B-kortslastbilsfråga

Med eller utan bodel?

  • Med

  • Utan


Resultat syns endast efter röstning.

Reville

Trådstartare
Vilken omständig rubrik det blev:D

Men här är en frågeställning som jag och några andra hästfolk diskuterade häromdagen;

Två likvärdiga B-kortslastbilar gällande lastvikt, årsmodell, miltal och de kostar ungefär lika mycket i både prislapp och skatt, men en har bodel och en har ej.

Hade du köpt den med bodel eller utan bodel och varför?

(Om vi nu utgår från att 1) du planerar att köpa en B-kortslastbil och 2) har råd att köpa en givetvis.)
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av B-kortlastbilar, men när jag tänker på dom kontra riktiga lastbilar. Så skulle jag hellre vilja ha en riktig lastbil med bo del.
Det är inte mycket plats i en B-kortslastbil och känns som det kan bli lite trångt osv, men gillar man det varför inte. Jag personligen hade valt bort det.
 
Rent spontant,
kör man mycket och för meeting osv så ligger man i regel också borta= positivt med bodel.

Vet jag med mej att jag mest vill ha den utan att vara på så värst många meeting så hade jag hellre tagit utan bodel.
 
Köp utan bodel om du vill ha nån lastvikt öht. Det är ändå i princip omöjligt att köra 2 stora hästar lagligt i en b-kortbil, så kolla verkligen upp så du har lastvikt så det räcker för vad du vill ha. Xtreme Cargo tror jag är bäst på marknaden? Men om du ska ha vikt över för hästar, packning och medhjälpare så kommer det bli skralt... många kör olagligt med b-kortare mer eller mindre medvetet.
 
Lastvikten på många B-kortare är väldigt låg. Har sett ner mot 400kg. Med bodel blir det verkligen inte mycket över.
 
Var tvungen att kolla och jag hittade en som fick lasta 1200kg men de flesta låg runt 1100kg och 1000kg, så det blir ju som ni säger bara en stor häst eller två ponnyer.
Har man lärt sig nått nytt idag. 😅
Det många missar är att bilens passagerare och all packning ska räknas med i lastvikten. Det är inte bara hästarnas vikt man har att ta hänsyn till. Och för att vara på den säkra sidan bör man nog kontrollväga sitt fordon med inredningen i, för ibland är de invägda utan inredning - vilket ger högre lastvikt på pappret.
 
Det många missar är att bilens passagerare och all packning ska räknas med i lastvikten. Det är inte bara hästarnas vikt man har att ta hänsyn till. Och för att vara på den säkra sidan bör man nog kontrollväga sitt fordon med inredningen i, för ibland är de invägda utan inredning - vilket ger högre lastvikt på pappret.
Det där känner jag redan till, räknar konstant lastvikter me tanke på mitt jobb, men kan förstå att "vanliga Svenssons" kanske inte tänker på den biten. 😅
 
Utan, dels för lastvikten men det är kanske så att man bör fundera på att köpa något större om man är mycket på meetings och behöver en bodel. Och vid de tillfällena man behöver någonstans att bo så finns oftast hotell eller b&b i närheten.

Vet inte hur komforten är heller?
 
Utan, dels för lastvikten men det är kanske så att man bör fundera på att köpa något större om man är mycket på meetings och behöver en bodel. Och vid de tillfällena man behöver någonstans att bo så finns oftast hotell eller b&b i närheten.

Vet inte hur komforten är heller?
I sämsta fall går det ju att sova i lastbilen på en tältsäng, hästarna står ju uppstallade om man är borta över natten.
 
Givet att lastvikten och övriga variabler verkligen var densamma, enligt frågeställningen, skulle jag tveklöst välja bilen med bodel. Svårt att se någon fördel med att göra annorlunda.

Jag har svårt att se det i verkligheten. På 3500 kg tot.vikt finns väldigt lite utrymme. Att då lägga in en bodel gör avsevärt på lastvikten. Däremot kanske hög lastvikt inte är högsta prio hos alla, tex om en bara har en häst eller ponny. Men att det skulle vara helt likvärdigt bortsett från förekomsten av bodel känns osannolikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp