B-vitamin tillskott?

Sv: B-vitamin tillskott?

svårt att få tag på? Plus att skulle inte ha så stora förhoppningar på att få i henne det. KRAFFT muskel har sitt höga proteininnehåll från potatisprotein, det gillades inte...
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ok, är det så svårt att få tag på uppåt landet. Går att beställa från kvarnbyfoder. Lite betfor brukar lösa det mesta, men det är kanske svårt när man har en "kräsen" häst.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ja ett kg är inte mycket, men det är ändå onödigt eftersom du har så mycket energi via grovfodret. Om du tar bort krafften och 1-2 kg hö så sjunker energin endel och du kan komplettera med soja eller potatisprotein (om du får tag på det). Då har du ändå mycket grovfoder åt hästen.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

betfor ökar ju energin igen! ;/ Jag tror jag ska testa soja men behålla krafften så länge med tanke på mineral och vitamininnehållet. Får se om hon äter det :)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Visst gör det så, men man behöver inte de mängderna. Hoppas du får ihop det och att hon äter :)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

ja ett kg groov 90. Innehåller dock bara 9 MJ och sedan 90 smrp.
Så tar jag bort det minskar foderstaten med endast 9 MJ och hela 90 smrp. Vilket borde göra kvoten lite lägre. Om jag då inte tillsätter soja som kanske har lägre MJ?

Problemet blir att jag då måste försöka få i henne ännu mer mineraler, och de få korn jag försöker få i henne nu ligger som en uppblött utspottad sörja varje dag i krubban :/

Det är skillnad på mineraler och mineraler rent smakmässigt. Vilka ger du? Mitt sto började för några år sedan att pilla ut mineralerna hur väl jag än blandade dem i resten av fodret. Jag pratade då med en fodersäljare som sa att bland annat Krafft (som jag använde då) har ett bindmedel i sina pelleterade mineraler som inte alla hästar gillar. Jag har provat mig fram och har nu hittat en mineral som hon faktiskt äter även om det bara är blandat med havre. Det är ju lite kostsamt dock att prova sig fram, jag hade tur som har en till som äter allt som kommer i hans väg!
Det jag ger dem nu heter Vitafor Solid.
Sedan finns det ett flytande mineral på brun dunk som jag inte kommer ihåg just nu vad den heter. Det ska tydligen vara mycket smakligt.

Soja är bra, har dock för mig när jag gav mina det att man inte får ge för mycket. 100 gr/100 kg kroppsvikt? rätta mig gärna någon om jag har fel. Men gott tyckte de att det var!


Får unghästen mineraler eller andra vitaminer? för det låter lite som om den har brist på något. Den kanske skulle behöva mer än bara b-vitamin? Angående muggen kan jag rekommendera att tvätta med Hibiskrubb, torka torrt och sedan smörja med hydrokortisonsalav/kräm. Båda finns på apoteket. Funkar super på mina som också lätt får mugg året runt... Hibiskrubben borde också hjälpa mot skorvorna i pälsen.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Hon äter kraffts blå mineraler, hade tidigare år grön och miner vit vilka sägs ska vara mindre smakliga, så trodde att hon skulle börja äta nu men... Idag hade hon ätit upp hela sin knappa halv deciliter! ;) Det går framåt :P

Unghästen äter hö och hösilage (typ 15 kg per dag sammanlagt), 2kg krafft groov 90, och 2dl mineraler (krafft miner blå) samt betfor och olja efter hårdare jobb. Så både kraftfodret och mineralerna är ju vitaminiserade, dock har jag just ökat på mängden mineraler sen jag köpte nya samt sänkte krafften med ett halvt kg. Gav även en period äppelcidervinäger med tanken att det skulle "rensa ut" lite i kroppen.

Jag frågade faktiskt om hibiscrub på apoteket men de hade det inte hemma så jag köpte lactacyd tvål som också har ett lågt pH värde (ev. svamp trivs inte i lägre pH värden) hydrokortison har jag faktiskt inte prova, kan vara något. Är lite försiktig bara då hon verkar ha så känslig hud och fick en allergisk reaktion av en salva jag använde. (den innehöll 2%teatree olja och torskleverolja). En salva som jag provat heter Microcid, används tex. vid brännsår och innehåller väteperoxid. Den funkade ganska bra en period, men tuben är superliten och kostar typ 100 spänn på apoteket.
Får man använda hydrokortison trots att det är små sår? Jag tvättar och klöser bort rugorna med lactacyd tvålen, så det är ju som "öppet" efteråt, dock inte riktiga sår men..

Ang. soja har jag också hört att man ska ha en otroligt försiktig invänjning. Samt att för höga givor kan förgifta hästen och ge svullna ben. Någon som kan bekräfta det påståendet?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

betfor ökar ju energin igen! ;/ Jag tror jag ska testa soja men behålla krafften så länge med tanke på mineral och vitamininnehållet. Får se om hon äter det :)

Men vad ska du ta bort då? Om du bara tillsätter så ökar du ju energin ännu mer.
Såg att du har tillgång till både hö och hösilage. Vad har du för värden i silaget då?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Hmm, vill inte ta bort ngt ;P
Hösilaget har ingen egen analys, men är taget runt samma åkrar, område och tidpunkt, så antar att det liknar höets analys, men skillnaden i ts då..
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ett halvt paket per häst i tio dagar.
Till att börja med smulade jag ner jästen i betforen, men numera äter alla hästarna den direkt ur handen. Mums:d

Önskar min kunde lära sig det också - han åt första dan jag prövade men sedan var det stopp. "Du har stoppat något äckligt i min betfor"

Köper svindyr foderjäst i stället ;)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Min äter glatt jästen som jag smular ner i hennes kraft men däremot är inte rapsoljan populär hos damen men jag vill att hon ska ha i sig den för energins skull. Kräsna häst!
 
Senast ändrad:
Sv: B-vitamin tillskott?

Om du vill ha så mycket energi i foderstaten är ju risken att du står där med en tjock häst om ett tag, men om du vill behålla så mycket energi så är det ju bara att fortsätta med den foderstat du har och tillsätta lite mera protein. Bakjäst skulle jag provat för fällningens skull.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

hon har ätit den här foderstaten och framför allt stor hö giva flera år. Lite rund kan jag ju säga att hon är, men inte överviktig.. Jag klarar verkligen inte att banta stackars hästen, försöker vara duktig och lägga in lite mindre hö än vanligt, men får typ dåligt samvete och fyller på liiite till och liite till, sen är det nog samma vanliga mängd ändå.. ;(
 
Sv: B-vitamin tillskott?

hon har ätit den här foderstaten och framför allt stor hö giva flera år.
Men energiinnehållet kan ju variera från år till år. Fodrar du med ett visst antal kg eller efter hur mycket MJ hästen behöver? Om höet ena året innehåller tex 6,5 Mj blir det 97,5 Mj och om det ett annat år innehåller 8,5 så blir det 127,5. Det gör skillnad. Anpassa fodermängden så att du håller ett jämn energiintag för hästen. (det är bla annat därför det är bra med analys)
Lite rund kan jag ju säga att hon är, men inte överviktig.. Jag klarar verkligen inte att banta stackars hästen, försöker vara duktig och lägga in lite mindre hö än vanligt, men får typ dåligt samvete och fyller på liiite till och liite till, sen är det nog samma vanliga mängd ändå.. ;(
Men jag menar inte att du ska banta hästen. Den är ju bara i lite väl gott hull om jag förstått rätt. Att ta bort ett par kg i foderstaten är ju ingen fara. Du får ändå minst 2 kg stråfoder per 100 kg häst. Drar du ner lite på energin kan du få bort de extra kilona.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Vi har haft analys varje år. Förra året var proteinet lite lägre i höet så då åt dom groov 125. och för några år sedan fick jag ihop foderstaten på hö lusern, korn olja och betfor..

Jag fodrar främst antal kg. Sedan kollar jag med analysen hur hon hamnar med värdena. Hon har fått samma mängd hö i kg alltid.
Idag fick en annan lägga in hö ;) Så det blev inte liite till och lite till ;)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag ger min häst vanlig bakjäst vid pälsfällning och pälssättning. Det ger väldigt bra effekt. Hon blir jätteslö annars, men med bakjäst är hon som vanligt igen. B-vitamin är vattenlösligt, ja, så du riskerar inte att överdosera. Fullproppat med proteiner som är bra för hud och hår. Billigt alternativ dessutom (som en bonus.)

Köper du vanlig gäst på affären som du sedan smular ner i maten?
Hur mycket ger du och under hur lång tid?
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: MJLee
·
Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Sar
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på...
Svar
7
· Visningar
4 234
Senast: Tanyara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp