Sv: Avvänjning
Hejsan

!
När man läser din tråd, så blir man ganska ledsen. För på ditt sätt att beskriva det så låter det brutalt. Har du erfarenhet av att det går till på detta sättet. I såfall så har du haft oturen att träffa på fel människor.
1. När stoet har fölat, och man har sett att den har diat ordentligt. Så plockar man ut stoet utan fölunge, så hon får springa och röra sig, hon gnäggar ju efter sitt föl vilket stimulerar att resterande vatten och blod rinner ut ifrån fölningen. Gör man detta ett par gånger om dagen är stoet läkt ordentligt efter en vecka och fölunge samt moder har lärt sig att man kommer tillbaka till varandra.
2. Det ligger i stoets ägares intresse att sällskap finns under sommarens betesgång, utav sto med föl. Hanterar man sin fölunge ordentligt så tar man den ifrån sin mamma och går en runda, i början kanske bara utanför stallet sedan ökar man den. Smart är det om man gör det tillsammans med den andra stoets fölunge.
Man kanske rider sitt sto och lämnar fölungen ensam i boxen och kan då passa på att fodra ett extra mål.
3. När sedan hösten har kommit och tiden för avskiljning är där, så är fölungarna så vana att man går ifrån sin mamma eller blir lämnad ensam och mamma går att det blir ingen stor historia av det.
Vi tar in fölen och låter de stå två i en stor box, medan mammorna åker ut på ett sämre bete en bra bit ifrån stallet.
Dels är det lättare att sina av dom samt att fölen blir mer självständiga.
4. Och säljs fölen så blir de levererade till sin nya ägare, och köpet är inte klart förren jag i allafall har sett stallets miljö dit fölet kommer är det i mina ögon inte bra så åker fölet med mig hem igen.
5. Många ston klarar inte av att dia fölen så länge, många är redan dräktiga igen.
6. Så det hänger på stoets ägare hur avskiljningen kommer att gå, är man förbered blir det ingen stor affär MEN är man det inte så får man skylla sig själv.
Lotta