Avvänjning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Center
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 7 466
Sv: Avvänjning

Där jag jobbade som ridskolechef innan, var det ett tag en fyraårig Cortez märr uppstallad. Märren var snygg och talangfull, och ett fullkomligt vrak mentalt. Varför? Jo hon gick med sin mamma tills hon fyllde fyra, då hon såldes, och flyttades till det här stallet.
Hon skrek och försökte klättra över boxväggarna så fort en häst gick ut ur stallet. Blev ju bättre så småningom, men inte bra. Hon såldes sedan vidare, så hur det gick sedan vet jag inte.

*kl*
Min lilla vande av sig själv när hon var fem månader och då fick stoet flytta från lösdriften där de hade gått med andra. Liten var då van att stå uppbunden vid kraftfodergivan + togs in själv och pysslades om. Hon är än idag väldigt trevlig att hantera och har inte visat några som helst traumatiska tecken på att "förlora" sin mor så tidigt. Hon stod på lösdrift i 1.5 år och flyttades sedan till ett stuteri med unghästflock i hennes ålder där hon stod på stall nattetid och gick med flocken dagtid. Hon har hela tiden haft jämnåriga kamrater och fri tillgång på stråfoder.

Visst hade jag kunnat låta stoet gå kvar ytterligare en månad, men då hon inte mådde bra av det var bästa lösningen för de båda att låta stoet stallas upp igen och låta fölis gå kvar på lösdriften. :cool:

Låt sto och föl göra upp själva

Jag tycker int eheller att man ska avvänja föl så tidigt,mitt sto fölade 2004 och då var det bara fölet,hennes mamma och ett annat sto i stallet,så avvänjining kunde inte ske på"mänsklig" väg,utan det fick ske naturligt eftersom de går i samma hage!! dock var fölet nästan 10 månader innan hon slutade att dia sin mamma och jag kunde börja rida mamman igen!! nu är de jättebra kompisar och det finns inga mamma-fasoner! det blev en väldigt trevlig,lugn och snäll 2-åring av fölet som aldrig gjort några dumheter! rekomenderar jag alla andra! låt sto och föl göra upp avvänjningen själva!
de som vänjer av tidigt ska antingen igång och tävla med sitt sto eller tjäna pengar på att sälja fölet snabbt för att slippa mer kostnader.

Så du rekommenderar alla att göra på det sättet som hade använts i inlägg 60 och 61?
Bara för att det fungerade med ett sto, är det inte alls säkert att det fungerar med nästa.

xaheena skrev:
Jag fick hem min hingst när han var strax över 5 månader (skadad mamma) och det har absolut inte varit några problem alls.
Han har käkat egen mat, och hållt hullet hur bra som helst, är väldigt trygg i sig själv och framåt & säker.
Det är som sagt hästar och dom kan inte alltid ha mamma som skyddar, av erfarenhet blir många av dom väldigt flockberoende och lite hariga.

Min åsikt iaf !

vi hade en shettishingst som vid 4månaders ålder blev moderslös då stoet hade varit sjuk sedan innan fölningen och fick avlivas. Absolut inte optimalt att avvänja redan vid 4mån (min åsikt) men han är en toppen kille idag, precis som du skrivit ovan och han klarade att hålla hull och växa upp utan sin mamma...

det gäller ju att titta på individen nogrannt !!

mina får om dom är mogna börja med egen box på nätterna först vid 6-7 månader sedan 8-9 skiljas helt ifrån mamma....
Att skilja så tidigt som möjligt av ekonomiska skäl är ingen ursäkt... det finns en tid efter betäckning-fölning som också ska räknas in i kalkylen för hela fölets kostnad....

Min hingst blev moderlös vid 6 veckors ålder.. han har haft problem med människan både från och till innan jag köpte honom... sen ett annat sto som blev ryckt ifrån mamma abrupt.. hon hade problem med magen i tre års tid då bakteriefloran blev förstörd... kan tillägga att vi gjorde allt för att rätta till detta...men utan resultat.. detta växte bort med tiden...

Senast ändrad av en moderator:

Givetvis är vi uppfödare ute efter att avvänja fölen I TID eftersom vi förmodligen antingen har en köpare på dem, eller stoet är dräktigt igen och behöver lite tid för sig själv innan nästa unge anländer eller så skall helt enkelt stoet igång och jobba igen. Begriper inte varför du väntade i 10 månader med att rida stoet efter fölningen, mina ston klarar galant av att ridas efter 1 månad, då står fölet kvar i boxen, oftast vaktad av hingsten eller någon snäll gammal hästtant, efter ett tag rider eller kör vi stona och fölet går kvar i hagen med resten av flocken. Det är ett himla rackande på uppfödarna härinne, betänk att någon måste ju föda upp de hästar som det finns efterfrågan på och de flesta av oss är både utbildade och pålästa, och vi är angelägna att föda upp hållbara och trevliga avkommor efter våra ston, läste däremot enkäten om hur många som övervakar sina fölningar på Ridsports hemsida och där blir jag förundrad över hur slarviga stoägarna är.

JAg har delat på mitt sto o föl på nätterna min är fem månader
Pga att stoet varit så tunt har jag inte börjat ridit igång henne som tänkt o visst skulle jag vilja att de gick längre ihop men eftersom hela dräktigheten och fölningen krånglade till sig och jag fick flytta ner hästen till mig istället för att de gick hos mamma o pappa som tänkt så har jag ingen stallplats till fölet.
Så nu måste hon flytta strax innan hon blir sex månader o mamma o hon är relativt oberoende av varandra i hagen hon snuttar lite men det är allt
Hon äter 1kg havre o 1, 3kg mustan musli o ca 5 kg hö om dan så hon livnär sig ju bra
Men visst det känns hårt att at fölet ifrån mamma men nu har de ju ändå fått chansen att vara ifrån varandra på natten med lite tur så jag hoppas det går bra men samtididgt är jga inte för att fölen ska gå föör länge hos mamma heller
Nu är min förstggnsföderska o därför lite orolig för sin fölis men
jag särar gärna på dem vid 6-7 månader men då ska förutsättningen vara att det finns fler föl som går ihop. min fölis komme rha en gammal valack att leka med inte optimalt men de nya ägrana bestämmer ju detta

Har en hingstunge som hellre äter kraftfoder än diar !! Jag började vid 3 månaders ålder att låta honom stå i boxen medan mamma stod på andra sidan och blev borstad .. Ca 5-10 minuter.. på tredje dag förstod bebis att det var okej, mamma finns där! Sen började jag med att lämna honom i boxen när jag red ut, ca 15-20 minuter och ibland hade jag med honom. Då han blev lämnad hade jag alltid en hästkompis i boxen bredvid som han är god vän med. I hagen gick han alltid med de andra "coola" hästarna istället för med mamma som ändå bara ville äta förutom när han ville dia. Mitt föl är väldigt självsäker, gott självförtroende och helt orädd.. Han följer människor överallt, springer man i hagen så kan man räkna med att få honom efter sig i hopp om att en lek ska starta. Stannar man så vill han bara komma fram och pussas. Vid 4 månaders ålder lämnade jag honom längre stunder i boxen, upp till en timme kunde jag vara ute och rida. Eller så tog jag in hästarna en timme/dag och ställde mor och son i varsin box. Vid 5½ månad ålder flyttade min bebis till min syster, och han kommer inte få några som helst men för livet.. Sen jag tog isär dem helt (4½ mån) så har de ändå vid två tillfällen fått gå ihop och jag har då låtit sto bestämma själv om fölet ska få dia. Sen när jag tagit in en av dem och andra varit kvar i hagen så har det absolut inte varit några problem alls!! Kan oxå nämna att redan vid 4 månaders ålder kunde jag leda in fölet i grimma+grimskaft, ställa honom i stallgången och rykta utan att han brydde sig om nån av de andra hästarna var med !!
Likadant gjorde jag med förra avkomman som stoet hade, oxå hingst!! :bump:

Kanske ska tillägga oxå att min fölunge även uppfostras av de andra hästarna, och jag tror det är ganska skönt för mamman att ha en barnvakt att avbelasta sig på... (utan att uttrycka sig fel)
I min hage var det mamma, bebis, låtsasgammelfarmor och låtsaspappa... Dvs mor, son, farmor = fjordhästar, pappa=vblvalack

:idea:

Om jag inte minns fel så vande man av tidigare än 6 månader för en si så där 10 år sen. Har bestämt för mig att ponnyfölen var ca 4-5 månader.

Det är väl dessa störda hästar vi rider och tävlar idag, som vandes av så tidigt???

HAHAHAHAHAAAAAA ...... :bow:

Problem har det dock varit med det sto som jag köpte i förfjor, gått med mamma i tretton år och sedan såld! Bortskämd till tusen, och odräglig att ha att göra med, men hon har sitt första föl i år och är en jätteduktig mamma!

hmm låter som min dam detta... gick med mamma tills hon var 3... tror hon är den som bestämmer här i världen, fast har kommit ner på jorden lite bättre nu, är 6 så det har gått 3 år och mycket jobb kvar....

Man ska inte heller glömma att det ibland är så att det är KÖPAREN som driver på att avvänjningen ska ske tidigt. Kan tyckas oekonomiskt tänkt av köparen, men där brukar det komma argument som "jag vill verkligen få vara med från början med min nya häst" och liknande på samma tema. Är man som köpare tvärtom bekymrad för att den nya lilla hästen ska få framtida men av att gå för kort tid med mamma så varför inte då be uppfödaren om att få ta över de ökade kostnaderna för fölet i t.ex. två månader till så kan kanske avvänjningen ske senare?

Vad säger ni uppfödare om den idén förresten? OM köparen stod för skillnaden i kostnad, skulle ni då kunna tänka er att låta fölet gå kvar längre med mamma eller är det något ni ändå inte rekommenderar om stoet t.ex. är dräktigt igen?

Jag har precis börjat och "dela" på mina hästar. Hingstfölet är 4 mån och han står i boxen bredvid sin mamma på nätterna och dom går tillsammans ihagen på dagen. Det går alldeles utmärkt! Det är mammans 8:e föl så hon tycker bara det e skönt å få vara lite ifred. Och det går jättebra me fölet. Anledningen ang delningen är av rent praktiska själ och dessutom får jag mer "kontakt" me fölet nu än innan.

Hejsan :mad: !

När man läser din tråd, så blir man ganska ledsen. För på ditt sätt att beskriva det så låter det brutalt. Har du erfarenhet av att det går till på detta sättet. I såfall så har du haft oturen att träffa på fel människor.

1. När stoet har fölat, och man har sett att den har diat ordentligt. Så plockar man ut stoet utan fölunge, så hon får springa och röra sig, hon gnäggar ju efter sitt föl vilket stimulerar att resterande vatten och blod rinner ut ifrån fölningen. Gör man detta ett par gånger om dagen är stoet läkt ordentligt efter en vecka och fölunge samt moder har lärt sig att man kommer tillbaka till varandra.

2. Det ligger i stoets ägares intresse att sällskap finns under sommarens betesgång, utav sto med föl. Hanterar man sin fölunge ordentligt så tar man den ifrån sin mamma och går en runda, i början kanske bara utanför stallet sedan ökar man den. Smart är det om man gör det tillsammans med den andra stoets fölunge.
Man kanske rider sitt sto och lämnar fölungen ensam i boxen och kan då passa på att fodra ett extra mål.

3. När sedan hösten har kommit och tiden för avskiljning är där, så är fölungarna så vana att man går ifrån sin mamma eller blir lämnad ensam och mamma går att det blir ingen stor historia av det.
Vi tar in fölen och låter de stå två i en stor box, medan mammorna åker ut på ett sämre bete en bra bit ifrån stallet.
Dels är det lättare att sina av dom samt att fölen blir mer självständiga.

4. Och säljs fölen så blir de levererade till sin nya ägare, och köpet är inte klart förren jag i allafall har sett stallets miljö dit fölet kommer är det i mina ögon inte bra så åker fölet med mig hem igen.

5. Många ston klarar inte av att dia fölen så länge, många är redan dräktiga igen.

6. Så det hänger på stoets ägare hur avskiljningen kommer att gå, är man förbered blir det ingen stor affär MEN är man det inte så får man skylla sig själv.

Lotta

Min systers sto sköter avvänjningen själv. :smirk: Hon har sedan fölet var 4 månader börjat så smått med att bitivis driva bort fölet för att lära henne att hon inte behöver mamman och mjölken precis hela tiden. Allteftersom fölet blivit äldre har hon också börjat bita henne varje gång fölet diar. Också en del av avvänjningsprocessen. I boxen kan hon ibland putta undan fölet för att tydligt visa att hon ska sköta sig själv. Hon är världens bästa mamma :love: Öm och kärleksfull, men väluppfostrande och sköter som sagt avvänjningen åt oss :p

Mitt föl blir nästa vecka 6 månader och mamman saknar henne inte särskilt om jag tar bort fölet kortare stunder (för att gå ut och spola ben etc). Fölisen tycker det är tråkigt, men det går ändå bra.

Jag tänker bara på alla småbarn som sätts i dagis och gråter ögonen ur sig när mamma åker därifrån. Är inte det lika mkt "djurplågeri" som avvänjning av föl isf...? *suck*

Senast ändrad av en moderator:

Tja, det fungerade i år igen... Tre stoföl går nu med två ettåringar i egen hage och bryr sig inte att mammorna har flyttat till hagen intill, de gnäggar inte ens efter varann. De har dessutom vansinnigt roligt med ettåringarna som tycker att det är betydligt roligare än stona med långa galopprace och bus! Inga trauman här inte!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka