B ponnymamma vill ha C/D ponnyunge?

Jo det kanske kan vara ett alternativ :D. Men varför är du rabiat anti-avlare?
 
Av en massa anledningar.

Dels så om man avlar fram en fölunge för "eget" bruk - för att man gillar sin märr - så är det STOR risk att fölet inte alls blir vad man tänkte sig. Om då ungen har ett ringa ekonomiskt värde (i princip - om den inte är renrasig med godkänd stam) och man bestämmer sig för att sälja den - så dels får man inte tillbaka de pengar man lagt ut på att föda upp ungen (krasst, men sant), dels bidrar man bara till ännu-en-oönskad häst som man dumpar priset på för att bli av med och i värsta fall - i allra värsta fall så vill ingen ha den utan nån idiot köper den som kör den till slakt i Italien (detta är alltså det värsta skräckscenariot !!)

Har man en stor portion tur - så blir ungen precis allt man drömt om, men jag tror att det är väldigt, väldigt ovanligt.

Som jag ser det är det alltså helt onödigt att bidra till att hästbeständet bara ökar. Det finns Så otroligt många hästar out there som behöver bra hem....sp jag tycker att man skall köpa en sån istället.

Det är ju så att alla hästägare tycker att just deras sto är bäst i världen, och det kan jag förstå, men från det till att nödvändigtvis avla på dem är det lååååååååååååångt. Låtsas att det är en valack istället :smirk:
 
Bra svarat!
jag har en dotter som tävlat elit dressyr med ponny, rider hbl som junior och är oehört tävlingsinriktad. När hon var 7 år och åkte till ridskolan grät hon av rädsla hon skulle aldrig drömma om att tävla eller hoppa knappt ens galoppera.
Hon började rida som 5 åring och det var hennes egen önskan jag försökte ständigt få henne att sluta med tanke på rädslan. Idag är det bara tävling som gäller, hon rider in unghästar, hanterar hingstar tävlar Hbl endast 16 år gammal, detta har hon gjort från 12 års ålder. Tro inte att barn förblir som dom är, skapa istället förutsättningar på vad som kan hända, ska man avla... det är ett stort ansvar man ska inte bara fylla transporterna till Italien!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Ciccibella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp