryttare så jag tänkte börja löshoppa honom lite dels som motion samt dels för att se hur han är på hinder.
Men vilka avstånd är det som gäller för dessa små ponnies??:o
Han är en stor b-ponny (1.26) med "normal" galopp.
Jätte tacksam för svar!!
 
Sv: Avstånd vid löshoppning av stor b-ponny??

Oj, det var ju så länge sedan man hoppade ponny så jag minns knappt :) Men sju meter har man ju för storhäst och då blir det ju ett galoppsprång emellan så fem meter känns väl ganska lagom? Sen skadar det ju inte att testa sig fram heller, du märker ganska snabbt om avståndet är för långt/kort :D
 
Sv: Avstånd vid löshoppning av stor b-ponny??

Jag brukar ha ca 6-6,5 m i kombination med ett galoppsprång imellan och knappt 3 m i studs för min maxade c-ponny (tror jag, hon växer än),

Så prova med kanske 2,5-2,7 m i studsen och kanske 5,5-6 m om du vill ha ett språng emellan. Två språng imellan bör bli nånstans runt 8-9 m skulle jag tro. Sedan får man justera lite allteftersom. Börja med låga hinder så gör det inget om det inte är på centimetern från början.

Har dock aldrig löshoppat en så liten häst:o, så det är bara uppskattningar.
 
Sv: Avstånd vid löshoppning av stor b-ponny??

Tack snälla ni!!! Just nu är han så full i energi så det blir väl bocksprång hela vägen:D
Han äslakr när det händer ngt!!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, Jag söker lite avstånd vid löshoppning.. Jag har hittat avstånd för storhäst över 3 hinder men inte över 2? Jag vet att 3 hinder är...
Svar
1
· Visningar
1 373
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 533
Senast: Ramona
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp