Axilur till valpkull

Huldamatulda

Trådstartare
Hej!
Min tik har fått fyra valpar i måndags. Jag avmaskade henne inte vid dräktigheten då det glömdes bort och har nu köpt axilur men efter lite googlande så säger många att det är farligt osv. Vad stämmer och hur ska det doseras för det står inte vidare bra beskrivning i lådan precis. Dom jag förstått det så är det första gången runt 2-3 veckor i 3 dagar i följd? Sen när ska nästa dos ges? Eller borde jag köpa något annat avmaskingsmedel?
 
Banminth eller welpan till de små. Personligen föredrar jag banminth.
Första gången vid 3 v, har de mask så upprepar man avmaskningen efter 2.5 v och igen, strax innan flytt.
 
Hej!
Min tik har fått fyra valpar i måndags. Jag avmaskade henne inte vid dräktigheten då det glömdes bort och har nu köpt axilur men efter lite googlande så säger många att det är farligt osv. Vad stämmer och hur ska det doseras för det står inte vidare bra beskrivning i lådan precis. Dom jag förstått det så är det första gången runt 2-3 veckor i 3 dagar i följd? Sen när ska nästa dos ges? Eller borde jag köpa något annat avmaskingsmedel?
Avmaska tiken med axilur, valparna med banminth eller welpan.
 
Jag maskar aldrig tiken innan parning. Valparna maskas med Banminth första gången när de är 3 veckor sedan igen när de är 5 veckor. Jag har aldrig sett mask hos valparna, så jag maskar inte mer efter detta.
 
Jag avmaskar med Welpan första gången.
Sen kör jag Axilur.
Det är sällan jag sett någon mask, min gamla tiklinje liksom aldrig hade mask på valparna.
Men sen importerade jag 2 tikar från USA...
Egentligen använder jag Axilur för att vara så säker som möjligt att inte valparna har giardia.
Har aldrig haft konstaterad gardia.

Har testat alla i ett par omgånger, bara för att.

Men vuxna hundar visar tydligen inte alltid symptom och det är lätt att få gardia ute i naturen om man har otur.

Om jag avmaskar med just Axilur så känner jag mig lite säkrare på att valparna inte har det och inte får det med sig till nya familjer.
Det är möjligt att det är overkill när man inte har och aldrig haft någon konstaterad giardia hemma, men bara tanken gör att jag ryser. Så man kan tycka att jag är löjlig men jag kan leva med det :p
 
Min kull avmaskade jag vid 2,5 veckor, 4,5 veckor och 6,5 veckor. Första två gångerna med Banminth och sista gången med Welpan :)
 
Jag avmaskar med Welpan vid 2,4,6 veckors ålder. sen med Milbemax före dom flyttar. Vill aldrig riskera att någon valp skulle få med fransk hjärtmask då jag haft en hund tidigare som haft det. Risken är minimal då jag aldrig har sniglar i trädgården, men chansar inte.
Har även vid någon kull använt Axilur och då avmaskat vid 19 dagars ålder och 3 veckor senare - sen Milbemax vid flytt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min tik har under dräktigheten ätit PrimaDog chicken & potato och tanken är att även valparna ska börja äta detta om nån vecka men...
2
Svar
31
· Visningar
1 795
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 685
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 026
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp